"Je to jedna z věcí, kterou řešit musím, ale rád bych zmínil další věci. Já jsem přišel na rezort, který nefungoval. A za necelých sto dní máme ředitele ŘSD," prohlásil ministr s tím, že se pohnula i modernizace dálnice D1 a dostavba dalšího úseku dálnice D3.
Pokud jde konkrétně o ono mýto, tak kolem něj prý panuje řada mýtů. "My neustále řešíme, kdo na tom vydělal, kdo to bude dělat a tak podobně, místo toho, abychom se bavili o tom, jak to nastavit výhodně pro Českou republiku," poznamenal Ťok s tím, že mýto je třeba nastavit tak, aby mohlo sloužit jako zdroj na výstavbu silnic.
Na přípravu tendru se mu prý nedostává mnoho času, podobně jako tomu bylo u Antonína Prachaře. Tendr měl podle Ťoka připravovat už exministr dopravy Zbyněk Stanjura. "A já mám informace, že se tu na to nesáhlo," upozorňoval šéf rezortu dopravy. Pokud se podaří prokázat opak, Ťok se prý Stanjurovi klidně omluví, ale příliš nevěří, že se objeví důkazy, které by Stanjuru "očišťovaly".
V tuto chvíli je pro stát klíčové připravit projekt mýta tak, aby byl neutrální a mohl se do něj přihlásit jakýkoli zájemce. "Vybereme toho, kdo nám nabídne nejlepší projekt a nejlepší přidanou hodnotu," uvedl šéf rezortu s dovětkem, že je přesvědčen o budoucím efektivnějším výběru mýta.
Opravy nádražních budov a tendr na rychlostní tratě
Ve druhé části svého vystoupení hovořil o převodu nádražních budov z Českých drah na SŽDC, aby tím byla dokončena transformace státních podniků. "České dráhy prodají nádraží SŽDC, čímž se umožní i to, že budeme moct ty nádražní budovy opravovat, na což ČD neměly peníze a možná ani chuť," uvedl ministr.
V tuto chvíli se vede debata s Evropskou komisí o tom, zda by šlo o nedovolenou veřejnou podporu či nikoliv. EK se k tomu vyjadřovat nebude, resp. bude jen v okamžiku, kdy o to požádá nějaký subjekt z EU.
V závěru oznámil, že při návštěvě Jižní Koreje projevily tamní orgány zájem o vstup do otevřené soutěže na budování vysokorychlostních vlakových tratí. Ťok počítá s tím, že takováto soutěž vypsána bude.
autor: mp