Úředníci státního ředitelství silnic šokují: Sami píší, že je tam korupce, která ohrožuje miliardy

10.12.2013 10:05

Katastrofální poměry na Ředitelství silnic a dálnic popisují dnešní Lidové noviny. Opírají se při tom o dokument, který sepsali přímo zaměstnanci státní organizace na konci října. ŘSD obdrželo vizitku nefunkční organizace s neschopnými zaměstnanci. Na veřejných penězích tak prý parazitují soukromé firmy a stavby se někdy stávají příležitostí pro korupci.

Úředníci státního ředitelství silnic šokují: Sami píší, že je tam korupce, která ohrožuje miliardy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

„Ředitelství silnic a dálnic je zcela nefunkční organizací s neschopnými úředníky. Jejich absence v práci supluje zadávání do veřejného sektoru, ovládaného soukromými konzultačními firmami. Na některých stavbách přetrvává nerušené prostředí pro korupci,“ píše se ve zprávě, kterou mají LN k dispozici.

Zprávu ale nesepsal žádný nezávislý auditor, ale přímo zaměstnanci státní organizace. Zajímavé je, že téměř totožný závěr mají politici a manažeři k dispozici již dva a půl roku. Nezměnilo se prý prakticky nic.

Už v červnu 2011 odborníci z vládní NERV konstatovali, že v ŘSD téměř vymizela supervize staveb a nezávislého odborně kvalifikovaného stavebního dozoru. Důsledkem prý bylo posílení vlivu stavebních firem, prodražování staveb a pokles jejich kvality. Například dálnice D47 se zvlnila po roce užívání motoristy. „Na stavbách silnic a dálnic vládnou stavební firmy, kontrolní činnost státního investora je paralyzovaná,“ citují LN ze zprávy sepsané na konci října na úseku kontroly staveb ŘSD.

Ministerstvo zatím rozšíření kontroly neposvětilo

Autoři poslední zprávy prý doporučili identické opatření jako o rok dříve NERV, a to zavedení nezávislé kontroly staveb. Nový šéf ŘSD David Čermák loni připravil posílení kontroly. Podle informací LN měl podle jeho plánu stoupnout počet pracovníků ŘSD v této oblasti z 21 na 133. Právě oni měli začít opět pro stát stavby hlídat a kontrolovat.

„Jednal jsem o tom s Pavlem Dobešem, jenže měsíc po tom byl nahrazen Zbyňkem Stanjurou. Od něj jsem dostal slib, že se na ŘSD zvýší počet zaměstnanců. Ještě než to stačil splnit, vystřídal ho současný ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Záleží tedy na jeho prioritách,“ uvedl k zapeklité situaci Čermák, který ovšem ve funkci vydržel jen něco přes rok.

V současnosti tedy podle LN platí závěry zprávy, která mimo jiné popisuje stav takto: „Stav kontroly staveb je pokračováním zavedeného systému plýtvání finančními prostředky a je stále významným korupčním prostředím.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Vítku, to nebylo dobrý.“ Rakušan před spaním pořádně uklouznul

10:30 „Vítku, to nebylo dobrý.“ Rakušan před spaním pořádně uklouznul

Stovky muslimů v sobotu demonstrovaly v německém Hamburku na akci svolané islamisty a za pokřiků „Al…