Ušetříme miliardy, plánoval ministr Ťok při rozhodování o mýtu. Jenže to asi bude úplně jinak

13.06.2018 17:01

Vidina levného vítěze mýtného tendru, který podle ministra Ťoka státu ušetří miliardy, se vytrácí. Pokud bude stát provozovat svůj mýtný systém sám, proti vítězné nabídce SkyTollu ušetří miliardy. Minimálně dvě miliardy korun za deset let. To je úspora, které se podaří dosáhnout, pokud stát převezme provozování mýta do svých rukou.

Ušetříme miliardy, plánoval ministr Ťok při rozhodování o mýtu. Jenže to asi bude úplně jinak
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

„Nabídka SkyTollu pro desetiletý výběr mýta za 10,7 miliardy je pro stát nevýhodná, současný mýtný systém by vybíral pouze za 8,9 miliardy korun,“ říká Karel Feix, ředitel firmy Kapsch, která systém pro Česko dodala a provozuje. Pokud bude mít stát provoz mýta pod svou kontrolou, je pouze na něm, jak si zoptimalizuje provozní náklady, například jak hustou sít’ obslužných míst pro kamiony bude chtít. „Pokud chce vznikající vláda dobře hospodařit, pak neexistuje pro daňové poplatníky lepší alternativa budoucnosti mýta, než pokračovat v provozu současného státního mýtného systému,“ doplňuje Feix.

Kapsch přichází s návrhem, jak pro budoucí roky zlevnit provoz současného mýta v situaci, kdy ÚOHS zrušil výběrové řízení a Ministerstvo dopravy váhá s řešením vzniklé situace. Stát vlastní už více než jedenáct let zcela spolehlivý mýtný systém. Vstupní investice jsou zaplacené, systém je průběžně modernizován, a navíc je čerstvě rozšířen o jednotnou evropskou mýtnou službu. „Ministerstvo vlastní kompletní infrastrukturu včetně podrobné dokumentace a jediné, co mu chybí, je provozní know-how, tedy specialisté pro každodenní provozní činnosti. Proto jsme ministru dopravy nabídli už před dvěma roky k odkoupení naši tuzemskou firmu včetně navazujícího subdodavatelského řetězce za férovou cenu určenou znaleckými posudky,“ vysvětluje Karel Feix.

Přechod provozování mýta pod stát je sílícím celoevropským trendem. Po prvním Rakousku si ještě letos převezme provoz Slovinsko a také Polsko, kde od zrušení tendru letos na jaře potrvá převod činností devět měsíců. Od letošního září bude samo vybírat mýtné i sousední Německo.

Částka 890 milionů korun za rok (tedy 8,9 mld. Kč/10 let) vychází ze současných provozních nákladů aplikovaných na rozsah služeb, které Ministerstvo dopravy stanovilo pro provozování systému po roce 2019. Kapsch na možnost úspor upozornil už v březnu letošního roku, ale ministerstvo na to nereflektovalo. Provozování současného státního systému je tak zdaleka nejvýhodnější variantou budoucnosti mýta v situaci, kdy se záměr rozšiřovat mýtné na silnice 1. tříd ukázal jako politicko-společensky neudržitelný.

„Budeme rádi, pokud se v debatách o budoucnosti mýta bude korektně pracovat s touto referenční částkou, a nikoliv se zcela nesmyslnými odkazy na historické ceny vysoutěžené v roce 2006. Ceny technologií dlouhodobě klesají, a pokud se např. televize s plochou obrazovkou před mnoha lety prodávala za 100 a více tisíc korun, nelze přece dnes vydávat každou levnější nabídku za tu nejvýhodnější,“ říká Karel Feix z Kapsche.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

Ing. Ondřej Knotek byl položen dotaz

svoboda slova

Úplně souhlasím s tím, co si ANO myslí o údajném boji s dezinformacemi a ochraně svobody slova. Můj dotaz zní. Jak budete chtít zajistit, aby tu svoboda slova fungovala dál a lidé neměli strach vyjádřit svůj názor, což se už dnes děje? Mluví se o boji s dezinformacemi, ale co ochrana svobody slova? ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Netflix nebo HBO. Nebaví, zruším předplatné. Proč to nejde u ČT, ptají se lidé

14:25 Netflix nebo HBO. Nebaví, zruším předplatné. Proč to nejde u ČT, ptají se lidé

Jak oznámil ministr Baxa z ODS, připravovaná mediální novela znamená změny. Místo 135 Kč se bude pla…