Co v první řadě očekáváte od evropských, tedy svých státníků?Anketa
Jurečka upozornil na to, že prodávat komodity za dumpingové ceny je zakázáno Světovou obchodní organizací. Připustil proto, že v krajní nouzi, pokud by jiné mechanismy ochrany českého trhu selhaly, by mohl být náš trh před dovozem zboží prodávaného za dumpingové ceny uzavřen. Ministr uvedl, že má signály například od svazu pěstitelů ovoce, že polští pěstitelé mají konkurenční výhodu v tom, že téměř neplatí daně.
Farmáři možná dostanou dotaci za to, že svou úrodu zaořou
Jurečka poukázal na to, že i když český stát začal tuzemské zemědělce více podporovat, jejich dotace jsou stále výrazně nižší než zemědělců v Polsku Německu či Rakousku. Uvažuje se prý o tom, že čeští farmáři by v odůvodněných případech mohli dostávat dotace za to, že například zelí zaořou, nebo když jablka zpracují v bioplynové stanici, protože sklizeň a následný prodej by byl silně ztrátový. S tím ale zásadně nesouhlasil Kováčik. Upozornil, že česká vláda se v Bruselu výrazně zastala českých strojírenských firem, u zemědělců až tak aktivní nebyla. Jurečka to vysvětlil tím, že včetně nepřímých dopadů protiruských a odvetných ruských sankcí je v případě českého zemědělství ztráta asi 1,5 miliardy, v případě českých strojařů by to bylo až osm miliard korun.
Kováčik: Na ruský trh se lze dostat i přes Bělorusko
Kováčik v této souvislosti poznamenal, že ruský trh mezitím obsadí někdo jiný. „Na ruském trhu byla polská jablka nahrazena čínským zbožím za dva dny,“ poznamenal s tím, že na ruský trh se budeme velmi těžko vracet. Řešení vidí v posílení ekonomické diplomacie, která by mohla pomoct nalézt nové trhy. Lze se prý na ruský trh vrátit oklikou například přes vývoz do Běloruska. Mezi země, kam bychom mohli zemědělskou produkci místo Ruska vyvážet, komunistický poslanec zmínil Kazachstán a Ázerbajdžán. Nevěřme tomu, že se nám naše zboží podaří uplatnit na evropském trhu, tam bude ještě větší přetlak,“ konstatoval.
Podle Jurečky je nyní připravována legislativa, která jednoznačně definuje, co je výrobek českého původu. V nejbližší době se připravuje kampaň na podporu českých produktů „České Vánoce“, vyčleněno na ni má být asi 50 milionů korun. Kampaň má preferovat výrobky, které získaly označení Klasa, a má odstartovat 15. října.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam