Daniela Kovářová: Cui bono?

19.06.2011 14:20

V pondělí 6. června 2011 uveřejnil časopis Respekt na straně 33 článek nazvaný Pěsti v Thajsku. Text O. Kundry a I. Svobodové, postavený na smyšlenkách a manipulaci, mě křivě obvinil, že jsem jako ministryně spravedlnosti za úplatek podala stížnost pro porušení zákona a propustila z věznice dva odsouzené.

Daniela Kovářová: Cui bono?

Kdybych byla soukromou osobou, pak by se mě nespravedlivé obvinění bolestně dotklo. Nejspíš bych žádala šéfredaktora o omluvu a časopis o uveřejnění mé odpovědi a náhradu způsobené škody. Nebýt advokát, přemýšlela bych o trestním oznámení pro pomluvu. A kdybych byla chlap, zřejmě bych pánské části autorského dua nakopala zadek. Impulsivní satisfakce by mě uspokojila a autora poučila, že novinář nesmí lhát, zatajovat fakta a manipulovat.

Tři důvody pro vznik:

Jsem ovšem osobou veřejnou a navždy už budu bývalou ministryní, ať se to mně a jiným do krámu hodí nebo ne. Vím, že mám svědomí čisté. A tak namísto pádné odpovědi přemýšlím o možné motivaci: Cui bono? aneb Proč byl vlastně onen článek napsán? Proberme si tedy možné odpovědi:

1. Autoři chtějí vzbudit rozruch. Je totiž zajímavější vymyslet si článek o uplacené ministryni než pochopit suchopárná fakta. Korupce je dnes módní téma, a kdo nemá proti čemu bojovat, nějaké bojiště si sám vymyslí.

2. Autoři chtějí pošpinit Danielu Kovářovou. Nic nového pod sluncem - koneckonců po většinu mého ministerského období jsem byla vládním otloukánkem, ať už pro blonďatou hlavu, spisovatelské vlohy, údajnou příslušnost k různým mafiím či nedostatek pokrytectví. Tento důvod by vysvětloval, proč článek „cudně pominul" všechna fakta, natož pak jejich pravdivou interpretaci.

První dvě možnosti jsou snad z bulvárního hlediska čtenářsky atraktivní, ale podstatná je podle mého názoru jiná alternativa - a potud se s autory článku dokonce mohu ztotožnit:

3. Předmětem přirozené kritiky je stát, právo a úřednictvo, které jej představuje, s kompetencemi, které využívá.

V tomto případě jde o oprávnění ministra spravedlnosti podat stížnost pro porušení zákona proti pravomocnému rozhodnutí soudu nebo státního zástupce, jímž byl porušen zákon. Stížnost podává Nejvyššímu soudu a žádá v ní, aby Nejvyšší soud přezkoumal zákonnost a odůvodněnost napadeného rozhodnutí, a zjistí-li rozpor se zákonem, aby rozhodnutí zrušil. Případy si nikdy nevybírá ministr sám - příslušnému odboru ministerstva denně chodí desítky podnětů od odsouzených, jejich obhájců či ochránců lidských práv. Mnohé opakovaně, opřené o různé důvody. Ročně jsou tisíce podnětů odloženy. Jen nepatrné procento odborní referenti uzavřou jako odůvodněné. Pak stížnost zpracuje referent, schválí vedoucí odboru, spis podepíše ředitel odboru a signuje náměstek. A ministr má dvojí volbu - nepodepsat. Ale pak ho napadnou, že tak činí z politických důvodů. Anebo podepsat a napadnou ho též. Bez ohledu na to, že Nejvyšší soud následně potvrdí více než 80% stížností jako oprávněných.

Lidé úřední nebo vševědoucí?

Ale zpět k onomu předmětu kritiky - státu, právu a úředníkům. Kdysi jsme si vymysleli stát, aby nás chránil; zřídili instituce, jmenovali úřady a úředníky vybavili pravomocemi. A dnes se nám přestává líbit, jak úředníci rozhodují, jaké pravomoci mají a jak jich užívají. A tak je voláme k odpovědnosti, ale realita nám trochu uniká.

A tak sebekritiky začnu u sebe: Za co všechno odpovídá ministr spravedlnosti? Za počet soudců a soudních zapisovatelek i jejich členství v různých organizacích; za správnost a rychlost jejich rozhodování; za loajalitu státních zástupců i osobní spory mezi nimi; za makroekonomické otázky rozpočtu rezortu i věcné dary jiným ministrům; za vzdělávání informatiků v justici, datové schránky i ministerský web; odměny sekretářek i nákup aut pro správu soudů; legislativu vnitřní i zahraniční; za advokáty, notáře a exekutory; za kvalitu svačin ve věznici, dostatek vzduchu a mýdla v umývárnách; a v neposlední řadě za obsah stížností pro porušení zákona a správnost rozhodnutí o přerušení trestu. To vše jen v ministerské agendě. Připočtěte vládní problematiku a parlament se stovkami zákonů. Tripartitu. Poradu ekonomických ministrů. Evropské soudy a Rady ministrů. A spoustu věcí, na něž jsem za rok po skončení funkce dávno zapomněla. Ale den má pořád jen dvacet čtyři hodin a týden jen sedm dní. A každý den je v deskách dvě stě listin k podpisu.

Z výše uvedeného plynou jen dvě možnosti: buďto obsazujeme ministerské (ale i jiné) funkce Všeználky, nadlidmi či Bohy všemohoucími. Anebo si na odpovědnost jenom hrajeme, protože materiály připravují referenti a odborné útvary, schvalují vedoucí odboru, podepisují ředitelé a signují náměstci.

Že není dnešní systém ideální? Pak se pojďme bavit o možné změně. Že mají úředníci zbytečně moc pravomocí? Pak tedy vymysleme jiná pravidla, odpovědnost a kompetence. Než se tak stane, budou ministři podepisovat dokumenty, jež jim připravili podřízení. Ať se nám skutečnost líbí nebo ne. Na příchod Bohů totiž dodnes čekáme a Vševědoucí ministry zatím nemáme.

Autorka je advokátka a bývalá ministryně spravedlnosti

Vyšlo na Politikonu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

13:04 Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

Snižování základní úrokové sazby na 5,25 procenta nás sice drží daleko od cílových 2 – 3 procent, al…