Antonín Ticháček: 25 let neoliberální politiky deptá v naší zemi moderní polyarchickou demokracii

02.03.2016 11:40

Poctiví praktikující zemědělci se na svých či pronajatých a jimi obhospodařovaných produkčních hospodářstvích stali rukojmími politiku ČR i EU.

Antonín Ticháček: 25 let neoliberální politiky deptá v naší zemi moderní polyarchickou demokracii
Foto: red
Popisek: MVDr. Antonín Ticháček

25 let neoliberální politiky deptá v naší zemi moderní polyarchickou  demokracii. Politická mocenská zvůle neoliberálního režimu přinesla nejen lži a malverzace, ale také  fatální krizové důsledky.

Moto: Limitace myšlenek ostatních a nenaslouchání je diagnozou nemocného způsobu rozhodování. (Evropské křižovatky,  Hodač, Lacina Strejček, Mendelova univerzita Brno)

Úvod

Občanské veřejnosti ČR je poznatkové dědictví upíráno neoliberálně mocenskými korporáty již 25 let, jedno zda v opozičně smluvních, co v té poslední, koaliční vládě. Útisk životodárné přímé demokracie, pravdy, práva a spravedlnosti je dán mocenskou vládní pyšností, „syndromem hybris“ ( D. Owen ,Velká Británie).

Řada uveřejňovaných vládních i nevládních zpráv ale i zjištění NKÚ, že "Evropské dotace určené na rozvoj venkova šly v letech 2010 až 2013 pro špatné nastavení pravidel ministerstva zemědělství na projekty, které k těmto účelům nesloužily"jsou však nejen závažnými důkazy a důsledky úpadku  přímé demokracie a občanské anomie, ale i absence responzibility mocných před  pravdou, právem a spravedlností.o jejich osobním svědomí nemluvě. Lživě malverzační spravování věcí státu a jeho majetku je však možné  i pro absenci národohospodářské a agrární strategie, ale účinných kontrolních a judikačních  působností v naší zemi. Nejen v ČR, ale i v dalších nových členských zemích se potvrzuje, že působnosti celých sérií malverzačních korporátů a jejich aktivit, u nás  „objevitelsky“ nastolených Otcem zakladatelem české privatizace,  měly a nadále stále mají zhoubné účinnosti pro náš národohospodářský systém. Nastolení amorálních, divošských zákonů finančních džunglí, byly obratně akceptovány osobně zištnými mocenskými vládními, nevládními institucemi a jejich osobnostmi při nastolení neregulovatelného tržního  systému , neslučitelného  se „zdravým selským rozumem“. Čeští politici, omámení neoliberalismem i  možnostmi jeho  „neviditelné ruky trhu“se ambiciózně chopili historické příležitosti znevážit platnou demokratickou zásadu, že „Vláda lidu není nesmysl“ ( Lincoln, prezident USA , 1863) a realizovali důslednou fašizaci správy státu. Lincoln byl hluboce přesvědčen, že „pokud se ukáže, že lid není schopný vládnout sám sobě, bude to mít dalekosáhlé důsledky“. To  se v ČR již  plně potvrdilo a potvrzuje.

SZP EU a  její dotační politika 

Poctiví praktikující zemědělci se najednou na svých, či pronajatých a jimi obhospodařovaných produkčních hospodářstvích stali rukojmími politiku ČR i EU a v rámci nastolené dotační politiky SZP EU se změnili ve „zboží exploatované za účelem zisku až do vyčerpání, až do sektorového i národního kolapsu“, a to bez ohledu na dějinná poznání, bez ohledu na zájmy a potřeby státu a národa. Mocní v ČR zpochybnili a zrušili strategickou  strukturalizace působností státu i s jejími regulativními prvky, plně v zájmu národa a občanů, naopak nastolili osobně zištnou a surovou  pravda trhu a lásku  k penězům.

Dokládají to působnosti nemravně zdivočelých, před národem nezodpovědných mocných, nedbajících na socioekonomické dopady pro všechny poctivé občany a jejich děti.Do našich životů  vnikly různé nemorální působnosti mocných a jimi ustavených korporátů, deptajících nejen správu věcí veřejných, ale i majetky a finance státu. Čas pro stát dokazatelně plýtvavého, ale mocnými neúnavně opakovaného „bádání pro bádání – investigatio ex post facto“,nebere konce. Tak byl na příklad v rámci Komplexního udržitelného systému v zemědělství 2012-2018 „KUS“ realizován i projekt QJ1210301 ve věci „ Výzkumu , nových produktů a služeb pro vytvoření centra prevence , detekce a podpory léčby masititid“. „Efektivitu“ dlouhodobých působností VÚM a jeho  řešitelského týmu dokládají údaje vědeckého pracovníka VÚŽV Uhříněves. Četnost nestandardních hodnot somatických buněk v bazénových vzorcích mléka za pětileté období 2009-2013 je ve srovnatelných zemích, kterými jsou ČR, Rakouskou a Bavorsko pro ČR ponižující. .  U nás  byla   četnost bazénových vzorků s počty somatických buněk nad 400 tisíc tři až pětkrát vyšší než u našich sousedů.

Považuji proto za zcela logický požadavek občanské odborné veřejnosti na provedení komplexní relevantní rešerše a prověrky racionality nakládání se státními prostředky, a to nejen na edukaci a poradenství v sektoru prvovýroby mléka, ale i na účelnost některých výzkumných projektů. V řadě  nejrůznějších „vědecko-výzkumných působností“, jejichž efektivnost nebyla a není prověřována vnitřními i  vnějšími audity, cost benefit analýzamii, ale stále se tak děje pouze počty citací v odborné literatuře,  je zřejmé, že morální, ale i hmotná responzililita státních činitelů i řešitelských týmů není vůbec posouditelná či měřitelná. Výsledkem je i uvedené ostudné srovnání naší naprosté nekonkurenceschopnosti v prvovýrobě mléka. Slováci, jakkoliv se sami současně zmítají v řízené produkční depresi  mléka si dle TV za přispění EU vydobyli alespoň další „vědecký park“, který „má přiblížit vědu praxi“. To že by snad byl přece jen solidnější přístup k VaVaI než u nás v ČR, nebo je to jen  další ADR (automatický dojící robot) na čerpání peněz z EU?

Za plně demokratický a nejen úpadkovému stavu našeho agrárního stavu odpovídající proto mám občanský požadavek, aby v ČR bylo jednáno nejen souladu s Ústavou ČR, s nezávislým zákonem,  pravdou a spravedlností, ale i se státnickým názorem prezidenta Lincolna, že „každý vládní krok musí být učiněn tak, aby jej veřejnost považovala za moudrý a uvážlivý“. To však v ČR dlouhodobě neplatí.

Na nejrůznější neodpovědnosti v až na kriminiogenních úrovních dlouhodobě upozorňují kontrolní aktivity Komise i Rady EU, či českého Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Podávám proto právem občana ČR , emeritního veterinárního hygienika, vedoucího autorského týmu metodiky Mze ČR „Poradenství jako nástroj bezpečnosti v prvovýrobě mléka“ ((MZE ČR, ISBN 978-80-903868-0-8, ) tuto veřejnou protestní supliku k zlovolné správě věcí státu usnadňující malverzační praktiky politiků, vlád a jimi ovládaných mocenských korporátů.

Cui vis, ius non metuit -  kdo má moc, na pravdu, na právo a spravedlnost nedbá

Bez behaviorální ekonomie, ekonomického oboru zabývajícího se dopady sociálních, kognitivních a emocionálních faktorů na ekonomická rozhodování jednotlivců a institucí se socioekonomických působností našich vlád nikdy nedočkáme. Zatímco standardní ekonomie se zaměřuje na důsledky a vnější okolnosti lidského jednání za předpokladu jakés také racionality, behaviorální ekonomie zkoumá systematické způsoby lidského rozhodování a jejich vliv na lidské jednání za předpokladu omezené , leč přece jen společenské racionality.  (Adam Smith: Bohatství národů, 1776).

Za exemplární příklad výzkumného pirátství lze považovat vše co následovalo po prioritním sdělení v odborném týdeníku Zemědělec  ( „Proti mastitidám“ ( Ticháček Antonín, VÚChS Rapotín, Benda Pavel, ZOL Dubicko, 16. října 1991).

Na naše praktické poznatky a ověřené ve 13 stádech dojnic , kdy byla „potvrzena užitečnost a účinnost praxe kvantitativního stanovování hlavních patogenů v bazénových vzorcích mléka poskytující možnost ovlivňovat výskyt infekčních mastitid, (Ticháček Benda 1993). Mze ČR, odbor vědy a poradenství nereagoval, nerealizoval doporučený „Kontrolní mastitidní program“ (KMP)na principu prevence infekčních mastitid(IM) etc. Provozní uplatnění navržené metodiky tvorby a garance produkce mléka výběrové jakosti (Q jakost) byla a je dodnes bagatelizována, protože nebyly uvedeny v život kapitoly A,B,C metodiky stran 56-81. Dodnes je tak umožněno na již vyřešená témata  variabilně a marnotratně dál „řešit a bádat“.

Nedošlo vůbec ani k jejich edukačnímu i provoznímu využití, k uplatnění preventivních zásad. Ty jsem obhájil v dvoudenním schvalovacím lektorském řízení k metodice pro „Poradenství jako nástroj bezpečnosti v prvovýrobě mléka“ (MZe 9FG,ISBN 978-80-903868-0-8, Agritec 2007), kdy k jejím praktickým výstupům patřily i zásady „Komplexního odborného provozního poradenství na základě analýzy rizik a na principu prevence“.

Stát a jeho vládní uskupení tak  bez skrupulí rezignoval  na odpovědnosti  dané usnesením vlády ČR ze dne 15.12.2004 č 1277 ke „Strategii zajištění bezpečnosti potravin v ČR po přistoupení k EU“ , stejně tak na závěry ediktu  kolektivu autorů ke „Strategii pro růst českého zemědělství a potravinářství v rámci SZP EU po roce 2013“ ( Praha 12.12.2012) etc. Následně vznikaly a nadále vznikají nevyčíslitelné škody nejen v sektoru edukace a poradenství, ale i pro neplnění vládního záměru RIS 3 (Research and Innovation Strategy for Smart Specialisation) ,což je strategický vládní dokument, jehož přípravou bylo  na základě usnesení vlády č. 809 z roku 2013 pověřeno Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“).

K zužitkování našich poznatků  z komplexního odborného provozního poradenství  přispěl ředitel VÚChS Rapotín ing Josef Golda Csc, , který umožnil utvoření řešitelského tvůrčího pracovního týmu pro řešení úkolu „Organizační a ekonomické aspekty produkce mléka pro kojeneckou a dětskou výživu“ úspěšně zpracovaného řešitelským  týmem formou „Závěrečné zprávy úkolu R 329-089 Organizačně technické a ekonomické aspekty produkce mléka pro kojeneckou a dětskou výživu ,1990-1992 ). Závěrečným doporučením  řešitelského týmu bylo zřídit státem spravované a provozně prověřené komplexní provozní poradenské aktivity v duchu „Komplexního odborného provozního poradenství na základě analýz rizik a na principu prevence“.

Následně jsem navrhl systémové korekce provozně sporně účinného poradenství v prvovýrobě mléka v režii Mze ČR. „Metodika odborného poradenství MZE pro 2009-2013“ rigiditu odboru poradenství Mze ČR, nedbajícího poradenských potřeb provozní praxe potvrdila. Totéž se týká potřeb nezbytných korekcí v strategii edukačních působností MŠMT pro opakovaně zjišťovanou nepřipraveností absolventů škol řešit praktické problémy provozní praxe.

Představy realizačního týmu preferovat prevenci před nákladnou léčbou mastitid účinnými „Kontrolními mastitidními programy“ využívajícícmi naše poznatky,   neuspěla. Rozhodnutí státních úředníků preferovalo SMR (Statutory management requirement) a GAeC ( Good Agricultral and Environmental Conditions), ktweré sice  prevalenci mastitid  neřešilo, zato cíleně směřovalo hlavně ke garantování dotačních titulů z EU. Tato poradenská praxe život život provozujících zemědělců spíš komplikovala, než usnadňovala, což platí dodnes. 

Podnikání v poradenství místo poradenství v podnikání

Četným „garantům“ food security, včetně sektoru prvovýroby mléka, institucím typu VÚŽV Uhříněves, VÚM a dvaceti chovatelským sdružením institucím se v gesci korporátů preferujících „podnikání v poradenství před poradenstvím v podnikání“ v rozporu s názory autorského týmu Strategie pro růst „České zemědělství a potravinářství v rámci SZP EU po roce 2013“, nedařilo. Dokazují to publikovaná zjištění vědeckého pracovníka VÚŽV Uhřiněves, kdy PSB  byly v ČR v letech 2009-2013 tři až pětkrát vyšší než ve srovnatelném Bavorsku a Rakousku ( viz Parlamentní listy 4.1.2016,11:31).

Místo účinného provozního poradenství ve food security a zdraví mléčných žláz dojnic, však úspěšně pokračovala lavina nákladného „bádání pro bádání – investigatio ex post facto“ ( QJ 1210300, QJ1210302, 101B238 etc.), a to naprosto bez využití k plnění přijatých strategických záměrů „ Národní RIS 3 strategie“ ( RIS - Research and Innovation Strategy for Smart Specialization).

Jako celoživotní bytostní iusnaturalista, posledně jako nezávislý odborný poradce v prvovýrobě mléka proto tímto sdělením vyjadřuji hluboké rozhořčení nad zneužívání prostředků státu. V řadě svých odborných sdělení jsem poukázal na skutečnost, že v naší vlasti "nevládne polis, ale vládne bezpráví, pravda trhu a láska k penězům. V ČR již celých 25 let vládnou mocenské korporáty, jejich „kapři a dinosauři“, jimž zásady RIS 3 (Research and Innovation Strategy for Smart Specialization 2014-2020) s ohledem na potřeby praxe nic neříkají, dokonce jim vadí. To jen dokazuje jak osobně zištnou profesionalizací malverzačních praktik,  ale především přehlížení Komisí a Radou EU požadovaného plnění pokynů, směrnic i Nařízení, jakož i zadání typu „Regionální strategie PRV ČR 2014-2020“. Za věcná a povzbuzující mám slova poslance ing Kováčik, stínového ministra zemědělství, který v TV pořadu pana Moravce neváhal prohlásit, že " tradiční strany, které tady dvacet pět let vládly, vládly blbě". Heureka.

Občan Ticháček, nezávislý odborný poradce pro prvovýrobu mléka se na základě svých celoživotních působností v agrárním a potravinovém sektoru při znalosti environmentálního a rurálního prostředí,  k výhradám pana poslance připojuje. To proto, že úpadková spirála agrárního a potrvainového sektoru nejennže nekončí, ona se prohlubuje. V naší zemi se nejen lže a zpronevěřuje, ono se opravdu a dokazatelně „vládne blbě“. Toto tvrzení je na působnostech vlády, na činnostech dvaceti plemenářských a chovatelských organizací v ČR ( Ročenka 2013, Chov skotu v ČR) i na  poznatcích kontrolních institucí,  plně doložitelné. Vyzývám proto Ústavní soud Brno, GIBS Praha , NKÚ ČR a  poslanecké výbory obou komor PSP ČR, k podání trestního oznámení na neznámého pachatele ve věcech správy státního majetku a prostředků státu při neúčinnosti státem garantovaných edukačních a odborně poradenských působností se zaměřením a provozní praxi.

Neúčinná kontrola nakládání se zdroji a prostředky státu, absence morální, neřkuli hmotné responzibility politiků, vládních i nevládních činitelů jednajících v rozporu s veřejnými zájmy, s public goods je v podmínkách deklarovaně demokratické společnosti nadále neudržitelná. Pokud nemá pokračovat vláda fatálních pochybení ke škodě státu, ke škodě národa, je čas vnímat nástup doby pro uskutečňování zásad moderní  archetypální demokracie.

Dojde někdy na realizace regionální „Národní RIS 3 strategie“ ?

Sám právem občana demokratického státu, ale i mluvčího multidisciplinární skupiny odborníků mám dost věcných podnětů a dobrých důvodů poukazovat nejen na úpadek vládní kultury řízení státu, jeho národohospodářství a životodárného agrárního sektoru, ale dožadovat se i náprav. Věcně mi i členům našeho názorového uskupení jde samozřejmě o plnění Programů vlád ČR, o„Národní RIS 3 strategii“, o plnoprávné uplatnění nezávislého práva a mangementu zdola. Bráníme se dosavadní zásadě jednání mocných v duchu  "nebát se a nekrást". Řada kontinuálně uveřejňovaných vládních i nevládních zpráv ale i zjištění NKÚ však současně uvádí, ,že "Evropské dotace určené na rozvoj venkova šly v letech 2010 až 2013 pro špatné nastavení pravidel ministerstva zemědělství na projekty, které k těmto účelům nesloužily".

Potvrzuje se totiž, že působnosti vládních i nevládních korporátů a jejich aktivit, nastolenýchv ČR  Otcem zakladatelem české „ kožené“ privatizace měly a nadále stále mají zhoubné účinnosti pro celý náš národohospodářský systém.

Poctiví zemědělci na svých produkčních hospodářstvích se i s jimi obhospodařovnou přírodu stali rukojmími dotační poltiky SZP EU, změnili se ve „zboží exploatované za účelem zisku až do vyčerpání, až do sektorového i národního kolapsu, a to bez ohledu na zájmy a potřeby státu a národa“ (Sejak, SEU Ústí nad Labem). Kromě pro stát plýtvavého, ale mocnými neúnavně opakovaného „bádání pro bádání – investigatio ex post facto“, třeba o pitelnosti piva,  byl v rámci Komplexního udržitelného systému v zemědělství 2012-2018 „KUS“ realizován i projekt QJ1210301 ve věci „Výzkumu, nových produktů a služeb pro vytvoření centra prevence, detekce a podpory léčby masititid“, zcela bez ohledu na známé poznatky i na „efektivnost“ tohoto „nového“projektu. Neúčinná kontrola nakládání se zdroji státu, absence morální, neřkuli hmotné responzibility politiků, vládních i nevládních činitelů jednajících v rozporu s veřejnými zájmy, s public goods je v podmínkách deklarovaně demokratické společnosti nadále neudržitelná,  nemá-li  pokračovat vláda fatálních pochybení ke škodě státu, ke škodě národa.

Závěr

Draze zaplacené zkušenosti občanské veřejnosti z vlády trhu a lásky k penězům by již mohly stačit k přechodu a k nastolení základů moderní  demokracie, kterými jsou právo na pravdu, na nezávislé právo, na spravedlnost. Základy této volby mohou položit jen celoživotní edukační působnosti (Staněk, Mezihorák, Výchova k občanství pro 21 století), nikoliv nepoctivé rozhodování syndromem hybris postižených mocných.

Pokud nemá podváděni občanů nefunkčními působnostmi zpolitizovaného státu pokračovat, je revitalizace funkčních strategických a koncepčních, ale také zpětných vazeb v ose stát-věda-provozní praxe-občan-environmentální a rurální život naprosto nevyhnutelná nejen v zájmu současníků, ale především v zájmu našich potomků jimž bychom se měli za své jednání svědomitě zpovídat.

Pouze trojúhelník společenských, přírodních a technických věd ve spolupráci s politiky (nutně ale pouze s těmi, kteří nepostrádají nadhled a vizi ), může zajistit, že naše budoucnost bude něčím, na co bychom se mohli těšit. (Bárta, Kovář, Foltýn: Povaha změny, ISBN 978-80-7429-641-3)

Ticháček Antonín, mluvčí skupiny odborníků   

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

12:26 Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

Chtěl bych se dožít toho, až naše silnice budou brázdit jen elektrické vozy. Jak říkají pirátští pos…