Jan Bureš: Evropská komise učí Trumpa, jak funguje mezinárodní obchod

03.07.2018 11:50

Podle Donalda Trumpa je “Evropa stejně špatná jako Čína, jen trochu menší”. “Mohou k nám vyvážet Mercedesy a naše auta nechtějí,” doplnil svoji stížnost Donald Trump. To vyvolalo na trzích obavy z blížícího se zavedení cel na dovoz evropských aut.

Jan Bureš: Evropská komise učí Trumpa, jak funguje mezinárodní obchod
Foto: Hans Štembera
Popisek: Finanční analytik Jan Bureš

Německo v tandemu se střední Evropou je přitom největším vývozcem aut na světě, i proto výhružku nikdo nebere na lehkou váhu. Evropská komise poslala na začátku týdne do Washingtonu detailní zprávu vysvětlující Donaldu Trumpovi, proč na zavedení cel bude bit především on sám a jeho voliči. Proč?

Evropské automobilky přímo v USA vyrobí ročně v tamních továrnách skoro tři miliony automobilů, což je více než čtvrtina amerického trhu. I takové značky jako Chrysler jsou dnes ostatně evropské (registrováno v Holandsku, vedení v Londýně). A jsou většinou podobně jako američtí nebo japonští konkurenti na americkém trhu závislí na dovozech řady komponentů a technologií. Vyšší cla by proto automobily na americkém trhu zdražila, mohla by omezit investice automobilek a ve finále i ohrozit pracovní místa. Navíc značnou část produkce, kterou německé automobilky v USA (za pomoci dovozů z Evropy) vyrobí, následně exportují dál do třetích zemí. Automobilka BMW v tomto ohledu psala dopis do Washingtonu sama. Je totiž největším vývozcem aut z USA do Japonska. Její továrna v jižní Kalifornii, která vyrábí modely X, více jak tři čtvrtiny produkce pošle za hranice USA. I proto Evropská komise pro Američany spočítala, že by dodatečná cla v celkové výši 25 % (na automobily a automobilové součásti) měla nakonec negativní dopad na americký HDP okolo 14 mld. USD a navíc by vůbec nevylepšila obchodní bilanci USA.

Argumenty nejsou v tomto směru nijak přibarvované, a pokud je americká administrativa svému prezidentovi vysvětlí, mohl by i jinak roztržitý Trump ve svém proti-evropském tažení trochu přibrzdit. Vidina zavřených evropských továren v USA pro něj dozajista příliš lákavá nebude.

Jan Bureš
finanční analytik

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 354. Karel Kryl – Titulkář

16:40 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 354. Karel Kryl – Titulkář

Každý zná Karla Kryla jako písničkáře, ale už méně jako básníka, natož autora drobnějších próz, psan…