Jindřich Berounský: Ministerský skandál na české železnici

11.08.2016 20:50

Proces přípravy koncepce veřejné dopravy v České republice má zásadní trhlinu v tom, že jej na samotném „odborném úseku ministerstva dopravy“ nemá zřejmě kdo připravit.

Jindřich Berounský: Ministerský skandál na české železnici
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo dopravy

V březnu 2014 vydalo Ministerstvo dopravy materiál, nazvaný „Zelená kniha koncepce veřejné dopravy v ČR“ . Mělo se jednat o první krok k přípravě  Koncepce veřejné dopravy v ČR jako strategického dokumentu, jehož zpracování předpokládá Dopravní politika České republiky pro léta 2014 - 2020, schválená usnesením vlády č. 449 ze dne 12. června 2013. Avšak místo nástinu konkrétní představy či koncepce byl vytvořen jakýsi diskusní dokument, jehož součástí se stalo celkem 30 otázek, adresovaných odborné veřejnosti a k tomu další doplňující otázka, zda nějaká z otázek nechybí. Přestože došlo ke shrnutí názorů odborné veřejnosti, výsledkem byl „guláš názorů“ odborných subjektů, který je dalekým od nějaké smysluplné koncepce, natož od stanovení alespoň východisek z tristní situace veřejné dopravy v České republice, která stále více než smysluplný a provázaný systém připomíná dopravní džungli.  

Nejen díky tomu, ale hlavně kvůli dlouhodobé nečinnosti, neschopnosti až diletantství Ministerstva dopravy svádějí na páteřní lince dálkové železniční dopravy České republiky Praha – Ostrava souboj národní dopravce ČD, RegioJet a Leo Express.  Pro všechny je stávající situace likvidační, nevýhodná dokonce pro stát, ale navenek je to příběh „úžasné konkurence Českých drah“, která je položena na levnějších základech, a to v případě palubního personálu RegioJetu na studentkách, studentech, brigádnické činnosti i Švarcsystému. Zatímco veřejnost  má za to, že soukromí dopravci jezdí do Ostravy bez dotací, za rok 2014 obdržel RegioJet kompenzaci za žákovské jízdné 41,5 mil. Kč, Leo Expess 18 mil. Kč. V poslední době nastala neuvěřitelná situace, kdy železniční dopravní trh v České republice začali formovat a jsou do jeho liberalizace zaangažováni lidé, pocházející z řad výkonného managamentu Student Agency, resp. Regiojetu, a Leo Expresu. Tito začali radit „bezradnému“ Ministerstvu dopravy dokonce v boji proti ČD.

Nelze zpochybnit jakoukoliv snahu o férovou veřejnou soutěž v rámci otevírání trhu ve veřejné železniční osobní přepravě, která by měla jasná a nediskriminační pravidla pro všechny dopravce a k tomu vytvořené podmínky. Po sérii neúspěchů u ÚOHS se ukazuje, že Ministerstvo dopravy takové podmínky neumí vytvořit, natož pak vypsat férovou soutěž.

Téměř utajena zůstala skandální schůzka soukromých dopravců se zástupkyní Evropské komise ze dne 27. 6., po které teprve následovalo jednání za účasti zástupce ČD, kde předsedající státní tajemník, 1. náměstek ministra dopravy a předseda řídícího výboru ČD Tomáš Čoček aktivně zastával stanovisko soukromých dopravců proti ČD i přijatým vládním usnesením ve věci liberalizace trhu i nákupu železničních vozidel. Po tomto jednání vzniklo jako by na zakázku MD a soukromých dopravců stanovisko Evropské komise, které má přinést alibi v novém postupu MD. 

Asi nejhorší je střet státního tajemníka, 1. náměstka ministra dopravy a předsedy řídícího výboru Českých drah Tomáše Čočka, který je prokazatelně ve střetu zájmů, když ve funkci předsedy řídícího výboru ČD, tzn. ve vrcholné funkci, zastupující stát, kde má pozitivně napomáhat především národnímu dopravci v jeho obchodní politice, spojuje se a prokazatelně koná proti němu, když dokonce aktivně pomáhá konkurenčním dopravcům. Práva akcionáře v akciové společnosti České dráhy vykonává stát prostřednictvím řídícího výboru, který vede právě Tomáš Čoček!!!

Dalším varovným případem je náměstek ministra dopravy, předseda dozorčí rady ČD,  člen dozorčí rady ČD Telematika, a.s., člen dozorčí rady ČD Informační Systémy, a.s. a člen  správní rady Správy železniční dopravní cesty, s.o. (SŽDC) v jedné osobě Milan Feranec, když u něj kromě rekordního zapojení v dozorčích orgánech společností dochází opět k prokazatelnému střetu zájmů a nabízí se otázka, která z jeho funkcí a kompetencí, mezi kterými v rámci ČD a SŽDC kličkuje, je stěžejní (viz přiložený právní rozbor). 

Ministerstvo dopravy ČR, které v ČD vykonává vlastnická práva České republiky jako jediného vlastníka této společnosti, je dle zákona 77/2002 Sb. povinno dbát obchodních zájmů této společnosti. Tomu však neodpovídají nově prezentovaný záměr „centrální půjčovny železničních kolejových vozidel“,  pokusy o živelné otevírání trhu, ignorující vládní usnesení, včetně postojů 1. náměstka ministra dopravy, státního tajemníka a předsedy řídícího výboru ČD Tomáše Čočka a dalšího náměstka ministra a zároveň předsedy dozorčí rady ČD Milana Ferance, kteří porušují povinnosti při správě cizího majetku, paradoxně státu, který je živí za zcela jiným účelem.  

Jindřich Berounský
místopředseda firemního výboru ČD
Svazu odborářů služeb a dopravy

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.