Jiří Kuchynka: Nesprávné ocenění nabídek se vždy odrazí na mzdách řidičů

07.04.2016 15:16

Dne 4. dubna 2016 vyšlo najevo, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal další předběžné opatření, kterým pozastavil vypsanou veřejnou zakázku na výběr dopravců v Královéhradeckém kraji za 5,6 miliard na 10 let. Již od počátku zahájení tendru bijí odbory v rámci „Jablonecké výzvy“ na poplach a upozorňují na jeho netransparentnost, nejasné parametry zadání a na nemožnost sofistikovaného a správného ocenění nabídek dopravních firem.

Jiří Kuchynka: Nesprávné ocenění nabídek se vždy odrazí na mzdách řidičů
Foto: mhdvmb.wz.cz
Popisek: Autobusová doprava - ilustrační foto

Nesprávné ocenění nabídek se přitom při chybném odhadu vždy odrazí na mzdách řidičů autobusů. Mzdy řidičů jsou jedinou položkou, kam mohou dopravní firmy reálně sáhnout pro úsporu. Pokud si kraj myslí, že snad riziko budoucích změn přenese na dopravce, je tomu právě naopak. Riziko spadne na bedra řidičů. Tendru proto říkáme jasné NE. V zadávací dokumentaci se současně objevují prvky, které naznačují, že celá zakázka je šita na míru jedinému dopravci, jedné konkrétní společnosti. Ať už jsou to zvolené specifikace autobusů, nesmyslný důraz na co nejnižší stáří vozového parku, nebo řešení, respektive neřešení cen za vjezdy a výjezdy z autobusových nádraží, patřících převážně firmám ze skupiny jednoho z největších dopravců.

Vzpomínáte si na to, jak jsem vloni na podzim vyrazil v červeném historickém autobusu na Ministerstvo dopravy, kde nás místo pana ministra Ťoka přijal jeho tiskový mluvčí? Už v té době jsme nejen pana ministra dopravy, ale také další členy vlády a nejvyšší představitele kraje upozorňovali na nejasnosti a nestandardnosti v zadávací dokumentaci. Pan ministr nám tehdy prostřednictvím médií odpověděl, že to není věcí Ministerstva dopravy a že si svoje problémy máme řešit se zaměstnavateli. Podle hejtmana France byl celý tendr bez jediné chybičky. Ptám se tedy jak pana ministra dopravy, tak pana hejtmana: stále si i po novém před¬běžném opatření myslíte, že je tendr skutečně v pořádku? Myslíte si, že ÚOHS jednal bez vážného důvodu? My, zástupci odborů, víme, že v žádném případě! Jsme vděčni za to, že ÚOHS vnímal i naše podněty a konal. Naším cílem je spolehlivá, do budoucna udržitelná veřejná doprava. Odbory tímto děkují všem novinářům, že se o tuto problematiku zajímali a dále zajímají, protože možná i díky nim se budou mít řidiči autobusů v této zemi jednou o malý kousek lépe. Je proto však třeba udělat ještě něco dalšího.

Žádáme od hejtmana jasné stanovisko

Zástupci Královéhradeckého kraje se v současnosti již zmínili o mimořádném nástroji, kterým je jednací řízení bez uveřejnění (JŘBÚ). My jako odbory znovu apelujeme na kraj, aby JŘBÚ bylo vypsáno transparentně a aby prostřednictvím JŘBÚ nebyl narušen dosavadní funkční systém veřejné dopravy v Krá-lovéhradeckém kraji. Nechceme, aby pod rouškou časové tísně kraj recykloval nestandardní a diskriminační podmínky pozastaveného tendru. JŘBÚ nesmí být nástrojem, kterým Královéhradecký kraj protlačí své nezákonné požadavky oklikou a který bude mít na pracovní podmínky řidičů ještě drtivější dopad. Žádáme proto od hejtmana France jasné stanovisko, zda Královéhradecký kraj prodlouží smlouvy stávajícím dopravcům. Takovému řešení dáváme jednoznačně přednost v zájmu zachování dosavadního funkčního systému. Cokoli jiného by byl hazard nejen s pracovními místy řidičů, ale i s celou veřejnou dopravou v kraji. Dále chceme vědět, kdo ponese za špatně vypsaný tendr odpovědnost. Opakovaně žádáme, aby tuto zodpovědnost přijal náměstek hejtmana pro dopravu Karel Janeček. Proč tento politický gestor doposud nevydal jediné rozumné prohlášení? Proč dosud nijak nevysvětlil sporné kroky kraje v rámci tendru? Postrádá snad kompetenci k řízení krajské dopravy? Obáváme se, že je tomu tak, a průběh tendru to prokázal. Připomínáme, že jsme stále ve stávkové pohotovosti a naše nevole s postojem a kroky radního Karla Janečka dáme jasně najevo. Podle poslední analýzy od dopravního specialisty Ing. Pavla Beneše, Ph.D., ze společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. je v zadávací dokumentaci nespočet chyb. Ing. Beneš mimo jiné uvádí: „Na základě namátkově provedené analýzy je možné konstatovat, že předložené jízdní řády obsahují ve velkém počtu prvky signalizující možnost vzniku nebezpečné situace a je nutná jejich úprava. Analyzované jízdní řády jsou nereálné a jejich aplikace do procesu denního výkonu vozidel představuje vysoké riziko jak pro cestující, tak pro samotného řidiče.“

Na závěr bych rád opětovně připomněl pojem „Nové odbory“, kterými jsme my. Nejsme jen parta amatérů, co hlásá populistická hesla bez hlubšího významu a zde v Královéhradeckém kraji to náš postup plně potvrzuje. Chceme a budeme se v problematice pohybovat, chceme širokou veřejnost seznamovat s problémy, které řešíme. Složité věci necháváme odborníkům, které si též dokážeme opatřit. Budeme se proti zvůli úředníků bránit sofistikovaně a všemi dostupnými zákonnými prostředky. Máme už dost přehlíživých pohledů ze strany politiků, kteří jsou zvyklí, že díky nejednotnosti odbory většinou nic nedotáhnou do konce. Chceme být informovaní a budeme Vás i nadále informovat.

Jiří Kuchynka
předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

12:26 Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

Chtěl bych se dožít toho, až naše silnice budou brázdit jen elektrické vozy. Jak říkají pirátští pos…