Při kritice záznamů, které Goldstein označil za řádění poltergeista a zveřejnil na YouTube, u nás řada laiků i zástupců vědecké obce hovořila a dosud hovoří o digitálních úpravách obrazu, tedy o metodě klíčování (chromakeying, greenscreen, bluescreen) a různých filmařských či kamerových tricích, kdy autenticitu videa zpochybňují. Nechal jsem tedy v řádné zakázce na dvě videa, konkrétně na záznam samovolného pohybu televizoru a záznam samovolného pohybu dvířek ledničky, vypracovat znalecký posudek na našem špičkovém vědeckém pracovišti. Analyzována byla tato videa:
1) Pohyb televize zabírají (od stopáže 0:15) současně 3 kamery:
2) Zde kamera zabírá (od 0:20) pohyb dvířek ledničky:
Závěrečnou zprávu mi v minulých dnech zaslal profesor Ing. Jan Flusser, DrSc., ředitel pražského Ústavu teorie informace a automatizace AV ČR. Jak z posudku vyplývá, videozáznamy byly zkoumány metodami na odhalování nejčastějších způsobů falzifikace, a to detekcí „copy-move“, měřením konzistence šumu a detekcí převzorkování. Všechny tři metody byly na obou videích negativní, což znamená, že na dané úrovni rozlišení nenalezly znaky falzifikace uvedených typů. Dále byla posuzována možnost, zda videa nemohou být syntetická, zda některé záběry nemohly vzniknout animací. Zde se analýza opírá o fyzikální věrohodnost scény u pohybu objektů, které se hýbou nezávisle, fyzikálně věrně, se správně se měnícími odlesky světla a dalšími detaily. To platí pro video s ledničkou i pro video s televizorem. Odtud pak vyjádření našich odborníků: „Považujeme za nemožné, aby šlo o syntetická videa“. V samotném závěru znaleckého posudku se pak říká:„Stopy digitální manipulace ani syntetického generování částí videozáznamů nebyly nalezeny. Z tohoto pohledu je možno považovat videozáznamy za autentické.“
Závěry našich odborníků jsou tedy v souladu s mými dosavadními poznatky, kdy po pečlivém studiu a rozborech audiovizuálních nahrávek Kena Goldsteina zastávám názor, že záběry jím zdokumentovaných úkazů či jevů ve skutečnosti představují autentická videa, že zde nejde o žádné kamerové triky a digitální manipulace, ani o syntetické generování sekvencí jeho „neuvěřitelných“ krátkometrážních audiovizuálních nahrávek. Pochopitelně však ověřovací pokus ukázal, že pokud bude manipulována sama scéna, lze to udělat bez následné digitální manipulace s videem, a přesto nemusí být trik na záznamu vidět. V prostorách Ústavu teorie informace a automatizace AV ČR bylo natočeno podobné video s ledničkou, které ukazuje zdánlivě samovolné otevírání a zavírání dvířek lednice. I když videa z ověřovacího pokusu nebyla nijak upravována, všechny testy na nich jsou negativní. Přičemž dvířka lednice byla otvírána a zavírána pomocí tenkého vlasce, který vlivem omezeného rozlišení není na záznamu vůbec patrný.
To ale neznamená, že se našim vědcům v případě posuzovaného australského videa podařilo odhalit podvod. Odhalit podvod znamená chytit autora „in flagranti delicto“, přímo při činu. Ukázat přesně na které stopáži je vidět jeho kouzelnická pomůcka, tedy vlasec. To je pak skutečný „argumentum ad oculos“ názorný, přesvědčivý důkaz, coby „argumentum ad rem“, tedy důkaz k věci (dokazování vztahující se k objektivní podstatě věci či situace). Celou řadu na videu zachycených úkazů jsem v průběhu minulých let konzultoval s kouzelníky a vím, že napodobit kouzelnickým fíglem je možné kde co. Řadu úkazů, které natočil Ken Goldstein, já sám umím jednoduchým trikem napodobit, nebo alespoň vím, jak se to napodobit dá. Přičemž také platí, že i když při nahrávání videa na YouTube dochází ke kompresi, veškeré stopy manipulace komprese vždy nezahladí a neučiní je nedetekovatelnými, jak si v jednom z příštích článků ukážeme. Ale pokud mám být v případě Goldsteinova videa objektivní a řídit se zásadami vědeckého skepticismu, pak se musím řídit i logickou zásadou, že z pouhé možnosti nelze usuzovat na skutečnost. Aneb jak říkají latiníci: A POSSE AD ESSE CONSEQUENTIA NON VALET, tedy že závěry z možného na skutečné neplatí.
Řada zástupců vědecké obce při kritizování jimi nestudovaných jevů vědecký skepticismus nahrazuje fundamentalismem a hypotézu podvodu vydává za axióm, tedy za samozřejmou nebo obecně akceptovatelnou skutečnost. Pokud se však máme řídit metodikou vědy, pak musí být každá hypotéza potvrzena, nebo vyvrácena (nakonec dějiny přírodních věd jsou ze značné části dějinami vyvrácených hypotéz), což platí i pro hypotézu podvodu. Tedy i pro tu, která se zabývá pro nás neviditelnými pomůckami kouzelníků (drátek, vlasec, nit nebo gumička), jimiž měl autor videa údajně objekty rozpohybovat. Jinak řečeno, jestliže jsou videa Kena Goldsteina autentická, pak existují pouze dvě logické možnosti výkladu jeho záznamů samovolného pohybu objektů. Tedy buď jsou jeho videa falešná, neboť jím natáčené úkazy či jevy vznikají díky kouzelnickým trikům, o nichž je třeba podat nezvratný důkaz, nebo prostřednictvím digitálních kamer opravdu zaznamenává dosud exaktně neinterpretovaný přírodní (fyzikální) jev, o jehož existenci akademická obec pochybuje.
Je pravda, že Goldsteinem zaznamenávané případy samovolného či spontánního pohybu, u kterého dosud neproběhl základní výzkum a přírodovědcům tak chybí potřebná data, představuje pro nás záhadu. Pokud však při posuzování záznamů tohoto fenoménu hodláme setrvat v mantinelech vědy, je třeba si uvědomit, že každý, kdo autora záznamu takovéhoto jevu obviní z podvodného jednání, akademickou půdu sice neopouští, avšak ocitá se na poli právní vědy neboli jurisprudence, kde rovněž pro každé svoje tvrzení potřebuje důkaz.
Někteří zástupci české vědecké obce zastávají názor, že se vědecké týmy nemohou snižovat k tomu, aby se zabývaly nějakou záhadou. Těm ovšem musím oponovat citací výroku pracovníka Fyzikálního ústavu Akademie věd, astrofyzika RNDr. Jiřího Grygara, zakladatele Českého klubu skeptiků, nově též držitele Ceny předsedy Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) za propagaci a popularizaci výzkumu: "Kdyby mi vadilo, že se někdo věnuje záhadám, nemohl bych se vůbec zabývat vědou, protože podstatou vědecké práce přece je luštění záhad."
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV