Křesťané a křesťanky za přijetí zákona o sociálním bydlení

21.01.2017 12:24

V Česku vyrůstá na ubytovnách 7 tisíc dětí. Každé z nich je dostatečným důvodem pro přijetí účinného zákona o sociálním bydlení.

Křesťané a křesťanky za přijetí zákona o sociálním bydlení
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Pavel Bělobrádek

Vážený pane předsedo, vážení poslanci a poslankyně KDU-ČSL,

na otázku Olgy Pavlů, co jako předseda strany, která ve svém názvu nese křesťanství, soudíte o výroku vašeho stranického kolegy Jana Bartoška, který kritizoval návrh zákona o sociálním bydlení a napsal, že bydlení je zásluhová věc, jste odpověděl biblickým citátem z listu svatého Pavla: „Kdo nechce pracovat, ať nejí“ (2 Tes 3, 10).

Spojení zásluhovosti a práce také tvoří hlavní argument vašeho nedávného článku „Rodina není sociální případ“, kde zdůrazňujete, že podporu od státu si zaslouží pouze pracující rodiče. Těžko v těchto výrocích neslyšet společenské odsouzení těch, kdo nepracují, ať už nemohou nebo nechtějí. Jiná představitelka KDU-ČSL, poslankyně a předsedkyně bytové komise, mluví rovnou jazykem extrémní pravice o nepřizpůsobivých.

Tento způsob uvažování je podle nás mylný hned z několika důvodů.

Jednak sociálně. Odborníci na sociální bydlení i zahraniční zkušenosti s housing first a rapid re-housing už dávno vyvrátili klišé, podle kterého si bydlení zaslouží pouze ten, kdo už má práci. Ve skutečnosti je tomu právě naopak. Důstojné bydlení je v rozvinuté demokratické společnosti podmínkou socializace – a jednou z jejích podob je potom i práce. Teprve ten, kdo důstojně bydlí, může začít pracovat.

Chce-li KDU-ČSL podporovat rodiny s dětmi, měla by situaci dětí pozorně sledovat a mít na mysli, že penalizací rodičů dětem nepomůže. V Česku vyrůstá na ubytovnách 7 tisíc dětí. Každé z nich je dostatečným důvodem pro přijetí účinného zákona o sociálním bydlení. KDU-ČSL by neměla zavírat oči ani nad tím, že chudoba (také v podobě ztráty bydlení) je jedním z nejčastějších důvodů odebírání dětí.

Dále biblicky. Citovaný výrok svatého Pavla je určen prvokřesťanské komunitě tesalonických, nikoli společnosti jako celku. Byl napsán konkrétně a adresně těm tesalonickým křesťanům, kteří se jako věřící obzvláště silného kalibru rozhodli povznést nad záležitosti tohoto světa, jako je práce a obživa. Na ně apoštol apeluje, aby těmito lidskými potřebami nepohrdali. Použít uvedený výrok proti 200 tisícům občanů a občanek ČR, kteří jsou dnes v bytové nouzi, znamená zlehčení mnoha konkrétních osudů lidí v nouzi. Sotva co dokáže znevážit křesťanský odkaz tak, jako toto účelové zneužívání.

Ještě závažnější nám však připadá teologicko-politický kontext lidovecké logiky. Fakt, že jako představitel privilegované skupiny, jedné z vládních stran, která se explicitně hlásí ke křesťanství, pranýřujete sociálně slabé za to, že „nechtějí pracovat“ a proto si nezaslouží bydlet v důstojných podmínkách, mnohem více než apel apoštola Pavla k Tesalonickým připomíná Ježíšovo učení o zákonících a farizejích. „Svazují těžká břemena a nakládají je lidem na ramena, ale sami se jich nechtějí dotknout ani prstem“ (Mt 23,4). Raději než používat Boží slovo jako bič na chudé by představitel „křesťanské“ vládní politiky měl meditovat nad jiným Ježíšovým výrokem ze stejné kapitoly Matoušova evangelia: „Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Vyjídáte domy vdov pod záminkou dlouhých modliteb; proto vás postihne tím přísnější soud“ (Mt 23,14).

Apelujeme tímto na Vás a na ostatní křesťanské demokraty: vzdejte se farizejské logiky, která nakládá neúnosná břemena lidem v bytové nouzi a podpořte na vládě a poté v poslanecké sněmovně zákon o sociálním bydlení v původní podobě, která obcím stanovuje povinnost zajistit bydlení potřebným skupinám obyvatel (https://mitsvujdomov.cz/aktuality).

Petici můžete podepsat ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

13:57 Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

Čínský automobilový průmysl narazil na odbytovou bariéru spalovacích motorů. V největších čínských m…