Libor Dvořák: V Rusku chtějí znovu povolit reklamu na alkohol

11.01.2015 17:16

Podle náměstka ruského ministra spojů Michaila Volina budou noviny a časopisy od samého počátku významně tratit na polygrafických pracích, pro něž se většina materiálu nakupuje na Západě. Výsledkem bude, že ceny novin a časopisů stoupnou o 30-50 %. Zhruba stejně pak poklesne objem reklamy v papírových médiích, přičemž u luxusních časopisů na křídovém papíře bude propad patrně ještě větší.

Libor Dvořák: V Rusku chtějí znovu povolit reklamu na alkohol
Foto: Hans Štembera
Popisek: Časopisy, ilustrační foto

Pro stát v této chvíli existují dvě varianty záchrany ruského domácího periodického tisku: buď mu poskytnout přímou finanční podporu, anebo mu povolit větší výdělek, který by pocházel z reklamy. Nu a protože ruský stát peníze na podobnou podporu nemá anebo mít nechce, bude třeba jít onou druhou cestou.

Jak soudí již zmiňovaný náměstek Volin, je třeba reklamní trh liberalizovat, právě i pokud jde o alkohol – v tomto případě nejen v tištěných médiích, ale i v televizích. Tento představitel ruského ministerstva spojů k tomu hned dodává, že zákaz tohoto druhu reklamy byl „populistický“, protože tato reklama se týkala převážně dražšího a drahého alkoholu, jehož konzumenti většinou nemají problém s nemírným požíváním ohnivých vod všeho druhu.

Mnohem ohroženější jsou prý ti ruští občané, kteří pijí nekvalitní samohonku, denaturovaný líh či dokonce čisticí prostředky, obsahující alkohol – a ti se reklamou na skotskou či francouzské koňaky rozhodně inspirovat nebudou, protože na něco takového jednoduše nemají.

Reklama alkoholu v ruských médiích se začala omezovat už od začátku roku 2012 – nejdřív v rozhlase a televizi či na titulních a zadních stranách ilustrovaných časopisů a od 1. ledna 2013 i ve všech ostatních tištěných sdělovacích prostředcích.

Negativní důsledky se projevily velmi brzy – za první tři měsíce loňského roku příjem novin a časopisů z reklamy klesl o 10 %. Státní dumy tedy na návrh ministerstva spojů svá předchozí rozhodnutí zmírnila a od letošního 1. ledna se na ruském mediálním trhu opět objevila reklama na pivo a přírodní víno.

Zajímavé v této souvislosti je, že zároveň se poprvé za poslední léta snižuje cena vodky: zatímco v roce 2012 půllitrovka stála 98, pak už cena prudce stoupala, loni dokonce dvakrát – nejdřív na 199 a pak dokonce na 220 rublů za láhev.

Letos bude nejlevnější vodka stát 185 rublů. Reakce na ruském internetu byla okamžitá a družná – no jistě, lepší bude, když národ pije, než aby ve zhoršující se hospodářské situaci vyrážel na protestní shromáždění do ulic. Inu, něco na tom bude. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

18:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

Čtenářský zážitek Petra Žantovského z pamětí Woodyho Allena.