Michael Rada: Stát spouští dotace na „čistá“ auta

15.11.2016 15:20

Tak tahle vypadala část názvu článku pana Jana Sůry na iDNES. Už uvozovky v titulku, odkazují na to, co si autor o čisté mobilitě myslí a zbytek článku k tomu jen pomáhá. A jak ukazují reakce v komentářích, negativní emoce se mu vyvolávat daří skutečně dobře.

Michael Rada: Stát spouští dotace na „čistá“ auta
Foto: Archiv Michaela Rady
Popisek: Michael Rada

V každém případě se ke skeptickému tónu negativistického článku, které v portfoliu autora převažují, jako kdyby ho někdo za házení špíny platil, musím přidat, ale úplně jinak, než možná chtěl.

Já totiž podporu čisté mobility vidím jako korektní krok.

Jako pravý opak, tedy snahu tuto „deklarovanou vstřícnost“ deklasovat, vidím skutečnost, jak jsou celý dotační program a jeho nastavení, postaveny.

Naprosto chybně vidím následující:

1. Dotace jen pro státní orgány v podobě zastupitelstev
2. Čistá mobilita znamená jen osobní auto
3. Zavedení elektromobilů podporuje ministerstvo životního prostředí, ale ministerstvo průmyslu na něj zvysoka dlabe
4. Medvěd je naporcovaný dřív, než se narodil jeho prapředek

K jednotlivým bodům důvody, k mému pohledu

Ad 1) K čemu bude zastupitelům čisté auto? Aby stálo na parkovišti jako vozy ostatní? Nebo k tomu, aby ČEZ, RWE a další mohli budovat na rohu další nabíječku a to i přesto, že v jejich vlastních vozových parcích není po elektrovozidlech ani vidu, ani slechu, a samotná nabíječka stojí 99% bez povšimutí?

Ad 2) Elektromobilita či čistá mobilita, je jen a pouze osobní automobil. Tento argument mi nejvíce pije krev. Důvod je prostý. Je přehlíženo tolik dalších prostředků čisté mobility, které znečišťují při jedné jízdě podstatně více, než při té samé osobák. Jsou zde kamiony, odpadářské vozy, motocykly, vozy dopravní obsluhy apod. Samozřejmě i autobusy. O dopravních prostředcích osobní mobility, kterou by mohli používat k zefektivnění právě přepravy jednotlivců a tím možnost snížit využití MHD v době, kdy jezdí plné autobusy prázdné, ani není třeba mluvit.

To vše ale, dle dotačního programu na vyhazování peněz z okna, neexistuje.

Ad 3) Copak nikdo z politiků, rozhodujících o tom, zda-li peníze budou, či nikoli, hlavně že jich mají na rozhazování a chtějí rozhazovat pořád víc, nechápe obchodní a ekonomický potenciál čisté mobility? Kolik pracovních míst ve výrobě, servisu a dalších souvisejících činnostech může vzniknout a nebýt jen na papíře?

Ad 4) Fascinuje mne vždy a pořád systém, jakým se dotace rozdávají. Nikdo se neptá, kolik by bylo potřeba, ale vyhodí od stolu se částka (z níž odkápne dost na spokojený důchod politika) a cílem není její efektivní využití, ale její úplné potřebování, aby se co nejrychleji mohla vyhodit další a celý cyklus se opakoval. To je tuzemské, a věřím, že nejen tuzemské, politické chápání dotací. Už dávno je rozdána budoucnost a úctyhodná prázdná slova o tom, jak se díky ministrovi financí máme všichni dobře, jsou nepravdou už v okamžiku jejich vyslovení, natož zítra.

A tak, zatímco ostatní země již plánují, kdy spalovací motory budou zakázány, zvažuje český politik, zda-li černým koním pod kapotou říkat hot, nebo čehý, aby se milostpán nezlobil, že urážíme jeho rodnou čínštinu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Euro je cestou k vyšší prosperitě a stabilitě naší ekonomiky

To tvrdíte vy. Pokud ale vím, třeba v Řecku měli Euro a dostali se do velkých finančních problémů, které pak řešili ostatní státy, takže kdyby byla vaše teze správná, jak to že se Řecko dostalo do takových dluhů a hrozil krach jejich ekonomiky?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Rozzuřené Slunce pomáhá Rusům

15:57 Zbyněk Fiala: Rozzuřené Slunce pomáhá Rusům

Vysokoenergetické protony ze sluneční skvrny větší než tucet Zeměkoulí vypnuly družice Starlink nad …