V dalším kole diskusí o budoucnosti „zvláštních škol“ se totiž ministr školství Marcel Chládek snaží „rozptýlit obavy“ iniciátorů výzvy za zachování „zvláštních škol“. Ve své odpovědi Pavlu Loudovi, který je jednou z hlavních postav „výzvy“, nejenom taktně přechází drsný výpad proti Agentuře pro sociální začleňování nebo ombudsmanovi a obecně proti „tzv. ochráncům lidských práv“ z Loudova otevřeného dopisu, ale především slibuje ústupky a další jednání.
Je přitom mimo jakoukoli diskusi, že problém „zvláštních škol“ se týká především romských dětí, a tedy „integrace cikánů“. Pedagogicko-psychologické poradny je masově odesílají do „zvláštních škol“, přestože nejsou mentálně hendikepované. Motivace mnoha psychologů může být sice ryzí, nicméně výsledkem je po dlouhá léta to, že romské děti jsou odklízeny do ústraní, aby nerušily „schopnější a hodnější“ děti z majority a nekladly příliš velké nároky na přetížené, odborně nevyškolené pedagogy a obecně na školy, které na integraci a inkluzi prostě nemají peníze.
Je to několikanásobně začarovaný kruh: Romské děti ztrácejí šanci na dobré vzdělání a v důsledku toho později i na zaměstnání. A základní školy se opakovaně brání reformě, která by omezila jejich selektivnost, změnila financování, byla vstřícná nejenom vůči „segregovaným“ dětem, ale i vůči učitelům. Chládkovy ústupky vůči obhájcům „zvláštních škol“ znamenají, že se v principu opět nic nezmění.
„Roztahují se ve městě, otravují, kradou, znásilňují. Čas, kdy slušný občan pracuje, cikáni tráví rozvalení na lavičkách na náměstí a spokojeně klábosí. Občané žádají represe," napsal Pavel Louda před několika lety, když Rom v Novém Bydžově znásilnil dívku. Krátce poté podal trestní oznámení na „rádoby ochránce lidských práv“ Michaela Kocába a Ondřeje Lišku, kteří organizovali protest proti pochodu Dělnické strany sociální spravedlnosti Novým Bydžovem.
V Novém Bydžově žije pětiprocentní romská menšina a určitě nelze tvrdit, že stížnosti „bílých“ na kriminalitu Romů jsou vždy neopodstatněné nebo rasistické. Nicméně starostova metoda - urážky, represe, odmítání „integrace cikánů“ jako absurdity a tlak na to, aby „cikánské“ děti dál chodily do segregovaných škol - jsou mixem populismu, hlouposti, neznalosti a rasismu. Žádné eufemismy tady nejsou namístě.
Proč chce ministr školství Marcel Chládek rozptýlit obavy Pavla Loudy o osud „zvláštních škol“, raději nedomýšlet... Vidí snad problémy s „cikány“, „cikánskými dětmi“ a těmi povedenými „ochránci lidských práv“ podobně?
Podrobnosti k aktuální diskusi o „zvláštních školách“ přineseme v Literárních novinách, které vyjdou zítra, tedy ve čtvrtek 10.7. 2014.
Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.