Mirko Raduševič: Bude v roce 2050 v Rusku prezidentem muslim?

10.10.2015 14:09

Před dvěma lety proběhl na rádiu „Golos Rosiji“ (od r.2013 ria.ru/radio) rozhovor s Damirem Muchtdinovem, etnickým Tatarem, dnes imámem Sankt Petěrburgu a Leningradské oblasti, je výkonným tajemníkem Mezinárodního muslimského fóra a zastává další vysoké funkce. V rozhovoru mimo jiné uvedl, že vzhledem k rozdílné natalitě u obyvatel jiných náboženství a muslimů v Rusku, se může stát, že v roce 2050 bude ruským prezidentem muslim.

Mirko Raduševič: Bude v roce 2050 v Rusku prezidentem muslim?
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Budova státní dumy

Prohlášení vyvolalo v ruské společnosti velkou diskuzi a v ruských médiích byla nastolena řada témat, které byla dříve považována za tabu a všichni se jim vyhýbali, stejně jako mezináboženskému dialogu. Tehdy to takto viděl ruský komentátor Kulturního serveru a přiznává, že Muchtdinov vyslovil nahlas to, co se běžně v Rusku dodnes neformálně každodenně diskutuje. Dále uvedl, že zatímco taková skutečnost je pro Západ nepřijatelná, v Rusku se raději o tom mlčí. Vysvětluje to tím, že Rusko má mentalitu přehlížejícího impéria a také jim, jak je uvedeno podle politologů, bude i v budoucnu. Komentátor připouští, proč by muslim nemohl být ruským prezidentem. Klade však podmínku, že se jím může stát, nikoliv tak, jak si to muftí Muchtdinov vysvětluje, že by to bylo dobré pro šíření islámu. „Tak nelze v sekularizované zemi uvažovat,“ píše se na serveru KM.ru.

Stejné tehdy probírala Novaja Gazeta, která si všimla, jaký ohlas mělo v Německu vystoupení Udo Reitera, moderátora německé stanice Mitteldeutschen Rundfunks (MDR), který prohlásil. „Na Den sjednocení Německa v roce 2030 prezident Mohammed Mustafa vyzývá muslimy, aby respektovali práva německé menšiny" ( "Einheitstag 2030: Bundespräsident Mohammed Mustafa ruft die Muslime auf, die Rechte der deutschen Minderheit zu wahren" - ZDE).

Rozhovor je i dále zajímavý tím, co tehdy Damir Muchtdinov prohlásil. Například mluvil o tak zvané měkké islamizaci státu: "Problém státu je v tom, když flirtuje s muslimy a povoluje hijab, stavění mešit a tak dále. Buď tomu nerozumí nebo nechce pochopit, že to v budoucnu povede k měkké islamizaci společnosti.“ Pak promluvil o etnickém složení současné muslimské komunity v Rusku: „Již to není stabilní obraz společnosti, který se naskýtal před několika desetiletími… Přišlo mnoho lidí, kteří vyrůstali na kořenech islámské tradice s pojmy mešita a Mahalla a kteří chápou složitosti islámské teologie. Všichni tito lidé přichází do Ruska a ti všichni dnes tvoří naše velké Rusko.“

Mimo jiné také Damir Muchtdinov v rámci svého vystoupení v Golosu Rusija kritizoval na muslima nepřiměřené vystupování hlavy Čečenska Ramzana Kadyrova, který se podle něj nechová jako pravý muslim. Své také řekla v Rusku před deseti lety zde velmi populární kniha – utopický román Jeleny Čudinové „Mešita pařížské Matky boží“, který se odehrává ve Francii v roce 2048, kdy Západ ovládli islamisté a zavedli zde právo šaría. Autorka k problematice islamizace uvedla pro rozhlasovou stanici Hlas Ruska: „Asimilovat nebo se dokonce integrovat do společnosti je možné pouze v tom případě, že se lidé asimilovat nebo integrovat chtějí. Jsme ale svědky toho, že tento proces krachuje. Muslimové chtějí žít v evropských městech v enklávách, podle zákonů šariátu, nechtějí se podřizovat pravidlům naší civilizace. Vytváření šariátských enkláv nepřestane, jejich hranice se budou rozšiřovat a pohlcovat stále další a další čtvrti evropských měst“.

Nekritizujte nás

O poměrně velmi liberálním přístupu ruské společnosti k islámu svědčí i nedávná vystoupení muslimských představitelů. V ruských médiích je běžné, že zde vystupují muftí jednotlivých ruských regionů a měst a vysvětlují svá stanoviska. Pro nás bude znít až nepředstavitelně vystoupení hlavního představitele moskevských muslimů Iljdara Rifatoviče, který vysvětloval a obhajoval mnohoženství. Uvádí, že podle posledních statistik je v Rusku o deset milionů více žen, než mužů (to je o 16 procent). „V proroctví proroka Mohameda se říká, že nastane doba před koncem světa, kdy na jednoho muže připadne padesát žen,“ uvedl Rifatovič a dodává, že z pohledu islámu má muž právo si vzít druhou ženu.

Dalším závažnějším příkladem je stížnost představitelů ruských muslimů (Rada muftí Ruska), která byla publikovaná na jejich internetových stránkách a je určená vedení Moskvy. Stěžují si na to, že během Svátku měst (konal se 5.září k 868.výročí založení Moskvy), kterému byli přítomní premiér Dmitrij Medveděv, starosta Moskvy Sergej Sobjanin a patriarcha Kyril došlo v radostné atmosféře připomínající ruskou historii „k nepochopení dějin ruské minulosti. Jde o scénu, kdy byly rekonstruovány historické události podle předrevolučních a sovětských učebnic a opakovaly se mýty o Zlaté hordě, neslovanských národech – sousedech Ruska.“ Stížnost dále vyzývá k zapomenutí na mýty o „mongolsko-tatarských hrátkách ve východní Evropě“, o kterých se psalo za dob Sovětského svazu.

Známo je, že v Moskvě žije kolem dvou milionů muslimů a nedávno, zde byla s velkou pompou otevřena největší evropská mešita. Mimo jiné právě včera v Moskvě předal Ramzan Kadyrov ve speciálním pouzdře vlas proroka Mohameda hlavnímu představiteli ruských muslimů Ravilovi Gajnutdinovi. Je totiž veřejné známé, že prezident autonomní Čečenské republiky touží stát se hlavním vůdcem a představitelem ruských muslimů. Na druhé straně se ale také mluví o šikaně muslimů, a to zejména ve školách, kde ve třídách je v současnosti patnáct až dvacet procent dětí muslimských rodin.

Změna dramaturgie

Nyní ale také Rusko přistoupilo zásadním způsobem k vyrovnávání se s islámským světem, a to v globálním měřítku, když vešlo do otevřeného válečného střetu s Islámským státem v Sýrii a Iráku. Dále na rozdíl od dramaturgie moskevských slavností s urážkou muslimů se odehrává otevírání největší evropské mešity pod jinou taktikou. Zde naopak Putin obrazně dává vzkaz, že Rusko je jako celek dědicem Zlaté hordy (na slavnosti, kde byl přítomen ruský prezident zazněl projev hlavního ruského muftího Ravila Gajnutdina: „Právem mluvíme o tom, že jsme nástupci nejen SSSR, ruské říše, Moskvy a Kyjevské Rusi, Volžských Bulharů, Zlaté hordy a kavkazských státních útvarů, vytvářených ještě souputníky proroka Mohameda.“). Na jedné straně je zde nesmlouvavý útok na IS a na straně druhé oslava islámu otevíráním mešity.

Ke změně dramaturgie v Sýrii, ale i v samotném Rusku dochází na podkladě zkušeností, kdy ruské vedení dokázalo rychle přečíst, o čem se na Blízkém východě jedná. Teprve nyní Evropa začala chápat, proč dochází k nekonečnému proudu migrantů. Evropané až nyní pochopili, že byli zavlečeni do víru války, kdy USA po zničení Iráku naplánovali svržení Bašára Asada a dodaly zbraně jeho opozici a teroristickým extrémistickým skupinám jako je "al Nusrá“ a dalším. Teprve nyní začínají mnozí politici chápat Putina a jeho snahu, aby Západ přestal zasahovat do vnitřních záležitostí zemí v tomto regionu. Zde se začíná chápat ruská pomoc islámu a změna ruské dramaturgie k této víře. Není to jen stavění mešity, to je jen symbolickým vstřícný krok, ale především je to pochopení arabského antiglobalismu a snahy arabských zemí jít vlastní cestou. Ostatně to Putin naznačil již v roce 2007 na Mnichovské konferenci, kdy vyslovil myšlenku, kterou se dnes snaží usilovně naplňovat: „V moderním světě je unipolární model nejen nepřijatelný, ale také nemožný." To je ona změna dramaturgie v chápání islámu.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.