Mirko Raduševič: Ke dni svatého Václava

29.09.2018 9:01

Stanovení svátku sv. Václava jako významného dnu – státního svátku neprobíhalo v roce 2000 hladce. Jednalo se o usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny. V březnu zmíněného roku prošel návrh v druhém čtení po bouřlivém jednání, a to až na návrh poslance Vojtěcha Tlustého. Jednalo se o kompromisní návrh, že půjde o státní svátek, který bude pouze nazván „Den české státnosti“.

Mirko Raduševič: Ke dni svatého Václava
Foto: Hans Štembera
Popisek: Fotokoláž.

Tomuto předcházelo vystoupení tehdejšího premiéra Miloše Zemana: „Chtěl bych blahopřát těm, kdo tento návrh předložili, protože - aniž by si toho byli vědomi - bude státní svátek na den mých narozenin, ale pochybuji (smích v sále, potlesk), že by toto byla vzhledem k charakteru předkladatelů jejich dominantní motivace. Proto se vás pokusím přesvědčit, že tento návrh, pokud by byl přijat, by nebyl oslavou české státnosti, ale oslavou servility a kolaborace. Jak víte, vždy jsem se vyjadřoval razantně, aby si to lidé zapamatovali, a nevidím důvod, proč bych svoji razanci opouštěl.“

Jednalo se o to, že se poslanci jakoby „erudovaní historici“ přeli o osobnost, význam a poselství svatého Václava, neboť český kníže byl a je provázen, a to skutečnými historickými výklady rozporuplně, což umožňovalo a umožňuje různý politický výklad. Vzdychněme proto: „Ach ty svatý Václave“.

Téma dřívějšího sporu se nám vrací jako bumerang v souvislosti s církví. Byla to za první republiky především katolická protimasarykovská opozice, která pojala jako svůj symbol sv. Václava. Jedním z hlavních problémů nebo hlavních překážek Masarykova nového státu bylo, že neměl vyrovnání s církví, s katolickou prorakouskou církví. Masaryk a jeho příznivci měli pro změnu symbol Tábor. Až v roce 1929  (tehdy se konaly velké oslavy tisíciletí zabití Václava) došlo k dohodě a dvojjedinosti svátků české státnosti 28.září a 28.října, což se odehrála totéž v roce 2000.

O významném datu neměli historikové vždy jasno, a to který to den určit. Někteří podtrhovali křest 14 českých knížat roku 845 v Řezně. Jiní pro změnu podtrhovali rok 895, kdy česká knížata Spytihněv a Vratislav vypověděla poslušnost velkomoravskému panovníkovi a vyžádala si přijetí do ochrany franské říše. Jeden z nejvýznamnějších historiků českého raného středověku již zemřelý Dušan Třeštík však považuje tyto události za epizodní a podle něj šlo „jen o omezený politicko pragmatický krok, který neměl žádný vliv na pozdější vývoj.“

K datu dnes slavenému historik uvádí: „Svátek 28. září říká, že se Češi rozhodli pro stát v pondělí 28. září 935, kdy za rozbřesku Boleslav zabil svého bratra Václava. Druhá odpověď je dána 28. říjnem 1918, že se Češi pro tento stát rozhodli tehdy v roce 1918, řekněme z popudu Masaryka. A v tom je podle Třeštíka podstata celé věci, ty dvě postavy Václav a Masaryk nebo ta dvě data osmadvacátá byly či byla od vzniku Československa vždy stavěna proti sobě.“ Tedy opět jen potvrzuje onu schizofrenii v českých dějinách, která pokračovala na půdě poslanecké sněmovny na jaře roku 2000.

Schizofrenní základ vnesený do české historie však podle Třeštíka jakoby vyplynul přímo ze samotné události v září roku 935. K tomu Třeštík říká, a to na rozdíl od Palackého nebo Pekaře (v přednášce pro Česko-slovenský klub a podle Kristiánovy legendy): „Boleslav Václava zřejmě nechtěl zabít, protože jej udeřil naplocho a čepel meče sklouzla po Václavově kožichu… Václav se bránil, ale Boleslav jej po chvíli porazil na zem. Jeho meč drží Václav a Boleslav volá své lidi: "Hejá, moji, kde jste!" Přiběhnou tedy Hněvsa a Česta a vidí pána, jak leží na zemi a na něm Václav s mečem. Zaútočí na Václava, ten utíká a chce se schovat do kostela. Česta s Hněvsou tedy Václava pronásledovali ke kostelu a tam jej zabili.“

Shoda dvou historiků Pekaře a Třeštíka se odehrává, podle převzetí Kristiánovy legendy, rovněž v symbolu zavřených dveří kostela (Palacký o tomto nepíše), i když opět u Třeštíka poněkud odlišně. Kostel místo prostorem spásy se stává symbolem zrady. Uzavřené dveře jsou navíc symbolem víru přesahující.

Srovnejme jednotlivá pojednání:

Josef Pekař - „Tak podle Kristiána zahynul Václav před zavřenými dveřmi chrámu božího, chrámu téže církve, jíž chtěl otevříti dokořán srdce a mysli svého národa.“

Dušan Třeštík - „Kristiánova legenda hovoří o tom, že kostel byl zamčený, je to zřejmě pravda. Neboť světec nemohl utíkat před smrtí, ten po ní měl toužit. Česta s Hněvsou tedy Václava pronásledovali ke kostelu a tam jej zabili.“

Je to mučednické pojetí smrti Václava. Ale jednalo se o zradu, která se stává pro lid, jako mnohokrát v historii významným signálem. Obvykle jde o signál do budoucnosti – signál opatrnosti, tolik pro Čechy opakovaný. Historik Třeštík však z toho vytváří s podivem signál jisté užitečnosti a prospěchu: „Zde byl další politický důvod. Boleslav svatého Václava potřeboval, protože chtěl pro Prahu biskupství. Musel přinést nějaký pádný argument k tomu, že Čechy jsou opravdu křesťanské, že mají svatého patrona. Václav byla čerstvá legenda, kterou ve prospěch vzniku biskupství argumentoval.“

Lze se jen ptát a nechat úvahy povolaným historikům, zda právě tato „užitečnost“ (vznik biskupství) nestála nakonec za vznikem celé legendy o sv. Václavovi. Je to tradice uctívání tohoto světce, který s taseným mečem se po staletí stal ochránce země. Je to tradice na tu dobu vzdělaného člověka ( v tu dobu vládci neuměli číst a psát). Václav byl určen tedy zřejmě pro kněžskou dráhu, neměl potomky a zde možná skrývá celý význam vraždy spáchané průbojnějším a české zemi „užitečnějším“ Boleslavem.

Mirko Raduševič

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinamiPublikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

12:16 Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

Jsme svědky brutální války, kterou vede agresivní Putinovo Rusko proti Ukrajině. Tuto agresi odsoudi…