Mirko Raduševič: Už skoro nikdo médiím nevěří

19.05.2016 11:08

Když v minulém roce slovutný Gallupův institut provedl průzkum veřejného mínění Američanů týkajícího se důvěry v instituce, ocitla se média spolu s Kongresem a velkým businessem na chvostu tabulky.

Mirko Raduševič: Už skoro nikdo médiím nevěří
Foto: Hans Štembera
Popisek: Noviny

Když v minulém roce slovutný Gallupův institut provedl průzkum veřejného mínění Američanů týkajícího se důvěry v instituce, ocitla se média spolu s Kongresem a velkým businessem na chvostu tabulky. Ne jinak to dopadlo, s výjimkou rozhlasu, pro média v České republice, a to podle letošního dubnového výzkumu CVVM.

Daleko rozsáhlejší pohled na americká média a pohled veřejnosti na ně dává letošní výzkum dvou institucí Amerického institutu žurnalistiky a výzkumného centra agentury AP ( The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research ). Výzkumná zpráva ve svém úvodu konstatuje, že se průzkumníci snažili přijít na kloub věci, které jsou to vlastnosti zajišťující médiím důvěru veřejnosti a vyjmenovávají je: „Obecně lidé od žurnalistiky požadují, aby byla spravedlivá, vyvážená, přesná a kompletní.“

K čemu tento výzkum zkoumající vztah občanů USA k médiím dospěl?

Z aspektu citovaného je to, zejména přesnost-pravdivost a kompletnost zpráv, co činí důvěru v média.

Pouze šest procent Američanů věří médiím

Téměř 90 procent Američanů tvrdí, že nejvíce nebo především jim záleží na tom, aby jejich média uváděla správné - pravdivé informace. Čtyři respondenti z deseti tvrdí, že si dokonce pamatují konkrétní událost, která způsobila ztrátu jejich důvěry v média. Jako nejčastěji příčinu uvádí nepřesnost - nepravdivost a jednostranný pohled novinářů. Zpráva o americkém výzkumu dále uvádí, že z dotázaných pouze šest procent věří médiím, a to je zhruba na úrovni důvěry v americký Kongres.

Výzkum upozorňuje, že v současné době jsou lidé přehlcení informacemi, že sledují zprávy i několikrát denně (šest z deseti dotázaných), což jim v současnosti umožňují počítače, tablety a chytré telefony. V tomto smyslu také stoupá i význam sociálních sítí jako zdroje informací. Přesto výzkum tvrdí, že většina dotázaných i přes růst digitálních technologií čerpá nejvíce zprávy z lokálních televizních stanic. Mimochodem výzkum také zjistil, že Američané ztrácí důvěru v lidstvo jako takové, aspoň tak se vyjádřilo 58 procent dotázaných, zatímco opačný názor mělo 41 procent.

Jestliže zpráva shrnuje důvody důvěry Američanů v média, tři nejdůležitější jsou tyto:

Osmdesát pět procent Američanů hodnotit jako extrémně nebo velmi důležité, aby média podávala pravdivá fakta, což respondenti upřednostňují před dalšími faktory, a to bez ohledu na témata. Druhým faktorem je včasnost dodání informace, což oceňuje a upřednostňuje až 76 procent dotázaných. Na třetím místě v preferencích ovlivňujících důvěru v média je srozumitelnost podané informace. Podání informace musí být stručné a jasně vedené k problému, což oceňuje 72 procent dotázaných.

Graf důvěry v instituce podle The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research

Zpráva ve své specifické sekci týkající se ztráty důvěry v média dává za pravdu stejnému výsledku Gallupova výzkumu. Zdůrazňuje důvody ztráty, která je způsobená nevyvážeností a netransparentností podávaných informací.

Sice na jedné straně zpráva v sekci Ztráty důvěry uvádí, že odklon důvěry od médií „souvisí s faktorem tzv. zdravé skepse při přijímaní mediálního obsahu“, ale rovněž se dočteme, že Američané vnímají zaujatost novinářů a jejich nepřesnosti, což potom vytváří opatrnost ke zpravodajským zdrojům. V číslech pak průzkum mluví o čtvrtině Američanů, kteří měli přímou zkušenost se zkreslenými nebo mylně podanými informacemi ze strany médií. Mnohem menší procento (9%), které způsobuje ztrátu důvěry v média, platí pro faktor pomluvy – osobní urážky nebo obtěžující a klamavou reklamu (5%).

V souvislosti se ztrátou důvěry amerických médií jsou uváděny dva exemplární případy týkající se domácího zpravodajství. Je to informování veřejnosti o  tragedii během Bostonského maratonu v roce 2013 a případ zastřelení černocha bělošským policistou ve Fergusonu v roce 2014.

Novináři si osvojují hodnoty vládnoucích

Co na americkém průzkumu je však zarážející, je skutečnost, že sociologové nepátrali po příčinách způsobující určité jednání samotných novinářů a pracovníků médií. Kdo jsou pracovníci amerických médií, jaké jsou důvody jejich jednání a chyb? Měl zde být postavený pilotní dotaz a průzkum například podle Chomského teorie o amerických médiích, která by měl být potvrzena nebo vyvrácena.

Chomsky již v roce 1988 ve své známé knize Necessary Illusions: Thought Control in Democratic Societies mluví o tom, že „mainstreamová média sledují jen zájem korporací… Nepřekvapí nás jejich vidění světa prezentované a odrážející zájmy prodávajících a kupujících. Vzrůstá koncentrace vlastnictví médií. Také, ti co jsou manažery v médiích nebo získali v nich pozici komentátorů, patří ke stejné privilegované elitě. Lze očekávat stejné vnímání, aspirace a postoje s jejich společníky, což odráží jen zájmy jejich vlastní třídy.“ K jednotlivým novinářům pak sdělil, že vstupují do tohoto systému a je podle Chomského velice nepravděpodobné, že by pak kráčeli vlastní cestou. „Stanou se součástí vytvářeného ideologického tlaku a obecně internalizují – osvojují si tyto hodnoty. Není snadné tvrdit jednu věc a věřit v jinou.“

Tomuto stanovisku odpovídá skutečnost, že v USA nyní existuje pouze šest největších společností vlastnících mainstreamová média: Comcast, Time Warner Inc, News Corp., The Walt Disney Co., Viacom Inc. a CBS Corporation. - data jsou z roku 2014. Srovnejme to s osmdesátými lety, kdy byla americká média vlastněná až padesátkou různých korporací.

To, že osmdesát pět procent Američanů považuje jako extrémně nebo velmi důležité, aby média podávala pravdivá fakta je z tohoto pohledu nesplnitelným požadavkem, který způsobuje hlavní nedůvěru občanů USA v jejich média. Hlavní proto, že faktor podávání pravdivých informací byl samotným výzkumem zjištěn jako primární. S tím je spojen pochopitelně další faktor, a to je jasnost a transparentnost informace.

Jak bylo zcela v začátku uvedeno, ztráta důvěry v média se týká podle průzkumu CVVM také České republiky. Stavu médií u nás se budeme věnovat v dalším pokračování.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Populismus?

Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

15:22 Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

Denní glosy Petra Hampla.