Pavel Foltán: Kozina, Jánošík, Nývlt… Kryl & spol.

30.11.2022 7:28 | Komentář

Na 28. listopad připadlo jedno smutné (a dnešním slovníkem by leckdo mohl dodat, že totalitní) výročí z historie našich zemí, a to výročí popravy Jana Sladkého vulgo „Koziny“ z obce Újezd u Domažlic.

Pavel Foltán: Kozina, Jánošík, Nývlt… Kryl & spol.
Foto: archiv
Popisek: Pavel Foltán

Tento sedlák a hrdý, neporobitelný, nezlomitelný Chod vedl selské povstání chodského lidu od roku 1693 o stará práva Chodů, coby strážců hranic Chodska s Bavorskem zhruba v úseku Českého lesa, což je asi tak 80 km úsek od kraje Tachovska, až po Kout na Šumavě (čili obec u Kdyně, ležící tam, kde už v roce 1431 před zpěvem husitů se dala na útěk ta silná křižácká vojska, ale i kardinál Cesarini, co tam ztratil nejen svou odvahu a svou čest, ale i svůj kardinálský klobouk). Chodové měli po staletí od majestátu českých králů výjimku z jařma roboty na panském, a to právě za to, že stráží západní hranici zemí Koruny České. Jenže ta pozdější poněmčená vrchnost ona stará královská práva Chodům zrušila. A nutila je silou k robotě v rozporu se starým právem českých králů. A tak se proti tomu tehdy chodský lid logicky a po právu vzepřel, což vyústilo v dotčené povstání. To však bylo po několika letech vojenskou silou potlačeno, a jeho vůdce Jan Sladký Kozina byl ke konci listopadu 1695 pro výstrahu popraven v Plzni, a to u zdi popraviště, kde je nyní dvůr plzeňského pivovaru, a to poblíž vchodu do spilek (je tam pamětní deska). Od těch dob se traduje, že Kozina těsně před popravou vyzval na Boží soud do roka a do dne vrchnostu Lamingena ze zámku v Trhanově, který Kozinu nechal popravit. A podle historických pramenů je známo, že v době, kterou předpověděl Kozina, čili za onen řečený rok Lamingena v Trhanově na jeho zámku trefil šlak (lidově řečeno). A tak skončil Lomikar, ale nikoliv legenda o Kozinovi, která vešla do českých dějin a žije dodnes v národním vlasteneckém povědomí. V době národního obrození pak na vrchu Kozí hrádek (asi 5 kilometrů od chodské metropole Domažlic) postavili dodnes tam stojící velký Kozinův pomník v souvislosti s románem Aloise Jiráska „Psohlavci“, který tento národní buditel napsal právě o povstání Chodů pod Kozinovým vedením. A v průčelí Kozinova statku v Újezdě jsou na zdi symbolické Kozinovy ruce, když ta pravá svírá čakan (chodská sekerka) a levá svitek práv a privilegií od českých králů.

Anketa

Skončí válka na Ukrajině v roce 2023?

57%
43%
hlasovalo: 17941 lidí

O pár let před tím se (v roce 1688 v osadě Jánošov u obce Terchová na Slovesku, tj. v tehdejších Horních Uhrách) narodil rovněž legendární Juro Jánošík, lidový zbojník, jehož tehdejší tamní vrchnost pak nechala popravit pověšením na hák za žebro, a to v roce 1713 v Liptovském Mikuláši, přičemž i ta Jánošíkova lidová legenda stále žije v tradicích slovenského národa. Po celou tu dlouhou dobu. Velmi silně, až dodnes.

O něco později, v roce 1775 proběhlo selské povstání proti vrchnosti (čili opět proti robotě) „pro změnu“ na českém severovýchodě. A toto povstání vedl Antonín Nývlt, rychtář ze Rtyně v Podrkonoší – a také tato lidová rebelie byla vojensky potlačena v bitvě u Chlumce – a odtud pochází úsloví „dopadnout jak sedláci u Chlumce“.

Téměř o jedno a půl století dříve vypuklo první selské povstání na Jičínsku, zhruba kolem roku 1630 plus mínus, přičemž symbolem zahájení tohoto povstání byly tzv. „Rebelantské zvony“ – čili tři zvony ve zvonici kostela svatého Václava v Rovensku pod Troskami – a rebelantské proto, jelikož byly umístěny naopak, čili „hlavou dolů a srdcem nahoru“ – a tak se na ně i poněkud opačně musí zvonit. Toto povstání bylo v době násilné rekatolizace Českých zemí a započalo odporem rovenských i okolních luteránů proti rejtarům ve službách jezuitských exekucí, přičemž poté, co rejdaři toto povstání potlačili, a rovenskou zvonici vypálili, tak jezuité nařídili za trest otočit ty tři zvony dnem vzhůru – no, a tak tedy vlivem vrchnosti vznikly i ty rebelantské zvony. Inu, i ty vrchnostenské represe někdy mívají různá symbolická vyústění.

Pozornější čtenář si teď možná říká, proč že nám tady ten Foltán propojil právě tyto různé události z různých dob a různých míst. No, a ještě navíc ten Kryl v tom titulku. Inu, také proto, že ke všem z těch uvedených míst mám nějakou osobní vazbu, ale i hlubokou osobní zkušenost, někdy i jak se říká jakoby mimo prostor a čas. Tak třeba:

Na tom Chodsku jsem asi deset let žil, začal jsem tam i svou hudební dráhu (později profesionální – a jak pro tu předchozí, tak i pro tu nynější vrchnost – činnost poněkud rebelantskou). Coby týnejžr jsem v Domažlicích prožil mimo jiné také tu invazi části vojsk Varšavského paktu v srpnu 1968 včetně situace, o níž se pak nesmělo mluvit a na níž se mělo zapomenout, ale nestalo se tak – já a mí vrstevníci jsme tam tu situaci zažili na vlastní kůži. A já navíc velmi osobně, protože můj otec (paragán prezidenta Beneše) tehdy v tom srpnu 1968 měl na povel ten pluk VÚ 8200 v Domažlicích. No, a když je ty „spojenecké tanky“ přijely obsadit, nikdo jim bránu neotevřel, a ta kasárna nevydal. Ba právě naopak – proti těm invazním tankům vyjely z kasáren stejné tanky ČSLA, no a stály tam proti sobě hezkých pár dní a nocí, přičemž nerovná bitva těch asi tisíc tehdejších „Psohlavců“ s tou invazní přesilou tam byla na spadnutí každým okamžikem. A z toho barokního klenotu – tehdy okresního města zhruba s deseti tisíci obyvateli, by tam toho za pár hodin od prvního výstřelu asi moc nezbylo. Během asi dvou dnů bylo to město obklíčeno velkou vojenskou silou. A asi po týdnu patové situace ti Psohlavci z rozkazu nejvyššího velení ČSLA a ÚV KSČ museli tu posádku vydat. Otce jsme pak dlouho neviděli. No, a pak už nikdy nesměl ničemu velet, a dali ho do Brna na jednu vysokou školu, aby tam učil. A tak jsem se v první polovině 70. let i já dostal do Brna, kde jsem pak po celá ta 80. léta – už coby ten profesionální písničkář pod brněnskou uměleckou agenturou – šel z jednoho zákazu hraní do druhého. Taky jsem tam mezi tím nějakou tu dobu ve sklepě pivovaru přikuloval sudy, nebo jezdil na kamionu, a tak všelijak. Inu, byl jsem tomu režimu nepohodlný písničkář. No z něčeho jsem svou rodinu živit musel, i v době, kdy mě cenzoři stíhali jedním zákazem hraní za druhým. Byl to ringešpíl, asi jak rýznrát v Prátru. Ale na druhou stranu to byla dost dobrá životní zkušenost. A jak praví Heine: „Zkušenost je dobrá škola. Jen školné je poněkud vysoké.“ (Ten pivovar završil mé VŠ vzdělání.)

Slovensko je vlastí jedné části mých předků. Velmi často jsem na Slovensku hrál, jak sólově v těch 80. letech, tak i potom počátkem 90. let s Karlem Krylem – oba jsme tehdy byli velmi aktivní proti tomu, aby politici to Československo roztrhli a zničili. Ale tahle naše rebelie nám vynesla jen další a další perzekuce, zákazy, atd. C´est la vie. Každopádně na těch pár let spolupráce s Karlem Krylem se nedá zapomenout. Vím, že neorežimu, neocenzorům, řadě dalších neostruktur a těch různých lidí a neolidí, ta naše spolupráce byla trnem v oku. A některé z nich to patologicky drží doposud. Inu, je to jejich problém. A ne mě, ale je to zevnitř pomalu, ale jistě sžírá. A někteří z nich už to vědí. A vědí i to, že na to nemají lék … A nic jim nezávidím (ani v tom směru).

Rtyně v Podkrkonoší byla ve 2. polovině 80. let mou velmi častou, a mou oblíbenou koncertní štací. Hrával jsem tam skoro pravidelně, i na té historické Rychtě, kde ve své době působil rebel Nývlt & spol. (v těch 80. letech na té Rychtě pracovalo místní kulturní středisko). Hrával jsem na Trutnovsku, Podkrkonošku, Náchodsku, a v okolí. Často a všude možně. Byly to desítky a stovky koncertů za ta 80. léta jen tam, v tom kraji. No, a stálo to za to. Tehdy tam ten duch Nývlta a spol. v těch lidech byl. A moc bych se divil, kdyby vymizel. Mám pocit, že ani nemohl zmizet. A řečeno s Aloisem Jiráskem, že „neumřel, ale spí“. Zatím ještě spí…

No, a podobně i Jičínsko, Rovensko, Trutnovsko, a okolí. Český ráj to na pohled. A nejenom na pohled. A tak doufejme, že to zvládneme, aby ani z toho, ani z nás, atd., nezbyly (ani symbolicky) jen ty trosky. A zkusme pro to i něco udělat. Stojí nám to za to. A ty „rebelantské zvony“ jsem (jako jeden ze symbolů) dal do textu songu Jakoby (alias „Magna charta libertatum“ – anóbrž „chartička“ – jak mu pak publikum říkalo), co jsem napsal na pláži koupaliště v Lanškrouně začátkem července 1989 a to při poslechu tranzistoráku, kde zrovna šel přenos tzv. „Dvorany Porty“ z toho tehdejšího celostátního finále v Plzni na Lochotíně, kde mi opět (jako už dlouho každoročně a už notoricko patologicky) cenzoři konglomerátu vrchnosti ÚV SSM, ÚV KSČ, StB a těch jejich dalších struktur, opět zakázali hrát – jako i na dalších těch velkých festivalech (typu Svojšice, atd.), kde se rozhodovalo o tom, kdo bude folková hvězda a kdo ne, a kdo bude točit desky a kdo ne, a kdo bude slavnej a kdo ne. A tedy potažmo i o tom, kdo jim bude sloužit a kdo ne. Už od roku 1976 – čili od počátku mojí sólo dráhy jsem to ustál. Až doposud. A i na starý kolena mě jímá jakoby lehká hrdost, že jsem jim ani za nic nikdy neposluhoval. A každopádně – právě ty „rebelantské zvony“ v tom songu „Jakoby“ jsou. A když jsem v 2. polovině roku 1989 ten tehdy už tvrdě zakázaný song veřejně hrával (i vzdor tomu zákazu), často jsem viděl z jeviště, jak publikum hned na začátku toho songu vstává jako při hymně, nebo při Vlajce, nebo při Rose, a sborem zpívá se mnou. Kdo z muzikantů právě tohle zažil u songu, co složil a hrál, tak ten asi ví, o čem to je. Přál bych to aspoň jednou zažít všem poctivým a svobodným autorům a muzikantům. Já to tehdy zažíval v desítkách případů na desítkách koncertů – až do toho převratu v listopadu 1989 a pak se cosi stalo a já se probral ve špitále... Asi tak na půl roku… Pár těch čertíků pak asi šokovalo, když jsem se po tom zhruba půlroce z těch špitálů vrátil do života, do akce, i na pódia, i s řadou nových tvrdých songů na aktuální témata. A navíc, když jsem začal spolupracovat s Karlem Krylem, tak to pro ně bylo nebezpečí non plus ultra. Inu, i ta vrchnost má své slabiny. Jak ta stará, tak i ta nová. A totéž platí i pro sloužící té vrchnosti (jak staré, tak nové). A oni to vědí…

Kdo chce znát víc, může si i o tom přečíst řadu podrobností (co jinde nejsou k mání) přímo ze života, ryze autentických, asi tak na 333 stránkách knihy Karel mezi námi (je to právě o té spolupráci s Karlem Krylem). Čertíci tu knihu sice (už před časem) zahnali do klece mezi libri prohibiti, ale tím si moc nepomohli, a Karlovi ani mně tím kdovíjakou čáru přes rozpočet neudělali. I tak je tu stále Karel mezi námi. A vždycky bude – pro naše našince, pro vaše vašince, pro vaše našince, a vůbec. Zeptejte se třeba Petra Žantovského (taky rebel čím dál víc), který k té knize napsal předmluvu. Anebo se zeptejte i Standy Berkovce, co k té knize psal „pomluvu“ (dříve „doslov“).

Kruh téhle glosy se uzavírá – Kozina, Jánošík, Nývlt, Kryl & spol. Vrchnost, rebelanti, a lid. A co z toho? Inu, třeba to, že historicky objektivně vzato, ta zlá a špatná část té vrchnosti se vždycky a všude chová v podstatě stejně ve všech dobách a ve všech režimech. A ta dobrá část vrchnosti s tím zatím (?) neumí nic udělat. Ke své škodě. A ke škodě všech. A navíc – je to jen její chyba v její neprospěch, protože tím ta dobrá vrchnost bere na sebe odpovědnost i za tu špatnou vrchnost. A k uzavření také toho mini kruhu, teď zpět ke Kozinově legendární větě jeden starý známý axiom o tom, že karma je zdarma, a za špatné činy nemine ani tu špatnou vrchnost, i kdyby byla sebe vrchnostenštější. Je to jen otázka toho tzv. „času“. A každej ať si to přebere sám.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Pomoc zemědělcům

Dobrý den, jste pro pomoc zemědělcům kvůli nepřízni počasí? Já to narovinu nechápu. Proč se pořád zemědělci tak podporují? Netvrdím, že to mají lehké, ale kdo to má dnes snadné? A podporují se snad jiná odvětví, protože se jim nedaří? Neměli by se zemědělci na takovou situaci připravit a třeba nějak...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: „Starost o globální zdraví“ naštěstí zamítnuta. Ovšem bez nás, jako obvykle!

15:49 Ivo Strejček: „Starost o globální zdraví“ naštěstí zamítnuta. Ovšem bez nás, jako obvykle!

Denní glosa Ivo Strejčka