Petr Žantovský: Vládnou nám média?

05.11.2018 7:35

Pesimisté (realisté?) celého světa se už dlouho shodují na tom, že skutečná, hmatatelná realita se pomalu či rychleji mění, ustupuje a přenechává své místo realitě vymyšlené, virtuální, vytvářené ponejvíce médii. Média diktují témata, nastolují agendu, často si prostě jen bohapustě vymýšlejí, ale i výmysl, je-li vnucen veřejnosti dostatečně masově, stává se skutečností a ovlivňuje další běh událostí. Tomu se tedy říká prý médiokracie.

Petr Žantovský: Vládnou nám média?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Žantovský

Obvykle se o ní mluví v souvislosti se světodějnými událostmi, jako byl „fejk" o iráckých zbraních masového ničení, který vedl k invazi amerických vojsk a dodnes neskončenému kataklyzmatu, který z této poměrně normální země udělal hromadnou střelnici. Ani naše vlast nebyla ušetřena mediálně šířených infekcí, nepodložených sdělení či vyslovených lží – vzpomeňme na kauzu Olovo (2000), Kubiceho zprávu (2006) a mnoho dalších pseudoudálostí, které se dokázaly převtělit v mediální „pravdy" a vyvolat truchlivé domino událostí skutečných.

Nechme pro jednou fatální dramata stranou. Vylovil jsem z paměti jednu v podstatě banální historku, na níž ale lze dobře demonstrovat, jak média dokážou opanovat prostor, v němž jest nám žíti. Je to na první pohled úsměvný, ale v podstatě mrazivý příkladem toho, že varování před médiokracií nemusí být jen planou obavou.

Jde o příběh do té doby (2010) zcela neznámého australského burzovního makléře Davea Kylea, který se stal nechtěně hlavním hrdinou jedné televizní blamáže. Zatímco redaktor na kameru odříkával burzovní zprávy, v sále za ním si v řadě jiných bílých límečků Dave prohlížel soukromou poštu ve svém počítači, a z jedné přílohy mu vyskočila hanbatá fotografie modelky Mirandy Kerr. Právě v tu chvíli byl Dave v záběru, a s ním i obnažená Miranda. Protože prohlížet si nahatá videa v práci se nemá, mohl Dave přijít o práci. Jenomže zasáhla média.

Svou masivní masáží podnítila kampaň s názvem Save Dave (Zachraňte Davea), jejímž cílem bylo donutit Daveova zaměstnavatele, aby si ten padák pro Davea rozmyslel. Vždyť přece, jak řekl jeden z aktivistů kampaně na kameru, podobné obrázky si v práci prohlíží čas od času každý! Ke kampani si přidala – považte – i sama zobrazená, modelka Miranda Kerr.

Příběh měl samozřejmě šťastné vyústění – Dave o práci nepřišel, a navíc se stal přes noc mediální hvězdou u protinožců. Mohl si třeba, kdyby se mu zachtělo, i otevřít si vlastní TV show, kde by vyprávěl o strastech zaměstnance u obří společnosti, ústrky, jichž se tam makléřům dostává, a o krásné solidaritě lidu, který podobné hrůzy prostě nedovolí. Zda tak učinil, mi známo není, ale do logiky příběhu by to zapadalo.

Tak či tak, z Davea se stala hvězda, a to jen díky médiím. Kvůli naprosté prkotině dlouhou dobu jeho jméno skloňovala celá na televizi hledící zeměkoule. Když to domyslíme do důsledku, podobně se dá zacházet s každou zprávou. Z banality vyrábět událost a z události banalitu. Jaký pak bude ten náš svět? Lepší, nebo horší? Každopádně jiný – vymyšlený.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinamiPublikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

12:16 Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

Jsme svědky brutální války, kterou vede agresivní Putinovo Rusko proti Ukrajině. Tuto agresi odsoudi…