Rostislav Kotrč: Chtěl Ježíš založit prosperující firmu?

21.05.2014 17:37

Nedávno jsem četl z ČTK článek o rakouské Římskokatolické církvi, která připravuje úsporná opatření, neboť ztrácí věřící i peníze. Tento úbytek je spojen s úhradou církevní daně, kterou věřící, členové církve musí platit. To, že věřící přispívají na svou církev, je standardní záležitost, neboť se jedná o jejich společenství a naplenění osobních duchovních potřeb. Přesto v našem prostředí jsme zvyklí, že tento příspěvek církvi je dobrovolný, nevymahatelný dar, jehož neplacení nelze nikterak sankcionovat.

Rostislav Kotrč: Chtěl Ježíš založit prosperující firmu?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kostel sv. Mikuláše v Praze

Vždyť člověk přispívá ze svého rozhodnutí Bohu. Tento princip církevního příspěvku však neplatí ani v Rakousku, ani v Německých zemích. Naopak ti, kdo vyznávají římskokatolickou víru a církevní daň neplatí, musí nést důsledky svého počínání. Nemohou uzavírat sňatky v kostele, nemohu se stát kmotrem či kmotrou, není jim vysloužen církevní pohřeb, nejsou jim vyslouženy svátosti. Jak se asi tato praxe shoduje s Ježíšovým poselstvím, s jeho slovy: „Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte!“. Nebo s jeho radikálním přístupem k náboženskému kupčení, kdy provazem vypráskal z Jeruzalémského chrámu prodavače zvířat a penězoměnce. Místo toho platí v římskokatolické církvi ono středověké: „Nezaplatíš, nemáš nárok na svátosti, nemáš nárok na spásu.“ Je to tedy naprostý opak toho co můžeme číst v Evangeliích a naprosté deformování poselství a služby církve. Vždyť odmítnout někomu křest, nebo důstojné rozloučení, jen protože nezaplatil církevní daň, je hrubá necitelnost a popření lidskosti i celého křesťanského učení. Není pak divu, že kostely zejí prázdnotou a lidé raději realizují svou víru jiným způsobem, když místo společenství lásky, pokoje a Boží přítomnosti nelézají na svatých místech v kostelích společenství peněz a lakotu, jež má jen málo rozdílů od Jidášových třiceti stříbrných.

Situace v dnešní rakouské římskokatolické církvi je tedy příkladem i pro českou církev, kdy se jasně ukazuje, že ta nemůže stát na majetku a penězích, ale je především společenství věřících. Pokud se pak lakotně snaží získat pro svůj prospěch co nejvíce, vlastně ztrácí, ztrácí to nejcennější, co jí bylo Ježíšem Kristem svěřeno, ztrácí své věřící a tedy i podporu a zabezpečení. Tedy i zde platí staré známé pořekadlo: „Kdo chce mít ještě víc, nakonec nemá zhola nic!“

Rostislav Kotrč

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: 20 let členství ČR v EU - pozitiva se hledají těžko

12:17 Ivo Strejček: 20 let členství ČR v EU - pozitiva se hledají těžko

Dvacet let od vstupu České republiky do Evropské unie je významným výročím v historii naší země a za…