Tomáš Krystlík: Integrace muslimů v Evropě

24.08.2017 22:16

Německá Bertelsmannova nadace nechala zjistit, nakolik muslimské obyvatelstvo Německa, Francie, Velké Británie, Rakouska a Švýcarska sounáleží s novou domovskou zemí, tedy nakolik se cítí v novém domově spokojeno. Do průzkumu byli zahrnuti jen muslimové, kteří přišli do Evropy před rokem 2010 a jejich potomci, aby výsledky nebyly zkresleny dosud ještě nevyhraněnými představami později příchozích. Také kvůli tomu, že nadace chtěla zjistit, zda existuje rozdíl v postojích mezi první a druhou generací přistěhovalců.

Tomáš Krystlík: Integrace muslimů v Evropě
Foto: Youtube.com
Popisek: Česko-německý spisovatel a žurnalista Tomáš Krystlík, autor množství článků a esejí, zaměřených na otázky československých dějin, česko-německých vztahů a vysídlení německého obyvatelstva ze Sudet po druhé světové válce

Podle průzkumu sounáleží s Německem 96 % místních muslimů z první generace a i 96 % muslimů v Německu již narozených. Ve Francii činí sounáležitost s novým státem u první generace 99 % a u další 92 %, průměr je stejný jako v Německu: 96 %. Ve Velké Británii je to 87 %, v druhé generaci 90 % a průměr je 89 %, ve Švýcarsku a Rakousku se průměrná hodnota pohybuje kolem 94 %. Naprostá většina z nich je tedy v nových domovech spokojena. S novou domovskou zemí ve všech zkoumaných státech nejen „sounáleží“, nýbrž „velmi sounáleží“ v průměru 59 % všech muslimů. Současně však neztrácejí sounáležitost se svými původními domovskými zeměmi – u muslimů v Německu a ve Švýcarsku ji cítí tři čtvrtiny z nich, ve Francii 84 % a ve Velké Británii 68 %.

Integrace muslimů na trhu práce ze všech sledovaných zemí je nejlepší v Německu. I míra jejich nezaměstnanosti – ovlivněná u vdaných žen muslimskými rodinnými tradicemi, žena zůstává v domácnosti – nevybočuje nijak nápadně z míry nezaměstnanosti v jednotlivých spolkových zemích. 40 % z německých muslimů označuje sama sebe za přísně zbožné.

84 % v Německu již narozených muslimů udalo, že ve svém volném čase se převážně stýká s nemuslimy a téměř dvě třetiny německých muslimů první i druhé generace odpovědělo, že v okruhu jejich přátel jsou muslimové v menšině. Pro kontrast se zjišťoval postoj rodilých Němců: 19 % z nich by si nepřálo mít za souseda muslima. Podle ankety má každý druhý muslim německou státní příslušnost.

Průzkum Bertelsmannovy nadace ukázal, že integrace muslimských přistěhovalců v nové domovské zemi – osvojení jazyka, dosažené vzdělání v nové zemi, zařazení se do pracovního procesu – závisí především na rámcových podmínkách v nové domovské zemi, ke kterým se řadí hlavně předpoklady jejich přístupu k trhu práce a vzdělávací politika státu, obé podporující jejich šance se vyrovnat místnímu obyvatelstvu nezávisle na podpoře své vlastní rodiny a komunity. To nepřímo potvrzují též výsledky průzkumu ve Francii, kde sounáležitost muslimů z druhé generace s novým domovem je nižší než u první generace. Byť většina z nich v první generaci přišla z frankofonních zemí severní Afriky, takže u nich odpadlo osvojení si jazyka – od počátku znali francouzsky bez přízvuku. Francouzský stát tedy zřejmě něco zanedbal. Opačný, v tomto směru příznivý trend lze odvodit z odpovědí druhé generace britských muslimů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

13:04 Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

Snižování základní úrokové sazby na 5,25 procenta nás sice drží daleko od cílových 2 – 3 procent, al…