Vaše Věc: Až polovina českých Romů žije v sociálním vyloučení

08.07.2016 11:11

Podle zprávy o stavu romské menšiny žije v České republice 113 tisíc z celkových 226 300 Romů v sociálním vyloučení. V Ústeckém a Moravskoslezském kraji žijí v sociálním vyloučení dokonce dvě třetiny Romů.

Vaše Věc: Až polovina českých Romů žije v sociálním vyloučení
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Romové v Mostě

V Ústeckém kraji, kde Romů žije 58 300, a tvoří tak 7 % obyvatel tohoto kraje, jich v sociálním vyloučení žije 75 %. Obdobná situace je v Moravskoslezském kraji. Nejlepší situace je pak naopak v Praze, kde se je podíl Romů v sociálním vyloučení „pouze“ 17 %. Podle zprávy navíc čelí diskriminaci i ti Romové, kteří vystudovali, jsou úspěšní v zaměstnání, mají dostatečné příjmy a nemají dluhy.

Zpráva dále uvádí, že mezi lety 2006 a 2014 se zdvojnásobil počet chudinských domů, ulic a čtvrtí, a to ze tří stovek na šest set. V těchto lokalitách již také nežije 80 tisíc, ale 115 tisíc, z nichž většinu tvoří právě Romové. Částky na integraci Romů se při tom od roku 2010, kdy šlo do této oblasti ze státního rozpočtu 86,71 milionu korun, snížily, a loni bylo na integraci romské menšiny vydáno 66,96 milionů korun.

Situace Romů se sice za deset let zlepšila, ale ne o mnoho… Pokud se podíváme na nyní velmi diskutovanou situaci ve školství, zjistíme, že před deseti lety vystudovalo základní školu 80 % romských dětí, a nyní je to 83 %. To není zrovna oslňující pokrok, a navíc i přesto, že podíl romské populace v ČR se odhaduje v rozmezí 1,4 % – 2,8 %, tvoří romské děti 32 % základních škol praktických. Mnoho dalších dětí pak chodí do segregovaných, čistě romských základních škol. To jsou fakta, která jsou poněkud otřesná.

Pokud se romským dětem nebude dostávat vzdělání podle jejich intelektu, ale bude o něm ve velké míře rozhodovat jejich etnická příslušnost, tak jako se to děje nyní, bude samozřejmě těžké zlepšit situaci Romů v České republice. A těžko obviňovat Romy, že si za svou situaci mohou sami.

Cestou však není jen zrušit vzdělávací programy pro základní školy praktické, jak se k tomu odhodlalo ministerstvo školství, ale hlavně cílená práce s romskými žáky. Tak aby pro ně – i jejich spolužáky – bylo co nejsnadnější překonat jednak předsudky a jednak jistou kulturní bariéru, která zde skutečně může existovat. K tomu je však především třeba mít v tomto směru erudované učitele. O nic takového se však ministerstvo školství nestará...

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Operátoři

Pane senátore, dobrý den, myslíte, že je šance, že se někdy dočkáme slibovaného čtvrtého operátora a tím i levnějších cen? Kdo je odpovědný za to, že tu nemáme čtvrtého operátora? Někde jsem četl, že tu být nemůže, což nechápu. Žijeme přeci ve svobodné a tržní ekonomice nebo ne? Nevím, zda mi dokáže...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ladislav Jakl: Divé činy v pozadí divočiny

9:39 Ladislav Jakl: Divé činy v pozadí divočiny

Až pojedu zítra (3. května) od Mariánských lázní směrem na Cheb, budu se dívat doprava. Což se na to…