Vaše Věc: Češi mají o situaci Romů stále zkreslené představy

22.07.2016 17:35

CVVM se ve svém posledním průzkumu zaměřil na soužití s Romy. Žádné velké změny se však od posledních měření ani za deset posledních let na tomto poli neudály.

Vaše Věc: Češi mají o situaci Romů stále zkreslené představy
Foto: rep
Popisek: Romské děti si hrají na hřišti

Soužití romské a neromské populace hodnotí jako dobré pouze 22 % občanů, z toho 4 % jej vidí jako velmi dobré a 18 % jako spíše dobré. 78 % dotázaných vnímá toto soužití jako špatné, z toho 50 % jako spíše špatné a 28 % jako velmi špatné.

Podíl občanů, kteří soužití romské a neromské populace vnímají jako dobré, je sice nejvyšší za posledních devět let, a naopak podíl těch, kteří soužití vnímají jako špatné, je nejnižší za posledních sedm let, ale rozdíly výsledků z průzkumů v jednotlivých letech nejsou nijak propastné. A těžko kdo by mohl říci, že výše uvedená čísla reflektují reálnou změnu k lepšímu. O něco příznivějších čísel bylo v tomto průzkumu dosaženo zřejmě i díky tomu, že mnoho lidí nyní soustřeďuje svou pozornost na uprchlíky a migranty z islámských zemí, ve kterých vidí esenciální zlo…Romové jako hlavní vnitřní "nepřítel " jaksi ustupují do pozadí a tuto roli v očích části českých občanů přebírají migranti.Prostě jeden předsudek střídá druhý, a to dokonce předsudek opírající se o imaginární hrozbu (v našich podmínkách se jedná o pár desítek azylantů za rok).

Z výzkumu také vyplývá, že si dotázaní většinou neuvědomují situace, v nichž jsou Romové oproti většinové populaci znevýhodněni, nebo dokonce diskriminováni. 56 % dotázaných sice odpovědělo, že Romové mají oproti většinové populaci horší pozici při hledání zaměstnání, ale například pouze 25 % dotázaných se domnívá, že Romové jsou oproti většinové populaci v horší situaci při získávání vzdělání. A to i přesto, že podle průzkumů se situace Romů, co se týče vzdělání, nezlepšila.

Školu podle průzkumů absolvuje 83 % romských dětí

Základní školu podle průzkumů absolvuje 83 % romských dětí, a k tomu, ačkoli se počet Romů v české populaci odhaduje v rozmezí 1,4 – 2,8 %, tvoří romské děti 32 % žáků základních škol praktických (tedy srozumitelně: škol zvláštních). Mnoho dalších pak navštěvuje čistě romské třídy nebo školy. To je skutečně tristní výsledek hovořící o tom, že Romové jsou co se týče vzdělávání proti běžné populaci extrémně znevýhodněni.

Lidé se podle tohoto průzkumu také domnívají, že Romové mají lehčí situaci při získávání bydlení (49 %) a jen 22 % se domnívá, že jsou Romové při hledání bydlení znevýhodnění. A to například přes to, že před nedlouhou dobou proběhl médii případ, kdy žena hledající bydlení byla jasně odmítnuta proto, že je Romka. A vůbec to není ojedinělý případ.

47 % českých občanů se dále domnívá, že Romové mají snazší situaci při prosazování svých zájmů (jen 11 % si myslí opak) a 57 % dotázaných věří, že Romové mají oproti většinové populaci snazší situaci při jednání na úřadech.

A to vše si čeští občané myslí i přes to, že podle Zprávy o situaci romské menšiny žije polovina českých Romů v sociálním vyloučení (ze zhruba 226 300 Romů jich žije v sociálním vyloučení 113 tisíc…).

Fakta hovoří jasně proti Romům

Je až neuvěřitelné, v jakém procentu dávají lidé přednost emocím a předsudkům před fakty, které hovoří jasně proti Romům, respektive o tom, že Romové jsou v České republice v mnoha oblastech diskriminováni.

Za zásadní diskriminaci (pokud se dá hovořit o významných a méně významných oblastech diskriminace) lze považovat znevýhodnění Romů ve vzdělávání. Z tohoto znevýhodnění potom vlastně plynou znevýhodnění ostatní.

Učitelé, respektive nejlépe už studenti pedagogických fakult, by měli povinně absolvovat semináře z romistiky, případně by učitelům i žákům měl při překonávání případných sociálních a kulturních bariér pomáhat speciálně vyškolený pedagogický asistent: to by měl být naprostý základ.

Ministerstvo školství, třeba ve spolupráci s ministerstvem práce a sociálních věcí a úřadem ministra J. Dienstbiera, by měly vytvořit a předložit takové programy, které budou snižovat znevýhodnění romských dětí, a to zejména na základních školách, ale i na školách dalších stupňů.

Bez zlepšení situace ve školství, resp. bez odstranění znevýhodnění Romů ve vzdělávání, nebude zřejmě možné odstraňovat znevýhodnění jiná.

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.