Vaše Věc: Železnicí ze Sečuanu do Evropy

06.02.2017 12:29

Každý den od roku 2014 vyráží konvoj kontejnerů z německého města Duisbourg přes Euroasii, aby dorazil do rozhlehlého železničního terminálu na jihozápadě Číny, do města obydleného 28 miliony obyvatel. U železničního uzlu se rozprostírá velký prostor s obrovskými jeřáby, které přemisťují obsah kontejnerů. Sem dorazí např. auta BMW, vyráběná v Německu, švýcarské nože Victorinox anebo hromady krabic německého mléka UHT nebo kojenecké lahvičky Dodie „Made in France“. Čínské maminky chtějí pro své děti jen ty nejlepší značky, vysvětluje prodejce Euro Shopping Park o rozloze 72 000 m2, kde najdete jen ty nejlepší značky a výrobky ze západní Evropy, po kterých dychtí čínští spotřebitelé.

Vaše Věc: Železnicí ze Sečuanu do Evropy
Foto: archív autora
Popisek: Čína, ilustrace

Naopak z Číny do Evropy jezdí nákladní vlaky zejména s počítači HP, iPady a ostatním elektronickým zbožím, vyrobeným v továrně Foxconn. Jedná se o jeden z prvních hmatatelných výsledků v ambiciózní strategii „Nové hedvábné cesty“ čínského prezidenta Ši, který doufá v prodloužení trati do Antverp ještě v tomto roce.

Vzhledem k možným nebezpečím trasy přeš Rusko a Kazachstán osciluje délka cesty mezi 12 až 15 dny, ale je rozhodně kratší než lodní doprava trvající min. 25 dnů. A musí se u lodní přepravy přidat prostoje s celnicí, takže klasická cesta může trvat i 60 dnů. Celkem tak přichází do Číny cca 500 evropských značek, z nichž je 80 francouzských. 70 % z ceny dopravy subvencuje stát, bez toho by to nemohlo trvale probíhat. Peking také požádal své partnery o pomoc v technických záležitostech, v problémech v Centrální Asii, kde veliký chlad může způsobit zhroucení přenosu elektřiny. To se týká mrazících vagónů a opakujících se zpoždění. „Jsou pochyby o politické vůli vlád investovat do vylepšení železničních tratí “, vysvětluje Kevin Martin, reprezentant Obchodní komory EU v Číně (EUCCC) v Chongqingu. Brusel musí překonat neochotu a obavy, že železniční trať bude jednosměrná, v tom smyslu, že z ní budou profitovat pouze čínští exportéři a jejich infrastrukturní podniky. Čínské úřady hledají odbytiště pro čínské strojírenské skupiny. Mají sklad lemovaný parkem s atrakcemi reprezentujícími v miniaturách známé a velké památky Evropy. Zhang doufá, že starý kontinent uvěří, že bude mít z „hedvábné prezidentské cesty“profit.

(podle Le Figaro, ZP)

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.