Chovanec (ČSSD): Desítky miliard, které nám EU neproplatí, mohou paralyzovat rozvoj dopravy

30.11.2011 16:13

„Jsme svědky neuvěřitelného hazardování s evropskými penězi, které jsou určené na dopravní infrastrukturu."

Chovanec (ČSSD): Desítky miliard, které nám EU neproplatí, mohou paralyzovat rozvoj dopravy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

Desítky miliard korun, které jsme měli dostat na výstavbu silnic a dálnic z Evropských fondů, jsou podle hejtmana Plzeňského kraje a stínového ministra dopravy pravděpodobně navždy ztraceny. „Jsme svědky neuvěřitelného hazardování s evropskými penězi, které jsou určené na dopravní infrastrukturu. Dokladem nehospodárnosti ministerstva by byla i jen jedna jediná nevyčerpaná koruna. To, že se nevyčerpají prostředky v řádu desítek miliard korun je naprostá neschopnost a ignorace, která by mohla v konečném důsledku paralyzovat téměř veškeré naplánované stavební práce v resortu," tvrdí Chovanec.

Rozpočet resortu dopravy počítá na příští rok s částkou převyšující 75 miliard korun. S více než polovinou, konkrétně se 41 miliardami přitom hospodaří Státní fond dopravní infrastruktury. „Pokud Brusel odmítne peníze za již rozestavěné silnice proplatit, vše uhradíme jen z národních zdrojů. Jsou to desítky miliard a je nutné si uvědomit, že rozpočet fondu s žádnými takovými výdaji nepočítá. Bude tedy nutné zastavit či odložit stavby, které jsou skutečnými a nezpochybnitelnými prioritami," říká Chovanec. Podle něho by ministerstvo mělo neprodleně definovat náhradní projekty, které zajistí 100% čerpání evropských zdrojů. V opačném případě je to první krok k postupné likvidaci celého resortu dopravy. „Doprava je v období stagnace všude ve vyspělých zemích tahounem ekonomiky. U nás je tomu přesně naopak a díky neodpovědnému vedení resortu může právě doprava hospodářství ještě více přibrzdit," doplňuje Chovanec.

Ministerstvo dopravy tak sklízí úrodu, která byla podle Chovance zaseta za působení ministra Řebíčka. Již tehdy ministerstvo zcela chybně vybralo jako prioritní stavby, které neodpovídaly kritériím EU a Brusel je nyní právě z těchto důvodů odmítá zpětně proplatit. „Je zcela evidentní, že naprosto selhaly veškeré kontrolní mechanismy. SFDI zahájil financování staveb, jejichž smluvní dokumentace umožňovala porušení nejen unijních, ale i českých právních předpisů. Patří sem především neúměrné náklady na vícepráce a předem stanovené nadhodnocené inflační doložky. Vyzývám proto ministra dopravy aby neprodleně zahájil interní audity příslušných staveb, stanovil konkrétní odpovědnosti a především sankce za vzniklou situaci," dodává Chovanec.

Více:
Falbr (ČSSD): Jak na evropské dotace?

##PROFIL 323##


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hampl: Nechutné výmluvy docenta Tuleji na svou doktorandku

14:17 Senátor Hampl: Nechutné výmluvy docenta Tuleji na svou doktorandku

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nominaci Pavla Tuleji na post ministra pro vědu.