Paroubek: Rozpočet je klasicky pravicově nerealistický

24.10.2012 14:08

Řeč na 47. schůzi PSP ČR dne 24. 10. 2012. K návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2013.

Paroubek: Rozpočet je klasicky pravicově nerealistický
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Paroubek

Děkuji, paní předsedkyně. Mně osobně nedělá velké problémy překřikovat sněmovnu, ale pak zase některým vládním poslancům se zdá, jak to tady jeden z nich nedávno vyjádřil, že řvu. Takže myslím si, že je to seriózní ve vztahu zejména k těm, kteří poslouchají.

Ve státním rozpočtu na příští rok, v tom návrhu, který vláda dnes navrhuje stáhnout, je na dávky státní sociální podpory vyhrazeno necelých 32 mld. korun, což je meziročně pokles o více než 14 %. Vláda počítá se zrušením stávajícího příspěvku na bydlení. V případě, že jeho zrušení bude schváleno podle vládních návrhů, snížily by se výdaje na dávky státní sociální podpory v příštím roce o 7 mld. korun. Ministr Kalousek v tomto návrhu rozpočtu již snížení sociálních výdajů předvídá, aniž by byly příslušné legislativní změny naší Sněmovnou schváleny.

Restrikce současných příspěvků na bydlení současně vyvolá nárůst výdajů na dávky hmotné nouze o 5 až 6 mld. korun. I přes uvedený nárůst výdajů se očekává úspora na výdajích pro domácnosti s nejnižšími příjmy ve výši 1,4 mld. korun ročně. Myslím, že snižování výdajů sociální povahy v oblasti bydlení je vstupenkou k bezdomovectví pro desetitisíce lidí s vysokými nájmy. S takovým snižováním výdajů těm nejpotřebnějším zcela zásadně nesouhlasím.

Na rok 2013 je na dávky nemocenského pojištění vyčleněno 21,7 mld. korun. Na příjmové straně rozpočtu je však výběr pojistného předpokládán ve výši cca 26 mld. korun. Tyto naspořené 4 mld. by měly být jednoznačně vráceny do systému např. vyššími dávkami v nemoci. Omezení těchto dávek v praxi často končí tím, že si nemocní berou dovolené, jen aby měli zachovaný příjem, nebo nemoci přecházejí. Jak se to projeví ve zhoršování zdravotního stavu české populace, nikdo nedokáže odhadnout. Nicméně v budoucnu to způsobí násobné výdaje toho, co dnes v rozpočtu ušetříme.

Dále se snižují výdaje na politiku zaměstnanosti o 2,2 mld. korun, tedy téměř o 10 %. Na zaměstnávání zdravotně postižených občanů, kterým vláda sebrala v předchozích dvou letech, co mohla, chce dát o závratných v uvozovkách 100 mil. korun navíc. To nejen že nedokáže ani nahradit výpadek způsobený inflací, ale ani to nemůže zajistit smysluplné zaměstnání zdravotně postižených v různých, především odlehlých částech našeho státu.

Na aktivní politice zaměstnanosti chce vláda ušetřit 700 mil. Z tohoto pohledu je pak podpora v nezaměstnanosti snížená o téměř 10 % jen výsměchem všem těm, které diletantské vedení hospodářství této země připravilo o jistotu zaměstnání. Tak nezodpovědný přístup projednávání rozpočtu je srovnatelný snad tedy jen s tím loňským.

Když se však zamyslím, tak ony jsou si všechny rozpočty vlád pod vedením ODS a s komplicitou ministra financí Kalouska velmi podobné. A co je velmi úsměvné, tak to, jak pravicoví ministři financí a předsedové vlády a další rádoby vtipní pravicoví politici a ekonomové neustále hovoří o tom, že je současný stav způsoben vládami levice, potažmo vládou, v jejímž čele jsem byl. Právě to mě nutí opět a znovu trpělivě vysvětlovat, jaká byla skutečnost.


Pokud dojde k nějaké debatě o rozpočtu, tak je údajná neschopnost levice odpovědně hospodařit vždy zmiňována. Jak to bylo s těmi dnes již vpravdě mýtickými schodky v letech ohromného hospodářského růstu? V době hospodářského růstu, tedy za rok 2006 růstem šestiprocentním a dnes po neustálém zpřesňování Českým statistickým úřadem dokonce sedmiprocentním, jsme k rozhodování přistupovali skutečně odpovědně, a to dlouhodobě. Vždyť růst v roce 2005 byl 6,8 procenta a díky tomu, že existují určité síly setrvačnosti v ekonomice, zvláště pokud sestavujete rozpočet, tak působením setrvačnosti a synergicky připraveným návrhem rozpočtu se podařilo prodloužit období tohoto výtečného růstu a bohatnutí naší země a jejích občanů i v roce 2007, kdy byl růst 5,7 procenta. Pak nám ekonomika po zásazích pravicových ekonomů a nejlepších ministrů financí světa chřadla a chřadla.

Že se jedná o velmi vážnou chorobu, ze které jsme se stále ještě nedokázali vyléčit, svědčí fakt, že se nám po dlouhých pěti letech stále ještě nepodařilo dosáhnout úrovně podílu hrubého domácího produktu na jednoho obyvatele v přepočítané paritě kupní síly. Tedy, že v roce 2012 se máme hůř než v roce 2007. V roce 2007 se jednalo o hrubý domácí produkt na jednoho obyvatele k paritě kupní síly v částce 20 660 korun a v roce 2011 to bylo 20 449 korun.

Neustále je zmiňován tehdejší rozpočtový schodek a to, že v době na dnešní poměry závratného hospodářského růstu se má schodek snižovat. Smutné je, že ekonomové, kteří nám toto vyčítají, bohužel skladbě státního rozpočtu příliš nerozumí a nedokáží interpretovat tehdejší státní závěrečný účet. Takže v roce 2005 byl schodek státního rozpočtu nominálně 56 mld., z této částky, dámy a pánové, ovšem bylo 45 mld. rozpočtových rezerv. Tedy skutečně a průkazně jsme prostředky získané díky bezprecedentnímu hospodářskému růstu využívali na vyrovnávání schodku státního rozpočtu. Opakuji, připravili jsme následujícím vládám jen v roce 2005 45 mld. rozpočtových rezerv. Kromě toho ještě bylo 20 mld. korun vynaloženo na krytí ztráty Konsolidační agentury, čili suma sumárum 65 mld. korun. Takže kdyby nebylo těchto dvou účetních operací, neboť jde jen o metodiku vedení státního účetnictví, tak by schodek neexistoval. Hospodaření státu by bylo ve faktickém přebytku.

V roce 2006, kdy schodek na první pohled vypadá obludně - přes 97 mld. korun, a takto je také propagandisticky využíván, ale z téhle částky bylo opět 46 mld. korun rezerv a 20 mld. korun ke krytí ztráty Konsolidační agentury. Takže faktický schodek je něco málo přes 30 mld. korun. Kdybychom takovýto schodek měli teď, v tomto roce, tak bychom měli opět oceněného ministra financí a byli nadšení, jak se nám všem daří.

Dámy a pánové, především bych chtěl znovu opakovat, jak jsem o tom již při minulých debatách o rozpočtu hovořil, že vláda se chytla do vlastní pasti. Sama si ji nastražila tím, že zavedla praxi sestavování rozpočtu na základě legislativy, která ještě nebyla řádně schválena Parlamentem. Čili to, že ministru financí nezbývá nic jiného než rozpočet přepracovat, nezpůsobil nikdo jiný než sama Nečasova vláda, která prostě vládnout neumí. Nicméně musím říci, že toto rozhodnutí vlády svým způsobem vítám. Rozpočet je, jak se stalo za pravicových vlád zvykem, postaven na nerealistickém odhadu ekonomického vývoje. Ve světle průběžně zveřejňovaných údajů o vývoji českého průmyslu, stavebnictví, o maloobchodu, o vývoji tržeb maloobchodu a u našich hlavních světových obchodních partnerů, kde dochází k výraznému zpomalování ekonomiky, je předpoklad reálného růstu o jedno procento jednoznačně nadhodnocen. Můžeme očekávat spíše kladnou nulu. Vyloučit nelze ani pokračování poklesu. Takže už tady hrozí výpadek daňových příjmů okolo nejméně 10 mld. korun. Pokud by se opakoval letošní pokles hospodářství, mohou ve státním rozpočtu chybět až dvě desítky miliard korun. Konec konců, i sám pan ministr financí o 20 mld. korun, pokud jsem to správně postřehl, hovoří.

V návrhu rozpočtu nejsou zapracována žádná prorůstová opatření. Vláda pokračuje dál ve své destruktivní politice tupých škrtů, která přivedla v tomto roce českou ekonomiku jako jedinou ze středoevropských zemí do recese. Rozpočet počítá s dalším poklesem objemu prostředků na platy veřejných zaměstnanců. Se škrty v sociální oblasti i ve výdajích na aktivní a pasivní politiku zaměstnanosti. Stejně jako v minulosti jsou naprosto nedostatečné prostředky určené na výdaje, které mohou podpořit hospodářský růst. Mám na mysli například prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu dopravní infrastruktury nebo zdroje Státního fondu rozvoje bydlení na podporu modernizace a rekonstrukce bydlení.

Tady bych se možná chtěl trochu zastavit. Myslím si, že vláda naprosto podceňuje incentivy, které by mohly podpořit výstavbu bytů, například komunálních, bytů sociálního charakteru a podobně. Myslím, že to jsou věci, kterými by se v prorůstové politice měla vláda zabývat. Takže se ptám, co by mělo vládou očekávaný procentní růst hospodářství generovat, když s ohledem na vývoj v zahraničí bude velmi pravděpodobně slábnout export. Tahoun české ekonomiky, který doposud ta čísla vylepšoval a neukázal tak v plné nahotě, že hospodářská politika vlády je zcela chybná. Namísto toho, aby vláda přijala opatření na podporu hospodářského růstu, který zajistí rozpočtu potřebné příjmy, nadále ignoruje ekonomickou realitu a přichází s návrhy typu omezení výdajových paušálů, které poškodí drobné živnostníky aniž by problém více než stomiliardového schodku jakkoli řešily. Tohle mě zajímá osobně, protože vláda pod mým vedením zavedla výdajové paušály pro živnostníky.

Za naprosto nepřijatelné považuji pokračování vládních experimentů s DPH. Před rokem touto dobou ministr financí obhajovat vládní návrh na zvýšení sazby DPH z 10 na 14 % s tím, že z očekávaného výnosu 22 mld. budou hrazeny náklady důchodové reformy.

Dámy a pánové, za prvních devět měsíců ministr financí vybral na DPH o pouhé 3 mld. korun více než v loňském roce. Vláda lidem zdražila potraviny, léky, teplo, vodné, stočné, veřejnou dopravu a řadě domácností, zejména důchodcům, nezaměstnaným, sociálně potřebným nebo mladým rodinám s dětmi způsobila vážné existenční problémy. Tisíce lidí se propadly pod hranici chudoby. Výsledek je, že státnímu rozpočtu to nepřineslo téměř vůbec nic. To je smutné. Lidem nezbylo nic jiného než omezit spotřebu, odložit zbytné nákupy nebo za nimi jezdit do levnějšího zahraničí.

Víme, že pokud jde o základní koš potravin, pokud provedete nákup v tom základním koši potravin u nás a v Německu, tak v německé samoobsluze je o třetinu levnější. Troufalost vlády, která si není schopna přiznat svůj omyl a odvažuje se předstoupit před tuto Sněmovnu a žádat o schválení dalšího zvýšení DPH, už opravdu nezná mezí. A že k tomu dneska dojde v jiném bodu, to všichni víme.

Nečasova vláda navíc prokazuje naprostou neschopnost vybírat daně a bojovat proti daňovým únikům. Dovolím si uvést příklad. Spotřeba tvrdého alkoholu na jednoho obyvatele se dlouhodobě pohybuje okolo osmi litrů za rok. V roce 2010, ve kterém došlo ke zvýšení spotřební daně z lihu a lihovin, došlo ke skokovému poklesu spotřeby alkoholu v průměru na sedm litrů na osobu. V tomtéž roce i přes zvýšenou daň poklesl meziroční výnos spotřební daně z lihu a lihovin o půl miliardy korun. To ale, dámy a pánové, neznamená, že lidé přestali alkohol konzumovat. Pouze se část spotřeby přesunula směrem ke spotřebě alkoholu pocházejícího z nelegálních zdrojů. Vládě to ale bylo úplně jedno. Nepřišla s žádnými opatřeními, která by omezila černý trh s alkoholem. Začala konat až ve chvíli, kdy v souvislosti s kauzou Metanol zemřeli lidé. Něco podobného tedy, rozsáhlé daňové úniky, zažíváme u cigaret a zřejmě i pohonných hmot, kde se rozvinul paralelní trh a také obrovské dańové úniky.

Nepochopitelné je pro mě v současné situaci trvání vlády na spuštění důchodové reformy. Vláda počítá s tím, že výpadek příjmů z pojistného na důchodové pojištění dosáhne 6 mld. korun. To by znamenalo, že do druhého pilíře v příštím roce vstoupí pouze 15 % ekonomicky aktivního obyvatelstva. To má být ta skvělá penzijní reforma, která jako mávnutím kouzelného proutku vyřeší problém stárnutí české populace? Myslím, že vláda by měla vyslyšet argumenty pana prezidenta, kterého jistě nikdo z nás nepodezírá z levicového smýšlení, a od spuštění penzijní reformy v příštím roce upustit. Ušetřila by tím sobě i vládám příštím spoustu problémů.

Dámy a pánové, máme-li zastavit hospodářský pokles a zabránit rozkladu české společnosti, který nezadržitelně postupuje, musí se vláda oprostit od svých ideologických předsudků a musí začít provádět aktivní hospodářskou politiku, to znamená podpořit poptávku zastavením poklesu reálných příjmů a zvýšením veřejných investic do oblastí s vysokým multiplikačním efektem, tedy například do výstavby a modernizace dopravní infrastruktury nebo do výstavby bytů, kterou už jsem zmínil. Současně je třeba poskytnout všestrannou podporu českým vývozcům, a to jak prostřednictvím státních institucí pro tento účel zřízených, tak prostřednictvím účinné ekonomické diplomacie. Tady bych chtěl ocenit úsilí - teď nevím koho, ale myslím si, že spíše velvyslanectví v Kazachstánu a také okolí prezidenta republiky, že se podařilo postoupit, pokud jde o ekonomickou diplomacii, v jednání s Kazachstánem, kde se otevírají velké obchodní možnosti, kde v krátké době může být navýšen obrat, výměna zboží zhruba o čtvrtinu. To je cesta správným směrem!

V neposlední řadě je třeba prostřednictvím systému investičních pobídek přivést nové investory do zaostávajících regionů s vysokou nezaměstnaností a sociálními problémy. Zdroje lze hledat například obnovením systému progresivního zdanění s několika daňovými pásmy, zavedením více sazeb daně z příjmů právnických osob pro podnikatelské subjekty s různou tržní silou a omezením výjimek snižujících základ daně. Dále je třeba zvýšit výběr DPH zavedením registračních pokladen. Zejména v souvislosti s prodejem lihovin a destilátů potom dokonce volají i zájmová sdružení obchodníků. A omezit možnost uplatnit odpočet DPH při nákupu osobního automobilu pro účely podnikání, omezit, limitovat jej například částkou 1,2-1,3 miliony. Dneska je možné odepsat ve firemních daních třeba Rolls-Royce. To je myslím nesmysl. Zdanit příjmy z dividend, zrušit zastropování odvodů na sociální pojištění.

Chci věřit, že vládní administrativa má skutečné odborníky a že je schopna alespoň něco pro oživení českého hospodářství udělat. Jejich kroky však zatím vše dokázaly spíše zhoršit. Podívejme se jen na stav hospodaření letošního roku právě s ohledem na plnění příjmové stránky rozpočtu. Například příjmy z evropských fondů budou nižší oproti rozpočtu o 53 miliard korun. Daňové příjmy a příspěvky na sociální zabezpečení budou mít propad zhruba 37 miliard korun. Inkaso DPH bude oproti rozpočtu nižší zhruba o 22 miliard korun. Na spotřební daních již teď víme, že stát nezvládne vybrat přes tři miliardy korun. U pojistného na sociální zabezpečení méně téměř o 10 miliard korun, na dani z příjmů právnických osob o 2,8 miliardy korun méně.

Dámy a pánové, nechci vás unavovat dlouhým proslovem. Nechci se už zabývat ani tím, co bylo či co by mohlo být. Na závěr uvedu jen několik základních faktů, které s tímto návrhem rozpočtu souvisejí.

Za prvé. Jakkoliv chápu, že formálně o daních jsou současné spory uvnitř ODS, je pro mě naprosto nepochopitelné, že vláda dopustila, že ani dnes nikdo s určitostí neví, v jaké výši bude příští rok snížená sazba DPH, která se dotýká významné části zboží a služeb. Neví to podnikatelé, neví to domácnosti, neví to ještě ani sama vláda.

Za druhé. Pánové Nečas s Kalouskem ve svých úvahách o schodku státního rozpočtu pro příští rok opět počítají jak s dobrým výběrem daní, dnes jsme slyšeli určitou korekci, uvidíme, tak i s určitým hospodářským oživením. Ptám se ale jak, když ani pro jedno neudělali prakticky nic. Se stejnou úvahou přišli žádat Poslaneckou sněmovnu o schválení státního rozpočtu již před rokem. Před rokem, připomínám, že předpokládali hospodářský růst 2,5 %. Je z toho pokles nejméně o jedno procento. Mýlili se již poněkolikáté, mýlí se zřejmě i nyní.

Strana, kterou vedu, sice vznikla před necelým rokem, ale již tehdy jsem upozorňoval na to, že Kalouskova představa o hospodářském růstu 2,5 % pro letošní rok je pouze vysněná a že dojde spíše k poklesu mezi 1-2 %. Bez nutných ozdravných kroků, které jsem již před rokem uvedl v našem programovém materiálu Proti recesi, nezaměstnanosti a deficitu státu, čeká naši ekonomiku v roce 2013 opět pokles. Vzpomínám si, když jsem na červencové schůzi v tomto roce radil vládě - a myslím si, že rady z řad opozičních poslanců jsou, jak to řekl jeden český premiér, jeden z mých předchůdců, rozumem zadarmo. Je škoda, že se tím vláda neřídila. (Premiér Nečas: To byl Stanislav Gross!) Ne, to byl Miloš Zeman, pane premiére. (Nesroz. poznámka p. premiéra.) Tak to nevím, ale pak to byl epigon jenom velkého učitele. Takže Miloš Zeman tohle řekl a myslím, že měl pravdu. Tehdy jsem vám doporučoval, abyste za úkol přes letní prázdniny dal členům NERVu takové zadání, aby přinesli opatření k obnovení hospodářského růstu. Nestalo se.

A za páté připomínám, že i přes veškeré vládou proklamované rozpočtově odpovědné kroky je na tom česká ekonomika ve středoevropském regionu suverénně nejhůře, alespoň co se týče hospodářského růstu. Nejpomaleji ze středoevropských ekonomik roste v tomto roce ekonomika rakouská, která poroste o necelé jedno procento. Ekonomiky dalších zemí včetně německé porostou rychleji. Kde je asi chyba, pane premiére a pane ministře financí?

Rozpočtových chyb a nelogických kroků vlády Petra Nečase je bezpočet. Prostě z toho plyne podle mne jeden velký závěr: Je chybná celá hospodářská politika této pravicové vlády. Věřím nicméně, že tato vláda je u konce svého působení a již brzy se občané dočkají předčasných voleb a normální vlády.

Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

Ing. Jiří Paroubek

  • Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): Jurečka v kostce

8:19 Mašek (ANO): Jurečka v kostce

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k důchodově reformě ministra Jurečky