Zelení: Nový ministr musí zachránit silnice před kamiony s kamením a dřívím

21.12.2012 6:25

Strana zelených je přesvědčena, že řešení ekonomické krize státní akciové společnosti ČD Cargo, musí vedle okamžité racionalizace jejího fungování spočívat v promyšleném koncepčním řešení.

Zelení: Nový ministr musí zachránit silnice před kamiony s kamením a dřívím
Foto: zeleni.cz
Popisek: Logo Strany zelených

Tím je snížení ceny za železniční dopravní cestu a zároveň zvýšení mýtného spolu se zákazem vjezdu vozidel nad 12 tun na ty silnice II. a III. tříd, které lze užívat k objíždění zpoplatněných dálnic a silnic. Takové řešení prospěje všem, které trápí těžká doprava na našich silnicích. Výměna manažerů, přehodnocení smluv, sjednocení společných činností s mateřskou a. s. České dráhy, racionalizace práce s využitím současných technických prostředků a okamžitý odprodej nepotřebných lokomotiv a vozů jsou jen nutné sanační kroky, které samy o sobě k trvalé ziskovosti ČD Cargo nepovedou.

„ČD Cargo je jediný dopravce na českých kolejích, který dopravuje jednotlivé vozové zásilky a jezdí s nimi i na regionální tratě. Tato činnost je výrazně nákladnější než vozba ucelených vlaků, kterou dělají všichni dopravci, i proto je ČD Cargo nyní ve ztrátě,“ říká vedoucí odborné sekce Doprava Strany zelených Martin Robeš. „Zachránit regionální nákladní vlaky znamená zachránit venkovské silnice a okolní obyvatele před kamiony s kamením a dřívím. Pokud se narovnají ekonomické podmínky, budou moci regionální nákladní vlaky vozit všichni železniční dopravci.“

Vysoká cena za užití kolejí je hlavní důvod špatné ekonomické situace ČD Cargo. Naopak nízká cena mýtného je důvodem, proč jezdí tolik kamionů po našich dálnicích a silnicích, kde obtěžují řidiče osobních aut i okolní obyvatele.

ČD Cargo v uplynulých letech postupně přišlo o většinu lukrativních ucelených vlaků mezi velkými průmyslovými podniky, elektrárnami či doly. Tyto přepravy převzali ve volné soutěži obchodně zdatnější soukromí dopravci. Na ČD Cargo zůstala zejména obsluha menších zákazníků a ubývajících vleček, což je stále se zmenšující segment trhu mimo jiné díky tomu, že v ČR neexistuje celoplošné silniční mýtné a silniční doprava je tak výrazně levnější.

První místopředsedkyně SZ Pavla Brady k tomu říká: „Česká republika nemůže přímo podpořit jednu firmu, může však podpořit železniční nákladní dopravu jako celek narovnáním ekonomických podmínek obou druhů dopravy. To je úkol státu a jeho regulačních nástrojů. Stát nepřijde o žádné peníze a všichni železniční nákladní dopravci dostanou šanci získat zpět pozici na trhu, kterou ztratili vlivem špatné dopravní politiky státu.“

Důsledkem bude ulehčení silniční síti, zlepšení životního prostředí a značná úspora na opravách silnic. Naopak bude využit potenciál železniční sítě, která byla na mnoha místech v uplynulých letech nákladně rekonstruována a mnohde je téměř nevyužitá. Stávající stav, způsobený neodborností politiků, kteří českou železnici po řadu let špatně transformovali a přitom nedokázali nastavit rovné podmínky mezi železniční a silniční dopravou, určitě není v zájmu občanů České republiky.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zeleni.cz

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hendrych (ANO): Lidé v zahraničí se rozhodují na základě zprostředkovaných informací

15:14 Hendrych (ANO): Lidé v zahraničí se rozhodují na základě zprostředkovaných informací

Projev na 102. mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny 10. května 2024 k zákonu o korespondenční volbě