Babišův poslanec o zákulisních bojích ČSSD a lidovců a na co si musí dát ANO pozor

29.01.2014 19:37

ROZHOVOR Novinář a bývalý ředitel Českého rozhlasu Pardubice Martin Kolovratník (ANO) měl našlápnuto na post ministra dopravy. Teď se spokojí zřejmě s rolí pravé ruky aktuálního ministra resortu Antonína Prachaře. Jako mediálně známý člověk prohlašuje, že není šťastné, aby politik vlastnil sdělovací prostředky. V případě Andreje Babiše je ale shovívavější. I to zaznělo v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz.

Babišův poslanec o zákulisních bojích ČSSD a lidovců a na co si musí dát ANO pozor
Foto: ANO.cz
Popisek: Martin Kolovratník

Vy jste známý člověk z mediální praxe. Jak vnímáte nakupování médií předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem?

Upřímně prohlašuji, že podle mého názoru není šťastné, když politik vlastní média. Na druhou stranu řadu novinářů z nově koupených médií znám osobně a vím, že by si do své práce nikdy nenechali mluvit. Andrej Babiš jasně deklaroval, že do obsahu nebude zasahovat, že mu jde o kvalitní investici. Tomu rozumím a mám v něj plnou důvěru.

Myslíte si, že skutečnost, že médium, ať už jde o MF Dnes nebo o Impuls, vlastní klíčový politik, nebude mít vliv na jednání zaměstnanců?

Už jsem odpověděl v předchozí otázce. Pracovníci tohoto média moc dobře vědí, pod jakým drobnohledem jsou. Například u MF Dnes naopak zaznamenávám zostřený kritický pohled vůči hnutí ANO. A to je dobře.

Vy osobně, chtěl byste pracovat v médiu, které by vlastnil Andrej Babiš?

Bylo by to pro mě poctou. Skupinu Agrofert znám jen zpovzdálí, ale vidím na všech jejích úrovních velkou profesionalitu. Lidé zde pracují na plný výkon, jsou motivovaní a mají tah na branku. To je prostředí, které mám rád.

Poslední dobou mě zaujal výrok pana Petra Kvíčaly, který řekl, že Babiš je nový Masaryk, protože vlastně staví novou republiku. Jak to vidíte Vy?

Takové výroky mi zavánějí trochou nadsázky. Andrej Babiš svůj vstup do politiky myslí skutečně vážně. Opravdu chce věci měnit, opravdu chce zachránit státní finance a zasadit se o to, aby stát sloužil svým „akcionářům“, občanům republiky. Vnímám ho jako nesmírně schopného a pracovitého manažera, který má velkou naději tyto záměry zrealizovat. Ale jestli je to nový Masaryk? S takovým hodnocením bych ještě pár volebních období počkal.

Na co by si poslanci hnutí ANO měli podle Vás ve vládě dávat pozor, vůči ČSSD nebo KDU-ČSL?

Na onu politickou zkušenost. My všichni z ANO jsme ve sněmovně nováčci. Chceme řešit věci napřímo, jednoduchou a rychlou domluvou. Bohužel ne vždy je to možné. Jak ČSSD, tak KDU jsou zběhlí v kuloárních vyjednáváních, v taktikách zákulisního boje. Věřím, že nás berou jako partnera a budou tyto zkušenosti využívat především pro společnou práci a ne proti nám.

Ve sněmovně bude Vaší prioritou doprava. V tisku jste uvedl, že se budete bít jako lev za dostavbu R35, jak to bude vypadat v praxi?

Nebude to jednoduché, ale musíme si vyhrnout rukávy. Zmíněný „boj“ vidím jako společnou práci všech poslanců z našeho kraje. Na můj popud jsme se už sešli na začátku ledna, v blízké době proběhne další setkání přímo v Informačním centru ŘSD ve Vysokém Mýtě. Aktuálně vidím hlavní problém v ŘSD, které má stavbu na starost. Již do 8. července tohoto roku by měli mít stavební povolení na úseky Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. A přitom více než rok nejsou aktivní ve věci výkupu pozemků. Budu se neústupně ptát, proč ta liknavost a nebojím se požadovat změny na manažerských postech. Nevěrohodně se v této věci angažoval také odcházející ministr Žák. V říjnu 2013 sice podepsal jakési dopravní memorandum s Pardubickým krajem, financování R35 však vůbec nezařadil do státního rozpočtu, respektive do rozpočtu SFDI. 

Jaké máte další priority?

V dopravě se chci jednoznačně věnovat železnici. S naším nastupujícím ministrem dopravy Antonínem Prachařem bychom tak mohli vytvořit jakýsi tandem, protože on má blíž k silniční dopravě a já mu mohu „krýt záda“ právě zde. Velký potenciál vidím v SŽDC, kde je šance vyčerpat velké finanční prostředky z unijních fondů na rozvoj železničních koridorů a vysokorychlostních tratí. Další mojí doménou jsou a budou média. Pracuji v tzv. „volebním výboru sněmovny“, v březnu nás čeká obměna třetiny členů v rozhlasové i televizní radě. Např. rozhlas velmi zkvalitnil podobu své vlajkové lodi Radiožurnálu, naopak regionální stanice zanedbává a nevede je správným směrem. Postupné slučování do podoby původních krajů a omezování vlastní tvorby v regionech je podle mě špatná cesta a budu se snažit ji změnit.

Co dál považujete za zásadní kromě problémů v dopravě? Co by měla vláda co nejdříve řešit?

Jednoznačně financování státu, a to na straně příjmů i výdajů. Musíme zjednodušit celý systém, odstranit výjimky a začít vybírat daně lépe. Ruku v ruce s tím musí stát začít více sloužit lidem efektivně a moderně, za použití počítačů a elektroniky. Hned poté musíme pokračovat v rekonstrukci státu, dávat smlouvy na internet, zrušit anonymní akcie atd. atd. To vše omezí korupci a pomůže nám zastavit zadlužování státního rozpočtu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Daniela Černá

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězení? To bývá odrazový můstek. Upozornění u kauzy Feri

15:55 Vězení? To bývá odrazový můstek. Upozornění u kauzy Feri

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA Kauza Dominika Feriho je komentátorovi nadále podezřelá. „Jakákoli …