Pro nás je vstřícnost tradice, pro muslimy slabost. Ti se nám přizpůsobovat nebudou. Podívejte se do Švédska, doporučuje husitská biskupka

01.05.2016 9:26

ROZHOVOR Názory moudrých duchovních jsou pro společnost vždy velmi cenné. Hodnotí totiž svět a jeho problémy s užitečným filosofickým nadhledem. O jeden takový, na aktuální dění u nás, jsme požádali emeritní biskupku olomoucké diecéze Církve československé husitské Janu Šilerovou, která působila několik let i v radě České televize. Dozvěděli jsme se tak například, že svět je dnes chápán v klipu, v rychlosti, bez potřebného uvážení. Dále se husitská duchovní vyjádřila v tom smyslu, že z Východu jsme od dob Čingischána, Turků u Vídně až po rok 1968 měli vždy strach a že frustrovaní islámští emigranti se bez znalosti jazyka a evropského stylu práce stávají lehkou kořistí fundamentalistů.

Pro nás je vstřícnost tradice, pro muslimy slabost. Ti se nám přizpůsobovat nebudou. Podívejte se do Švédska, doporučuje husitská biskupka
Foto: ČT
Popisek: Jana Šilerová

Jak hodnotíte současnou situaci v české společnosti? Podle názorů mnoha komentátorů, kteří vycházejí z oficiálních statistik, narůstá frustrace z poměrně nízké životní úrovně (kromě Prahy a okolí) a lidé mají také velký strach z uprchlíků, zvláště po útocích na ženy v jiných státech západní Evropy. Někteří politikové nás pak straší Ruskem. Začínají se stále více profilovat lidé, kteří se zaníceně obracejí na východ a zas naopak i na západ. Jak se zachovat v této situaci, co byste lidem doporučila?

Různé statistiky i průzkumy jsou mediálně různě vyhodnocovány podle toho, která média komu patří. Co je nízká a co vysoká životní úroveň? Je-li Amerika už těsně pod stropem vysoké životní úrovně, tak my jsme také dost vysoko. Čína se svým HDP má léta co dohánět. O Africe pro ostych ani nemluvím. Čeho chceme víc – aut, hadrů, prachů, dovolených u moře, jídla? Víc hraní a zábavy? Televizní programy přetékající jídlem o „úrovni“ života hovoří sdostatek výmluvně, že naším bohem je břicho. Má-li se zvyšovat životní úroveň, pak spíš zkvalitňovat do hloubky, dovnitř. Kvalita, ne kvantita. A vůbec nemám na mysli bio jídlo a fit centra. To patří spíš k těm hrám. Nezaměstnanost, přestože u nás patří k nejnižším v EU, ta je a bude bolestivým problémem. Při vší statistické nezaměstnanosti, v níž všichni mají maturitu, a tudíž jako by ji neměl nikdo, přesto chybí lidé v řemeslech a čekáme na imigranty z Ukrajiny. Není to systémová chyba?

A k obavám z migrantů: Vyvolávání strachu je nejúčinnějším a nejsnazším způsobem vlády. Svazuje a umrtvuje. Kristus ví, proč říká: Nebojte se!

Jak byste vůbec zhodnotila nynější českou společnost? Je více duchovní než před rokem 1989 nebo se jen honí za materiálním bohatstvím? Vychováváme dobře naší mládež, když nám šikanuje pedagogy, často užívá drogy a nemá úctu před seniory? Jak z toho ven?

Od počátku lidstva platí, že čím víc máme, tím víc chceme. A čím víc máme, tím méně JSME. A čím lépe se my sami máme, tím víc zapomínáme pomáhat těm, kteří nemají. Je to chyba systému, nebo je to obecně lidská nedostatečnost? Nemyslím, že jsme méně duchovní než ostatní euroamerický svět. Jen nám bohužel nejde nedychtit po tom, co mají druzí, a dělit se o to, co máme my.

Mládež? Ta to má dnes horší než kdy jindy. Vedle rozpadlých rodin jim medialita světa ukrajuje z dětství i dospívání a sluchátky na uších a prsty šmejdícími po tabletech se odkrajují od reálného světa, který jim nebezpečně nahrazuje svět virtuální. Při té školní šikaně mě zarazilo, že se nikdo z ostatních studentů ve třídě paní učitelky nezastal: „A dost, vy hajzlíci, vždyť to může být vaše máma nebo babička!“ Ptám se, co z těch dětí bude, až budou v dospělosti vystaveny ještě většímu zlu? Taky „nebudou vidět“ a budou mlčet? Jsem ráda, že znám dost dětí podobných těm z „Vyššího principu mravního“. Dopustím se banální rady: Komenský a profesor Matějček by řekli: „Děti si z nás vezmou to, co na nás dospělých vidí.“ Místo nadávání na mládež pomůže funkční a fungující rodina. A neúcta ke stáří? Už ji spatřujeme u střední generace vyrůstající v komunistickém „Mládí vpřed!“ a na pohřbech bez rituálů. To je na delší dialog...

Svět je dnes chápán v klipu, rychlosti, bez rozvážení, ztišení, zastavení, přemýšlení. Kéž by místo pořadů o jídle bylo víc pořadů o naší historii a světových dějinách, aby mládež mínění kdekterého frustrovaného „internauta“ nezmátlo k pokřivenému vidění věcí světa.

Případ iráckých uprchlíků, kteří se vydali do Německa, a to nejen z ČR, ale i z Polska, vyvolal velkou pozornost veřejnosti i médií. A to zvláště potom, kdy Ministerstvo vnitra zrušilo celý humanitární projekt na přesídlení 153 iráckých křesťanů, který organizoval Nadační fond Generace 21. Čím si vysvětlujete, že se iráckým emigrantům v Česku nelíbí? Stát jim zaplatil letecký transfer, pobyt, výuku českého jazyka – a přece nejsou spokojení. Čím to může být? Využili jen naše humanitární pracovníky, anebo je styl života u nás až tak odlišný? Mluvčí Slezské diakonie Zdeněk Kašpárek ale přesto nehodnotí projekt přesídlení iráckých křesťanů jako neúspěšný, když polovina z nich v ČR přece jen zůstala, včetně těch ubytovaných na Třinecku. Jaký na to máte názor?

Mate se uprchlictví před válkou a z komunistických zemí na Západ. Zapomínáme, že to probíhalo v rámci jedné kultury a jednoho náboženství. Mexičani či Kubánci k nám by byli pořád uprchlíci v rámci křesťanské kultury i práva. Teď přicházejí lidé, pro něž je náboženství víc než stát a právo v našem evropském pojetí. A postoj k ženám je lakmusový papírek. Při vší úctě k jejich náboženství jejich mentalitu nezmění kurzy. Frustrováni, bez znalosti jazyka a práce se stanou kořistí fundamentalistů. Integrace jiné kultury a náboženství je možná obohacující jen do určitého množství imigrantů. Viz Švédsko, země sociálně imigrantům otevřená, s dnešní tvrdou zkušeností.

Dnes už je Evropa přes míru možností. Utíkáte-li před válkou, utíkáte do bezpečí. Nevybíráte si kam. A jste vděčni za každou pomoc. Proč chtějí všichni do Německa, a nikdo k nám? Lidsky tomu můžeme rozumět. Nač se učit jazyk, kterým se jinde nedomluvíte, a navíc v Německu a ve Francii s pasem se setkáte se svými příbuznými? Ale Německo ani Evropa nejsou nafukovací. Islám si v arabském světě řeší své interní náboženské problémy, státotvorně, národně a zejména kmenově tak propletené, že jim nerozumíme. Zeptejte se politiků v EU nebo u nás doma, zda rozumí rozdílu mezi šíity a sunnity a proč Saúdové neradi Írán a Kurdové Turky... Myslíte, že budou vědět? Uprchlíci si ty spory nesou do Evropy s sebou. Naše vstřícnost podporovaná křesťanskou samaritánskou tradicí je pro mnohé z nich projevem slabosti, mají jiné vidění světa a věcí. EU by měla vědět, že nejlépe je pomáhat tam, kde žijí, protože u nás života s námi nebudou schopni, a ani ochotni se přizpůsobit. Už třeba jenom svým postojem k ženám.

Přesto díky Slezské diakonii za snahu.

Zatímco české hospodářství roste, mnozí ekonomové kritizují fakt, že běžní lidé u nás vyšší životní úroveň zrovna nepociťují. Tedy, že reálné mzdy nerostou tak, jak by měly. Expertka Ilona Švihlíková například uvádí, že z 28 zemí Evropy jsme v úrovni mezd obsadili až 22. místo. Výdělky spíše zůstaly, i podle odborových předáků, na úrovni z doby finanční krize. Stejně tak pokračuje trend častějšího uzavírání pracovních úvazků jiných než na hlavní a bují i schwarz systém, což vede řadu lidí do příjmové nejistoty nebo rovnou pracující chudoby. V koupěschopnosti obyvatel jsme už za Polskem a Slovenskem. Jak vy sama tuto situaci vnímáte?

O kupní síle v naší republice hovoří počet supermarketů a sídlištní popelnice po svátcích. Asi čtenáře Parlamentních listů naštvu, zeptám-li se: „Kdo z vás hladověl a mrznul? Máte počítač? Mobil?“

K životní úrovni patří i respekt k právu. Ten chybí od neplatičů alimentů až – bohužel – k prezidentu republiky. A tak, ač vše rozkradeno, nikdo nic neukradl. Kde jsou peníze z Mostecké uhelné? Rittig, Bakala? O lichvářství exekutorů nemluvě... doplňte si sami – padni komu padni. Daňové úniky bohatých, právně neohlídané, žádný nedávno schválený zákon na výběr daní od drobných živnostníků nedožene. To by bylo peněz k dostupnější a kvalitnější lékařské péči a sociálním projektům!

Co říkáte nyní na výsledek návštěvy čínského prezidenta a roli Miloše Zemana v ní? Někteří čeští politikové označili program a oslavy k příjezdu čínského prezidenta za nechutný cirkus. Byly pompéznější než při návštěvě americké hlavy státu. A není to vůbec celé tak trochu nonsens, když v Číně se zatím o demokratickém systému vládnutí nedá moc hovořit? Na druhou stranu někteří političtí komentátoři tvrdí, že oslavy v podobném stylu se konaly i v Německu a USA…

Ach! Pana prezidenta je mi líto, kam došel svým životním putováním od článků v Zápisníku před rokem 89 až k moci. Jak chutná moc? Je opojná, ale dočasně. Když občas vypnu zvuk a vidím ho, jak vševědoucně kývá hlavou zleva doprava, připadám si, že jsem – ne-li ve školce – tak ve čtvrté obecné. Je to až urážlivé. Je smutné, jak oblíbeným trikem komunistů nenápadně rozeštvává inteligenci a dělnictvo. Jak nerespektuje zákon...

A to pnutí na Východ? Snad to lidem dojde. Z Východu jsme od Čingischána, Turků u Vídně až po rok 1968 měli vždycky strach. Paradoxně bych těm, kdo chtějí zvýšit životní úroveň, připomněla, že z Východu to nepřijde. A Čína? Zatímco uprchlíci jsou vidět, čínské peníze jsou nenápadné. Nesmrdí. Non olet. Celé to byla „commedia dell arte“. Pěna dní. Za pár let se ukáže. Všechno je opět na mnohem větší dialog.

Podle názoru mnoha vedoucích zaměstnanců různých charitativních zařízení počet bezdomovců a lidí v naléhavé sociální nouzi v posledních letech stále stoupá. Proč máme více bezdomovců, když české hospodářství roste, dovedete si to uspokojivě vysvětlit?

Bezdomovectví? To nemůže řešit jen charita, na kterou mocní spoléhají, že se lidi na ni seberou. Zejména v zimě je nutno mít přechodná azylová centra. Tady je role občanské společnosti. V mé malé farnosti jsme se starali o tři bezdomovce. V rámci jejich zimních nároků a letních možností jsme se starali, protože je všichni dobře známe. Velká města na těchto lidech šetřit nemohou. Je jich hodně, ale ne nad finanční poměry městských rozpočtů. Kdo z vás ví, jak skončí?


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Štěpán

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český lev a dva ocasy... Přestřelka pokračuje. Konečná posílá Černochové trochu jiné tričko

19:39 Český lev a dva ocasy... Přestřelka pokračuje. Konečná posílá Černochové trochu jiné tričko

Jak je to podle průzkumu se spokojeností lidí v ČR se členstvím v EU? I o tom mluví v rozhovoru euro…