Rušení poštovních poboček v malých vesnicích je výbušné téma. Stojí za nedávným odchodem nejen stávající generální ředitelky Marcely Hrdé, ale nejspíš i za rezignací jejího předchůdce. Vystupují proti němu nejen mnozí starostové, ale i velká část veřejnosti. „Jedním z hlavních důvodů, proč se ministr Radek John dohodl s ředitelkou Hrdou na jejím odchodu, bylo právě velkoplošné rušení venkovských pošt v připravované koncepci. Doufám, že v příštím výběrovém řízení komise vybere toho, kdo přistoupí k možnému rušení venkovských pošt citlivě," uvádí poslanec za VV Petr Skokan.
Podle informací z ministerstva vnitra je ale výběrové řízení dočasně pozastaveno. Souvisí to zejména s budoucí transformací tohoto státního podniku na akciovou společnost a s jeho rolí na liberalizovaném trhu. Do doby, než komise vybere nového generálního ředitele nebo ředitelku České pošty, si plánovaná optimalizace poštovní sítě vybírá svůj oddechový čas. Poslanec za VV Petr Skokan toto zastavení využívá k úvahám nad tématem uzavírání neefektivních poboček. „Nový generální ředitel by neměl podléhat okamžitému ekonomickému tlaku a měl by postupovat podle promyšlené strategie. Je nutno brát ohled na místní podmínky a možnosti zajištění poštovních služeb pro místní obyvatele," říká Petr Skokan.
Optimalizace poštovní sítě výrazně naráží u starostů a nelíbí se ani lidem, kteří proti mizení poboček podepisují petici. „Pokud přesto všechno dojde k plánovanému zrušení místní pošty, musí být v dostatečném předstihu projednáno s představiteli místní samosprávy, případně i s jejich sdruženími," tvrdí poslanec. Právě na špatnou komunikaci si podle medializovaných informací stěžuje Sdružení místních samospráv ČR, které zastupuje více než tisícovku obcí a měst. Varuje také před poklesem životní úrovně a na v některých případech komplikované dojíždění na poštovní pobočky.
„Pracovníci České pošty pro nás občany dělají obrovskou a nenahraditelnou službu. Jde jen o to, aby manažeři nepoužívali jen ostrou tužku a kalkulačku, ale i zdravý rozum a brali ohledy na dostupnost, spádovost a vybavenost. Služby pošty musí být přístupné každému občanovi. Pokud je tento státní podnik schopen vytvářet zisk 332 miliónů korun, který v lednu představila bývalá generální ředitelka, očekávám od něj kromě dalšího i rozšíření, zkvalitnění, nebo zlevnění služeb," dodává poslanec za Liberecký kraj Petr Skokan, který zároveň vítá podněty ze strany občanů i samospráv, které mu pomohou problém zbytečného rušení poštovních poboček v Libereckém kraji připomínkovat.
Centrála České pošty chce změnit princip obsluhy na zhruba tři typy služeb. Buď ve vytipovaných obcích zavede motorizovaný servis a úložiště na obecním úřadě, nebo možnost na výdejním místě podávat zásilky a poštovní poukázky, nebo zřízení takzvané pobočky Pošta-partner, která ve většině případů plnohodnotně zastoupí běžnou poštovní přepážku.
Dále čtěte:- Kafka (ODS): Česká pošta je dinosaurus
- Nečase u nás nechceme, tvrdí Česká pošta
- Od dubna si už telegram nepošlete. Česká pošta s nimi končí
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Veciverejne.cz