Hašek (ČSSD): Kalouskova odveta za stavební spoření?

29.04.2011 17:38

Témata, o kterých jednala dnešní rada AKČR měla jeden společný jmenovatel, a to skutečnost, že vláda v těchto týdnech již zcela otevřeně a bez skrupulí vyhlásila válku krajům.

Hašek (ČSSD): Kalouskova odveta za stavební spoření?

Zaregistruj se a vyhraj. Více informací zde

V oblasti dopravy jsme byli dnes informováni, že vláda ČR bez jakéhokoliv avíza a jakéhokoliv upozornění krajů nebo hejtmanů na svém středečním jednání na návrh ministra Kalouska zablokovala finanční prostředky na krytí veřejné železniční dopravy ve výši cca 2,6 mld. Kč ročně. Musím říci, že to není poprvé - pro osvěžení paměti - Nečasova vláda loni udělala podobný krok, kdy se vláda v srpnu při projednávání návrhu státního rozpočtu rozhodla zablokovat kofinancování státního rozpočtu ve prospěch regionálních operačních programů, opět bez jakéhokoliv avíza. My jsme upozornili vládu na celou řadu chyb a právních konsekvencí a rizik tohoto chybného rozhodnutí a po více jak třech měsících byla vláda nucena uznat, že toto rozhodnutí je chybné. Vláda svoji chybu uznala a následně v lednu tohoto roku toto usnesení revokovala.

Nicméně dnes je opět vidět, že pan ministr Kalousek, že hodlá potrestat kraje a občany krajů za svoji vlastní neschopnost předložit zákon o stavebního spoření v takové formě, aby nebyl zrušen ústavním soudem České republiky. Pan Kalusek v úterý při jednání PSP ironicky poblahopřál opozici za úspěch u ústavního soudu, a poté dodal, že ty peníze, tj,. 6 mld. výpadek, které způsobí rozhodnutí ústavního soudu o rušení tohoto zákona, odskáčou lidé, tím, se budou krácit výdaje veřejných služeb v ceské republice, tj. ve výši 6 mld. kč. Já jsem ihned poté co jsem slyšel výrok pana minsitra Kalouska začal přemýšlet co to bude prakticky znamenat? Já jsem na tiskové konferenci upozornil pana ministra Kalouska na rizika pokud by tohoto krácení bylo realizováno na úkor prostředků na veřejné služby krajů. Bohužel ono se stalo, pan Kalousek bez písemného materiálu, bez možnosti řádného připomínkového řízení, bez možnosti krajů se k takovému návrhu vyjádřit, nechal za souhlasu premiéra Nečase zablokovat finanční prostředky na financování regionální veřejné dopravy. To, že je to pravda mi dnes na můj dotaz formou sms, potvrdil i premiér Nečas, bohužel takto dnes vypadá komunikace mezi vládou a kraji. Upozornil jsem pana premiéra, že na financování veřejné železniční dopravy je podepsána mezi kraji a vládou na 10 let, a ta smlouva je jednostranně nevypověditelná. Smlouvu podepsali tehdejší premiér vlády Fischer, ministr dopravy Slamečka a ministr financí Janota a zástupci všech 14 krajů, je konstruována tak, že se může měnit pouze za souhlasu všech stran. Žádná jednání o změně této smlouvy nebyla avizována a neproběhla. Pokud tedy vláda hodlá porušit závazky a ustanovení z této smlouvy, musím bohužel výslovně upozornit předsedu vlády, že kraje budou trvat na jejím dodržení a budou vymáhat plnění závazků státu z této smlouvy soudní cestou. My nemáme jinou možnost jak hájit zájmy občanů a našich regionů, aby nebyla ohrožena základní dopravní obslužnost a zajištění mobility pracovní síly, dopravy do škol, zdravotnických zařízení, do úřadů a podobně.

Odpověď pana premiera Nečase na muj dotaz byla "pane hejtmane ano, je to tak, Petr nečas". Takové suché konstatování pošle premiér Nečas jako vzkaz nejenom hejtmanům, to není vzkaz Michalu Haškovi a jeho kolegům, to je vzkaz všem občanům České republiky, jakým způsobem se nynější vláda chová. Já jsem z toho velmi smutný, za hejtmany z ČSSD jasně říkám, že nechceme a nebudeme snižovat objem veřejné železniční dopravy, memorandum bylo sjednáváno v roce 2009 velmi dlouho, velmi složitě a dlouho se hledala kompromisní řešení mezi vládou a jednotlivými kraji a takovýto brutální zásah pana Kalouska není ničím jiným než vendetou za jeho zpackaný neústavní návrh zákona. Je odvetou sociální demokracii, za to, že jsme jako opozice u ústavního soudu namítli špatný postup a chybný obsah novely zákona o stavebním spoření. Protože ten návrh byl retroaktivní, působil zpětně a proti textu uzavřených smluv, toto se učí v teorii práva v prvním ročníku na právnickém fakultě, že retroaktivita je zakázána. Kdyby pan ministr Kalousek a premiér Nečas využili služeb stovek státem placených právníků, které jistě mají na úřadu vlády a svých ministerstvech, tak se nic takového nemuselo stát.

Oni to neudělali, proválcovali ve sněmovně špatný zákon koaliční 118, navíc ve stavu legislativní nouze, a teď pan Kalousek zuří, neví co s tím, a chce si vylít zlost na občanech tím, že poškrtá finance na veřejnou železniční dopravu v regionech. Asociace krajů proti postupu Petra Nečase a jeho vlády důrazně protestuje a učiní vše proto, aby byl tento hloupý a nebezpečný nápad koalice ODS, TOP09 a VV neúspěšný.

JUDr. Michal Hašek
předseda Asociace krajů ČR

Vlastní dotaz Michalu Haškovi můžete položit ZDE

Více:
Rath: Ministr Kalousek se po porušení Ústavy chystá ignorovat další smlouvu

##PROFIL 302##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Michal Hašek

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kasal (ANO): Podvod na předkladatele novely. Mě žádná dohoda dvou ministrů nezajímá

23:07 Kasal (ANO): Podvod na předkladatele novely. Mě žádná dohoda dvou ministrů nezajímá

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philipp…