Seďa (ČSSD): Co když Generální inspekce nebude fungovat?

13.07.2011 22:30

Projev z 20. schůze PSP ČR, dne 13. 7. 2011. K zavedení Generální inspekce bezpečnostních sborů.

Seďa (ČSSD): Co když Generální inspekce nebude fungovat?

Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi několik poznámek k vládnímu návrhu zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů. Souhlasím s vládou, že trestná činnost příslušníků bezpečnostních sborů je společensky velmi závažná a pro transparentní vyšetřování je nutná nezávislost inspekce. Výhodou navrhovaného řešení je úplná organizační a personální nezávislost inspekčního orgánu na jednotlivých ministerstvech a dotčených bezpečnostních sborech a také sjednocení kontroly. Nevýhodou je, že jde o organizačně, legislativně a zejména ekonomicky náročný krok, který si vyžádá nejen nárůst zaměstnanců, ale navíc sto milionů korun ročně ze státního rozpočtu.

Pro mne osobně je vážným problémem přechod ze současného zaběhlého stavu do stavu nového. Vláda sice hovoří o současném stavu jako stavu neuspokojivém, s tím mohu souhlasit. A na druhou stranu v případě nečinnosti či špatné činnosti nově vzniklé Generální inspekce nebude trestná činnost bezpečnostních sborů odhalována a trestána. To, že zůstane neřešena problematika zajištění nezávislosti stíhání trestné činnosti příslušníků dotčených bezpečnostních sborů, by v tomto případě bylo spíše podružnou záležitostí.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, druhým stěžejním problémem návrhu je navrhovaný systém demokratické kontroly příslušníků Generální inspekce. Vládní návrh dává opravdu výrazné kompetence příslušníkům inspekce. Mimo jiné nad rámec současného zákona zavádí v § 40 přístup k daňovému tajemství, v § 41 provádění zkoušek spolehlivosti u bezpečnostních sborů.

Mimochodem tento vládní návrh zároveň obchází, částečně obchází novelu zákona o Policii České republiky, protože ustanovení § 40 rozšiřuje i na příslušné orgány Policie České republiky.

Ředitele Generální inspekce, jak bylo řečeno, jmenuje a odvolává na návrh vlády a projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušné ve věcech bezpečnosti předseda vlády. Osobně jsem však přesvědčen, že nezávislost ředitele inspekce je zabezpečit jeho schvalováním Poslaneckou sněmovnou na návrh vlády.

Vlastní kontrolu inspekce včetně kontroly použití odposlechů a záznamu telekomunikačního provozu a použití sledování osob a věcí podle trestního řádu má vykonávat Poslanecká sněmovna, která k tomuto účelu zřizuje kontrolní orgán. Kontrolní orgán se skládá z poslanců určených Poslaneckou sněmovnou. Vládní návrh však v tomto duchu nemění jednací řád Poslanecké sněmovny.

Je také otázkou, zda nevytvořit jeden velký kontrolní orgán Poslanecké sněmovny, který by se zabýval činností ozbrojených sborů. Vládní návrh totiž opomněl uvést v důvodové zprávě nárůst nákladů souvisejících právě s vytvořením nově takto vytvořeného kontrolního orgánu. Přestože vládní návrh ponechává vyšetřovací pravomoci zvláštnímu orgánu Úřadu pro zahraniční styky a informace, musím znovu a opakovaně konstatovat, že na rozdíl od nezávislé kontroly Bezpečnostní informační služby a Vojenského zpravodajství kontrolními orgány Poslanecké sněmovny právě Úřad pro zahraniční styky a informace takový orgán doposud nemá. Jsem přesvědčen, že je nutno i tento problém konečně dořešit.

Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, přestože vládní návrh deklaruje, že působnost Generální inspekce by se neměla vztahovat na vyšetřování trestné činnosti vlastních inspektorů a zaměstnanců, samotný vládní návrh řeší prověřování svých příslušníků zvláštním vnitřním oddělením Generální inspekce.

Proto se chci zeptat, zda činnost tohoto oddělení bude kontrolovat nově vzniklý kontrolní orgán Poslanecké sněmovny.

Závěrem chci poukázat na početní a tím možná i nákladový rozpor. V důvodové zprávě je uveden celkový počet tabulkových míst pro Generální inspekci 335, z toho 275 tabulek pro služební poměr 60 tabulek pro občanské zaměstnance. Dosavadní inspekce čítá celkem 212 tabulkových míst. Kromě toho předpokládá Ministerstvo vnitra převod dalších 16 zaměstnanců do této inspekce. Podle mých propočtů dojde k nárůstu o 107 nových zaměstnanců, ale důvodová zpráva hovoří pouze o nárůstu 88 tabulkových míst tím, že zřejmě nejsou definovány v té důvodové zprávě počty osob z resortů Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva financí.

Tento rozdíl bych, pane ministře, potřeboval konkrétně doložit.

Děkuji za pozornost.

Vlastní dotaz Antonínu Seďovi můžete položit ZDE

##PROFIL 243##

Více:

Černochová (ODS): Inspekce musí být nezávislá

Kubice: Zákon o zavedení Generální inspekce bezpečnostních sborů
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kasal (ANO): Podvod na předkladatele novely. Mě žádná dohoda dvou ministrů nezajímá

23:07 Kasal (ANO): Podvod na předkladatele novely. Mě žádná dohoda dvou ministrů nezajímá

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philipp…