Prohlášení, která ministerstvo dopravy do médií od neděle pouštěla, vzbudila ale oprávněné obavy zejména Ústeckého kraje, který na dálnici D8 čeká již roky. Ministerstvo i ŘSD začaly pak tyto vášně mírnit s tím, že stát dálnici dostaví v každém případě, jen je otázkou, zda s přispěním EU či nikoliv. Celá tato nejistota a obavy jsou výsledkem naprosto tristní komunikace ministerstva dopravy s představiteli krajských samospráv. O plánech převést evropské dotace jsme se dozvěděli až z médií, a to ještě ne příliš konkrétně. Obavy o budoucnost stavby byly tedy naprosto oprávněné. Z pověření vzešlého z jednání Asociace krajů ČR požádám v nejbližších dnech ministra dopravy Pavla Dobeše o schůzku, na které bych rád i za účasti zástupců dotčených krajů - tedy Ústeckého, Středočeského a kraje Vysočina - řešil další postup ministerstva. Tento postup, který by mělo ministerstvo zvolit, musí už být zřejmě v rovině krizového řízení projektu.
Je ale také třeba říci, že i když se ministerstvo zapřísahá dostavit dálnici D8 ať s penězi z EU, nebo bez nich, není celá situace tak jednoduchá a růžová, jak ji ministerstvo podává. Tedy že v ničem není problém, jen je třeba se rozhodnout, na co evropské peníze využijeme. Na přesměrování těchto zdrojů z EU je totiž také potřeba mít skvěle připravený projekt, který musí EU schválit. A situace je v současnosti taková, že projektová a majetková příprava dopravních staveb byla velmi utlumena. Přitom času není mnoho. V případě zbylého úseku dálnice D8 jde navíc o 8 miliard korun z EU, jejichž realokace prostě nebude jen jednoduchá účetní operace!
Do této situace jsme se bohužel dostali během několika let podceňování celého problému ze strany ŘSD i ministerstva. Vždyť stavba zbývajícího úseku D8 započala již v roce 2007. Dle mého názoru mělo již dávno ministerstvo dopravy soustředit své síly na tuto klíčovou stavbu a sám ministr pak měl dohlédnout, aby na projektu pracovali ti nejschopnější manažeři ŘSD, kteří by dokázali připravit opravdu kvalitní dokumentaci a předejít dlouhým soudním sporům. I dnes bych toto řešení stále viděl jako vhodnější cestu, než se snažit peníze z EU přesouvat jinam. Při zvýšeném úsilí by se jistě dalo vše stihnout, stavební povolení získat co nejdříve a začít stavět. Obávám se, že oněch 8 miliard, které by musel stát místo EU zaplatit, by byly zbytečně vyhozenými financemi.
Milan Chovanec,
hejtman Plzeňského kraje, stínový ministr dopravy za ČSSD
Dále čtěte:
Dotaz Milanu Chovancovi můžete položit ZDE
##PROFIl 323##
Dále čtěte:Vaňhová (ČSSD): ČR může kvůli ekologům přijít o dotaci 8 mld. Kč
Vaňhová (ČSSD): Jak to s námi ekologičtí aktivisté myslí dobře
Ouzký (ODS): D8 - Pozor na motýly a bacha na to křoví
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz