Dryml (ČSSD): Heger jako novodobý Koniáš. Vše chce jen spálit a zničit

21.07.2011 16:34

Projev na 10. schůzi Senátu PČR, dne 21. 7. 2011.

Dryml (ČSSD): Heger jako novodobý Koniáš. Vše chce jen spálit a zničit

Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, slovutný Senáte, jak říká náš bývalý kolega Schwarzenberg. Pan ministr tady na začátku začal s tím, že je potřeba zklidnit resort. Česká lékařská komora je ale proti, pane ministře - a vy to nevíte? - proti těm reformám. Anebo to nechcete slyšet? Bojem proti korupci. Poslední fakta, která jsou ve fakultních nemocnicích, jak se nakupují přístroje, materiály, ostatně pan ministr to zná i z vlastní zkušenosti, kdy jako ředitel byl také v této souvislosti určitým způsobem vyšetřován, naznačují, že tomu tak není. A zatím ani jedno z opatření ministerstva zdravotnictví se bohužel tohoto netýká. Ona to totiž není jen otázka fakultních nemocnic. Samozřejmě je to otázka i nemocnic krajských a všech. Ale ministerstvo by mělo metodicky dát i krajům určité pokyny. To se nestalo a místo toho se tu připravují různé pseudoreformy.

Posílit jistoty pacienta. No, krásné. Největší jistotou pacienta po vašich pseudoreformách, pane ministře, bude to, že pacient bude platit jako mourovatý. To je ta největší jistota, kterou pacient v současné době od této vlády dostává.

Posílit roli zdravotních pojišťoven? No, jak to vedou, vidíme na tom, že zákonem tady musíte slučovat pojišťovnu ministerstva vnitra s Vojenskou zdravotní pojišťovnou, která po výměně managementu dopadla tak, jak dopadla. Takže dále budeme posilovat stavbu mramorových paláců? Jak říká kolega ze sociální demokracie a stínový ministr zdravotnictví David Rath, jsou to ty velké pijavice, které je potřeba řádně kontrolovat a regulovat.
Audiozáznam vystoupení
Videozáznam vystoupení

Senátor Vladimír Dryml:  To se, bohužel, také v současné době neděje, naopak se jim dají tak obrovské pravomoci, že budou poroučet všem lékařům, jak mají léčit. Nenesou právní odpovědnost, ale budou poroučet, jak se má léčit. Až tak se ČR dojít? Reforma vyžaduje diskusi, to byl poslední bod, který jsem si z myšlenek pana ministra zatím zaznamenal. Jaká je to ale diskuse, když jsme tady jasně slyšeli, že s nikým diskutovat nechcete, že se pozměňovací návrhy k tomuto zákonu předkládají tak, jak se předkládaly, a že se válcuje. Řekli jste si - máme ve sněmovně většinu a prosadíme to děj se co děj, Senát jsou jen šanci a nám je to všechno jedno. Nebude to tak, pane ministře, alespoň do budoucna. Vládě premiéra Nečase podle průzkumu nevěří přes 80 procent obyvatel této země. To je snad nový rekord. Nelze se proto smířit s realizací reforem, které vláda připravuje a která nás chce tím vším potrestat a v zájmu mamonu rozbít zaběhnutý sociální systém v naší zemi. Nejde jen o nedůvěryhodnost této vlády, která je zmítána různými korupčními skandály, ale především o odbornou nekompetentnost. Řada ministrů této vlády jsou naprostými laiky v oborech které řídí a přitom chtějí realizovat ekonomickém reformy. Jaké vzdělání má většina ministrů této vlády z ekonomie? Vidíme to tady i na návrhu tohoto zákona. Vzpomeňme si na rok 2009, kdy ministr Kalousek v roce 2008 navrhl rozpočet se schodkem, který se náhle ukázal být pětkrát vyšší. Ano, pane ministře, je to váš guru, za kterého tady jste a který vás nominoval na toto ministerstvo. Jeho památný výrok z roku 2008, kdy jsme všichni věděli, že bude finanční krize a kde říkal, že budeme ostrůvkem jistoty v moři nejistoty je rovněž památeční a vypovídá o lecčems a stojí za to ho znovu a znovu připomínat.

Na naprosto nereálně postavené příjmy rozpočtu byly nastaveny výdajové kapitoly různých ministerstev, samozřejmě i MZ, byly utraceny bez ohledu na skutečnost, že se příjmy nedosahují. Byly přece naplánovány tzv. novodobými ekonomy. Nyní mnozí z plánovačů vlády rozpočtové odpovědnosti, či spíše neodpovědnosti na nás valí další řadu pseudoreforem, před kterými varuje i odborná veřejnost, například i taková významná organizace jako Mezinárodní měnový fond, který varuje před důsledky důchodové reformy v té podobě, jak nám tato vláda servíruje.

Obdobná situace je v paskvilu nazývaném zdravotnická reforma. Vše je hnáno jediným kritériem - ušetřit na zdraví lidí za každou cenu. Vůbec nejde o kvalitu, o dostupnost nebo o pacienta, ale pouze o finanční prospěch - něco státu, ale v budoucnosti hlavně některým finančním skupinám, které se rozhodly podnikat v českém zdravotnictví. Chystaná zdravotnická reforma má přinést zcela zásadní změnu a to, že si připlatíme za tzv. lepší péči. To je skutečně revoluční a protiústavní krok, který se snaží zrušit princip, že každý občan v této zemi má nárok na loučku v souladu s posledními poznatky lékařské vědy a zásadu, že při poskytování zdravotní péče by majetkové poměry pacienta, neměly mít vliv na způsob léčby. Tato nová změna, lepší péče, byla schválena poslanci zdravotního výboru během jedné minuty. Pak se mnozí omlouvali, že nevěděli, co schvalují. Nikdo, možná ani pan ministr dnes neví, co bude základním standardem péče pro všechny. Je to typický obrázek neodbornosti ministra nebo úmysl, aby se s komerčními zdravotními pojišťovnami dohodlo, na co si lidé povinně nepovinně - jako je to u důchodového systému zaplatili ještě extra zdravotní pojištění. To bude ještě větší byznys, než jsou soukromé důchodové fondy.Doporučuji shlédnout americký film Sicko, popisující poměry, které nám chtějí naroubovat pseudoreformátoři typu Julínka, Hroboně a slovenských expertů typu pana Zajace. Slovensko je totiž názorným příkladem, kam se dá za poměrně krátkou dobu spadnout po činnosti pseudoreformátorů, kteří se přesunuli na český Klondike a začínají vylupovat peněženky občanů a rozvracet systém, který nám tiše všichni v Evropě závidí a zároveň i přes všechny nedostatky se ho bojí jako určité konkurenta. Konkurenci je třeba si buď koupit nebo ji zničit - podle ekonomických zákonů. Obvyklá finta, jak se zaměřit na nicotné problémy jako jsou plomby pak ukazuje, jak mají reformátoři v tzv. standardech jasno, co ještě může být standardnějším základem ve stomatologii než je prostá plomba? Přesto i o tuto základní věc se vedl boj.

Občan není ovce bez mozku, aby mu nedošlo, co se stane za čas, pokud bude vládnout Nečas a Heger nebo spíše Kalousek se základními standardy. Kde jsou, pane ministře základní standardy? Není logické, že nejdříve musí být jasně definováno, co je a co není nadstandard a pak teprve mohu přijít s tím, žen péči rozdělím? Kde je proslavená legislativa vlády, nyní vedená takovou odbornicí, že neví nic o možné protiústavnosti celého zákona? To je vrchol, i když se jmenuje tak, jak se jmenuje. Zákon přece může jít proti právní normě vyšší právní síly, a tady se to přesto děje. V zájmu koho?Zdravotnický systém vůbec není před kolapsem, pouze se v něm špatně hospodaří, kvete korupce a je špatně nastaven. Je těžší úkol s tím bojovat, než vymýšlet další reformy. Zdravotní systém ČR je velmi křehký a neználkové mohou způsobit nenapravitelné škody. Tady je jasná snaha úmyslně rozbít jednu ze základních jistot českého občana, a to nárok na zdravotní péči bez ohledu na majetek pacienta. Každý soudný občan musí takovou pseudoreformu zásadně odmítnout nejen kvůli sobě, ale pro budoucnost našich dětí.

Chování pana ministra Hégra je možno přirovnat k páteru Koniášovi, který se stejně jako pan ministr snažil spálit všechno, co považovala církev za nebezpečné bez ohledu na to, zda je to prospěšné a dobré pro tuto zem. Dnes to jsou místo církve pánové Kalousek, Boris Šťastný a především Marel Šnajdr, kteří jsou bohužel skutečnými pány na ministerstvu zdravotnictví a snaží se zničit a rozvrátit systém budovaný desítky let a celý ho zprivatizovat. Ano, nastupuje zde stejný systém, jako na začátku devadesátých let. Jde o velmi lukrativní systém privatizace zdravotnictví a novodobí Koniášové se činí protiústavně, mnohdy protizákonně, ale v české sněmovně a v české Nečasově vládě je možné všechno. Jak chcete zajistit, pane ministře, aby po příštích volbách nebyly vaše pseudoreformy zrušeny? Všechny si nás nekoupíte a nezdiskreditujete. Voliči si budou pamatovat šaškárny Věcí veřejných i asociální činy Top 09 a ODS. Připomeneme jim zdravotnictví hned při podzimních volbách v příštím roce.

K podrobnějším věcem. Zmíním se jen o těch odborně nejhorších, mimo standardů a nadstandardů. A to z toho důvodu, že bych chtěl poukázat na některé vědomé, převážně ekonomické lži, které jen ukazují, jací odborníci typu Julinka spol. tuto reformu tvořili a za kterou se tady pan ministr tak srdnatě bije. Nevěřím, že by byl pan ministr tak nevzdělaný, aby si nebyl vědom některých zásadních chyb v předkládané části reformy, i když i Česká lékařská komora vyjádřila hluboké zklamání nad chováním pana ministra v souvislosti s touto reformou. Dnes nikdo neví, co bude standard a nadstandard a to nejhorší - má to být ve formě prováděcích vyhlášek. Upozorňuji, žen to dělají úředníci ministerstva zdravotnictví a financí, protože je to cenový výměr. Znamená to, i lidé, kteří tomu vůbec nerozumí. Táži se pana ministra, zda současný standard se stane nadstandardem? Zvyšující se DPH - a to je další rána - mají zaplatit pacienti v plné výši, ale peníze odejdou ze zdravotnictví do státní kasy. Ročně to má činit pět miliard. Další zvyšování je připraveno v dalších novelách a spoluúčast se má o pět procent zvýšit, což má dát dohromady téměř 18 miliard korun do tří let z našich kapes. Jde jasně o ekonomickou neúnosnost pro lidi například s invalidními důchody, matky samoživitelky, rodiny s více dětmi, důchodce i mladé občany chronicky nemocné. V Evropě neexistuje země, kde by se za pobyt v nemocnici platilo více než třicet dní v roce, tzv. regulační poplatek. Česká republika je opět na špici, opět jedno neslavné prvenství v EU. Kdo si udrží byt a životní standard, když bude platit chronicky nemocný tři tisíce korun měsíčně v nemocnici? Chce tato vláda ekonomicky zničit každého, kdo bude dlouhodobě nemocný a hospitalizován. Přitom neexistuje pro tento problém žádná sociální dávka. Člověk, který pobírá důchod, není přece v ekonomické a sociální nouzi. Sníží se jasně dostupnost a kvalita zdravotní péče pro většinu občanů.

Lékové problematika. Zase chceme šetřit na nesprávném místě a velmi zvláštním způsobem. ČR je třetí odzadu v nákladech na léky na jednoho obyvatele, za námi je pouze Polsko a Estonsko. Snaha šetřit za každou cenu, a přitom generická preskripce nepřinese nic, stejně jako elektronické aukce. To je tvrzení ředitele institutu zdravotní ekonomiky, kterého nikdo nemůže podezřívat z určité levicovosti. SÚKL může už dnes soutěžit, ale podmínky jsou tak špatně nastaveny, že se to neděje. Všechny státy se snaží co nejrychleji zavést generika, aby se snížily úhrady a rychlost je to nejdůležitější. U nás to trvá dva roky. To ale odborníci, kteří to připravovali, asi také vědí.

Místopředseda Senátu Petr Pithart:  Pane senátore, musím vás upozornit, že ve 12.55 musím přerušit schůzi, protože se tu odehrají podniky, u nichž musí být vedení Senátu. Buď můžete pokračovat po polední přestávce, nebo tomu přizpůsobíte své vystoupení. Za deset minut musí být přestávka.

Senátor Vladimír Dryml:  Problematika je tak vážná, že budu pokračovat po obědě.

Novela do značné míry ovlivní, zda koláč, do kterého se budou zakusovat farmaceutické firmy, zůstane na úrovni současných zhruba 50 miliard, či se ještě zvětší. Rozhoduje se také o tom, která část průmyslu bude mít cestu k tomuto koláči doširoka otevřenou, která dostane na tuto cestu překážky nebo se jí uzavírá. Bohužel se jeví, že překážky se kladou pouze pro tu část průmyslu, do kterého patří průmysl na našem území, což je další nejen evropský, ale i světový unikát. Novela nevyužívá zdaleka všech možností racionálních úspor a příští vláda pocítí její následky.

Chtěl bych uvést nejzávažnější ekonomické nedostatky. Zrušení úhrady pro léky, jejichž cena nepřekročí 50 korun. Místo úspor hrozí riziko zvýšení nákladů a to předepisováním totožných léků ve větším balení s cenou vyšší než 50 korun.

Přesun preskripce na dražší léky hrozí zrušení úhrad lékům podpůrným a doplňkovým. Zákon vyřazení těchto léků předpokládá cestou správních řízení. Značný počet těchto řízení ještě více oddálí provádění revizních úhrad a cen. Řízení o vyřazení levných a podpůrných léků z úhrad zabere značnou část roku 2012 a ministerstvo plánované úspory pro tento rok nesplní. Novela nezavádí do lékové oblasti tzv. systém sdílení rizika, který již existuje v řadě západních zemí. Jde v podstatě o možnost standardní reklamace, pokud nový nákladní lék v běžném použití neplní předem dohodnutá kritéria. Nezavedení tohoto úsporného opatření je jen dalším důkazem snahy ministerstva zdravotnictví dosahovat úspory především na levných lécích generických a nezasahovat vůči nákladným lékům chráněným patentem. Vysoce inovativnímu léku, u něhož zákon předpokládá průkazný přínos v léčbě, je umožněn vstup do hrazené péče pouze tehdy, je-li již hrazen z veřejného zdravotního pojištění alespoň ve třech zemích referenčního koše. Léky bez průkazného přínosu v léčbě tuto podmínku splňovat nemusí.

Tento postup je zcela nelogický a to jak medicínsky, tak ekonomicky. Lékům s významnějším přínosem léčby se překážka klade, lékům bez označení vysoce inovativním nikoli. Vysoce inovativní léky představují v současné době pouze jedno procento nákladu na léky, zatímco ostatní nákladné léky 30 procent. Úsporný výsledek bude minimální.

Úhradová soutěž je prezentovaná jako nejvážnější úsporný krok novely. Novela této možnosti úspor klade dlouhou řadu administrativních překážek a podmínek. SÚKL ji může vypsat pouze na žádost zdravotní pojišťovny obsahující souhlas ministerstva zdravotnictví. Zákon ovšem neobsahuje věcné podmínky, jak pro podání návrhu tak pro jeho schválení a následné vypsání soutěže. To všechno zákon neobsahuješ. Vytváří se tudíž možnost korupčního jednání. Podivuji se, protože toto je vláda, která si dala za jeden z cílů boj proti korupci a náhle je zde vysoce korupční jednání u všech tří subjektů, kterém podle vlastního uvážení budou rozhodovat o možnostech stamilionových úspor.

Celý systém se jeví jako nedomyšlený a velmi pravděpodobně povede k chaosu.

Interval hloubková revize - § 391- novela prodlužuje z jednoho na tři roky. Změna zbavuje zdravotnictví možnosti úspor v rozsahu mnoha set milionů korun.Nemalá část dosavadních revizí totiž byla provedena při kurzu podstatně vyšším, než je současných 24,40 za euro, a to dokonce byla prováděna při kurzu nad 26 Kč za euro. Vidíte, že rozdíl je velký. V souladu s novelou bude české zdravotnictví tento nerealistický kurz na základě vlády úspor platit ještě tři roky.

Riziko korupce, které tato novela nabízí je velké.Aukce by měly snížit ceny i zisky firem v těch skupinách léků, v nichž bude vyhlášena. Aby se aukce mohla vyhlásit, musí dle novely s iniciativou přijít zdravotní pojišťovna. Návrh zdravotní pojišťovny však vyžaduje souhlas ministerského úředníka. Když zdravotní pojišťovna návrh podá, ministerský úředník návrh schválí, potom dle znění novely SÚKL může, ale nemusí soutěž vyhlásit. Zákon přitom neříká, za jakých podmínek. Čím se bude řídit chování tří institucí? Existuje zde větší pole pro korupci? Pane ministře, mohl byste nám říci, kdo je autorem tohoto tzv. komplexního pozměňovacího návrhu, který ministerstvo zdravotnictví předložilo do parlamentu doslova několik hodin před závěrečným jednáním ve výboru. S organizacemi v rámci resortů, které mají zájem na racionálním vykládání financí, tedy zdravotními pojišťovnami a komorami návrh prodiskutován nebyl. Kdo ho tvořil? Domnívám se, že to byl pan Bc. Šnajdr.

Budu pokračovat po obědě.

Ke zdravotní reformě podrobně ZDE

Dále čtěte:
Heger trpěl v levicovém Senátu: Léčíte lidi pijavicemi, ministře
Zdravotní reformě řekli poslanci ano. Mění poplatky a stanovuje standard

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: senat.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

10:21 Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) schválil pravidla pro poskytování příspěvků např…