Šidlo (KSČM): Zpoplatnění silnic prvních tříd je zcela nepřijatelné

25.07.2011 4:54

Stanovisko poslance PČR za KSČM Karla Šidla k návrhu ministerstva dopravy na zpoplatnění silnic první třídy.

Šidlo (KSČM): Zpoplatnění silnic prvních tříd je zcela nepřijatelné

Plán ministerstva dopravy na zvýšení ročního výběru poplatků za používání dálnic a silnic prvních tříd na 5 mld. Kč je pro KSČM zcela nepřijatelný.

Z uvedeného návrhu vyplývá navýšení ceny dálničního kupónu pro osobní automobily na 1.500, - Kč, nové zavedení časového zpoplatnění dálnic pro motocykly ve výši 1.000, - Kč a nové zavedení časového zpoplatnění silnic prvních tříd pro osobní automobily ve výši 600, - Kč.

Navýšení ceny dálničního kupónu pro osobní automobily o 300, - Kč potvrdilo obavy poslanců KSČM z neomezeného a skokového nárůstu poplatků za používání vybraných komunikací. Tyto obavy byly důvodem našeho odmítavého stanoviska k dotčenému zákonu při jeho projednávání v poslanecké sněmovně.

Zpoplatnění motocyklů na dálnicích je velmi nestandardním krokem i v rámci členských zemí EU, které bude mít za následek i mnoho technických problémů s případným praktickým uplatněním. Největším problémem a jednoznačným signálem plošného zvyšování finanční zátěže občanů je zpoplatnění silnic 1.tříd, pokud není provázáno se snížením spotřební daně z pohonných hmot. Silnicím prvních tříd se nelze při jízdách s osobními vozidly vyhnout a to znamená, že časový kupón si bude muset zakoupit každý provozovatel osobního vozidla.

Pro KSČM by bylo přijatelné pouze zavedení výkonového zpoplatnění (mýtného), jako jediného spravedlivého způsobu pro využívání a zatěžování těchto komunikací a to prostřednictvím satelitní technologie. Z odborného i věcného hlediska nelze v návrhu najít ani ekonomický přínos pro zajištění dostatku národních finančních prostředků pro údržbu, opravy a budování silniční infrastruktury. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury již pro rok 2011 chybí 38 mld. Kč a pro další léta to nebude o nic příznivější. Ze spotřební daně z pohonných hmot stát ročně získává cca 80 mld. Kč. Do Státního fondu dopravní infrastruktury plyne pouze 8,9 %, krajské rozpočty získávají 11,1% a plných 80% je pravidelně rozpuštěno ve státním rozpočtu. Z uvedeného je zřejmé, že navýšení výnosů z poplatků ve výši 5 mld. nemůže vyřešit nedostatek prostředků ve Státním fondu dopravní infrastruktury.

Zde je na místě konstatovat, že vládní koalice již skutečně neví, co ještě a jakým způsobem občanům ČR zdanit. Je to projev absolutní neschopnosti naplnit příjmy státního rozpočtu aktivní hospodářskou politikou a pokračování destrukční politiky škrtů, které mají vyřešit zvyšující se deficit státního rozpočtu a zadluženost veřejných rozpočtů. Nikdy nemůžeme souhlasit s dalším rozšiřováním poplatků pro občany ČR. Metoda stále rostoucího počtu zdaňovaných potřeb společnosti je projevem rezignace na respektování únosnosti zatížení rodinných, ale i podnikatelských rozpočtů.

Karel Šidlo, poslanec PČR za KSČM

Dále čtěte:
Pavel Dobeš exkluzivně: Kalouskův rozpočet není veselé čtení
Šidlo (KSČM): Rozhodnutí SRN o odstavení jádra ohrožuje udržitelnost dodávek elektřiny v EU

##PROFIL 263##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Rakušan: Reforma důchodového systému - přístup odpovědných a populistických politiků

20:18 Ministr Rakušan: Reforma důchodového systému - přístup odpovědných a populistických politiků

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k důchodové reformě.