Dolejš (KSČM): Ratingové hodnocení – intrika spekulantů či pravdivé zrcadlo?

20.01.2012 8:19

Hospodářská krize v roce 2009 obrátila pozornost veřejnosti k práci ratingových agentu.

Dolejš (KSČM): Ratingové hodnocení – intrika spekulantů či  pravdivé zrcadlo?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Dolejš

Byly obviňovány, že jejich opožděná a zkreslená varování spustila finanční krizi či jí alespoň významně pomohla. Objevily se dokonce hlasy volající po zrušení těchto agentur. Rozhodně je ale reálné dohodnout se na tvrdších a transparentnějších normách jejich práce.

Posláním ratingových agentur je poskytovat reálné informace o kredibilitě klíčových ekonomických hráčů (tedy schopnosti národních států, velkých bank, investičních fondů atp. splácet své dluhy). Hodnocení ratingových agentur by mělo být alternativou či doplněním tržního ocenění, které může být, a v určitých chvílích i bývá, deformované. Je tedy jakýmsi regulačním nástrojem trhu, otázkou ovšem je jak přesným a účinným.

Studie amerického senátu obvinila soukromé ratingové agentury jako klíčového viníka nedávné krize. Přitom tři rozhodující světové agentury Standard@Poor´s (40 % trhu), Moody´s Investment Service (také 40 % trhu) a relativně nejmladší a nejmenší Fitch Ratings jsou v podstatě americké. Na tento fakt praktického amerického ratingového oligopolu reaguje kritika z EU. A v Číně se nedávno rozhodli emancipovat od vlivu amerických agentur založením vlastní národní agentury Dagong Global Credit Rating.

Objektivita ratingového hodnocení vyžaduje především to, aby agentura byla na hodnocených subjektech nezávislá. Realitou je, že se experti agentur často s představiteli hodnocených subjektů znají. Problém pak je, když vznikne podezření, že práce těchto agentur je ovlivňována tak, aby tzv. insiderům (tj. subjektům vybavenými zevnitř těchto agentur citlivými informacemi) pomohla k mimořádným a neregulérním výhodám.

EU přijala v září 2009 nařízení o dohledu, podle kterého se musí agentury podrobit na území Unie registraci, předcházet střetu zájmů agentury a jejích klientů, zveřejňovat své metodiky a povinně zveřejňovat výroční zprávy o transparentnosti. Agentury samy přijaly interní opatření – zejména podporu objektivity měření své výkonnosti a reformy zjišťování informací od klienta (tzv. proces „Due Diligence“).

Nedávná krize se k nám opět vrací a v EU je spojená s tzv. krizí dluhovou. Předlužené veřejné finance silně podvazují schopnost zemí krizi čelit a stále silněji se v EU tento problém přesouvá z periferie na země integračního jádra. A znovu to odráží ratingové hodnocení bonity jednotlivých zemí. Vedle zemí jako Řecko a Portugalsko, jež se pohybují dole na hodnotící škále, se musí obávat poklesu vysokého ratingového ohodnocení i velké a vyspělé země.

Nedávno nejstarší a nejvlivnější agentura Standard@Poor´s snížila  o jeden stupeň nejvyšší rating AAA Rakousku a především Francii, jednomu z leaderů eurozóny. Francie měla nejvyšší rating dlouho (od roku 1975)  a jeho ztráta zkomplikuje roli země při řešení evropské krize. Francie je také druhý největší ručitel záchranného evropského finančního fondu (EFSF), který je sám doposud oceněn špičkovým ratingem. Tento fond ale nemá vlastní bankovní licenci a je při nabídce finančních prostředků závislý na pozici garantujících zemí. Pokud ty budou mít potíže při prodeji svých dluhopisů, přijde fond o nemalé prostředky nebo budou dluhopisy dražší.

Snižování ratingu má tedy opět klíčovou roli v záchranných plánech. Může být signálem vážného stavu, ale také může vyvolat řetězový účinek krize důvěry. Připomínám, že u Španělska a Itálie byl minulý týden snížen rating dokonce o dva stupně. Další tlak na zvyšování záruk bohatých zemí u EFSF (výpadek je odhadován na cca 150 mld. eur) a na úsporné plány těch nejvíce zadlužených zemí může zesílit i politickou krizi v EU. Není divu, že reakce některých politiků na nový rating byla alergická a objevily se i úvahy o mrzké intrice spekulantů.

Trvalým řešením krize samozřejmě není ani nalévání dalších peněz z evropských fondů do kapes věřitelů, ani pouhé rozpočtové škrty. Problematika ratingových agentur je však v mechanismu krize perspektivně také významná. Proto stojí za to v této souvislosti připomenout, že evropská levice navrhuje v budoucnu nejen lépe regulovat soukromé ratingové agentury, ale také zřídit vlastní agenturu EU pod demokratickou kontrolou.

Jiří Dolejš, poslanec Parlamentu ČR a stínový ministr KSČM pro resort financí

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Janulík (ANO): O dění ve státě by mohli rozhodnout lidé, kteří tady vlastně ani nežijí

20:07 Janulík (ANO): O dění ve státě by mohli rozhodnout lidé, kteří tady vlastně ani nežijí

Projev na 102. mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny 10. května 2024 k zákonu o korespondenční volbě