Chládek: Testování žáků 5. a 9. tříd může být dobrý sluha, ale špatný pán

05.02.2013 8:18

Výsledky zkušebního testovaní žáků 5. a 9. tříd, které zveřejnila Česká školní inspekce, dopadly podle mého názoru podle očekávání - tedy alespoň, co se týče spodní příčky, kde se umístily nejhůře regiony s vysokým počtem sociálně vyloučených lokalit.

Chládek: Testování žáků 5. a 9. tříd může být dobrý sluha, ale špatný pán
Foto: senat.cz
Popisek: Senátor Marcel Chládek

Jsem přesvědčen o tom, že je nutné varovat před tímto "žebříčkováním" základních škol na základě tohoto testování. Jak jsem psal již v době, kdy s tímto nápadem na plošné testování žáků 5. a 9. tříd přišel exministr Josef Dobeš, toto testování může být dobrým sluhou, ale špatným pánem.

V případě, že budou ředitelé a pedagogové žebříčky používat pro zlepšení své práce v té či oné škole (tedy například posílení konkrétních předmětů a oblastí), nejedná se o nic špatného.

Pokud se ale budou podobné žebříčky vytvářet za účelem tvrdé soutěže mezi jednotlivými školami, je to špatně. Žádný ředitel nebude chtít, aby byla jeho škola označena za méně kvalitní - a bude tedy naléhat na učitele, aby "zabrali" v testovaných předmětech, což se bude dít na úkor netestované látky.

Tyto žebříčky a testování také úzce souvisí s veřejným slyšením, které proběhlo v Senátu P ČR. V dnes projednávané petici „Nerušme základní školy praktické" jde právě o problematiku začleňování dětí s určitým handicapem či z vyloučené lokality do  hlavního vzdělávacího proudu.  Více než 70 tisíc petičních podpisů dokazuje, jak je toto téma společensky výbušné.

Pokud by se totiž podobné testování stalo bernou mincí a hodnotila by se podle něj kvalita té či oné školy, bude to mít obrovský vliv právě na začleňování - který ředitel by tedy měl zájem o horší žáky, pokud by věděl, že mu mohou zhoršit skóre?

Věřím, že si ministerstvo školství plně uvědomuje úskalí plošného testování žáků 5. a 9. tříd základních škol a bude k němu přistupovat s plnou vážností – tedy jako ke sluhovi, a nikoliv jako k pánovi či dokonce biči na jednotlivé školy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kolaja (Piráti): Svobodná média = zdravá demokracie

22:12 Kolaja (Piráti): Svobodná média = zdravá demokracie

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k médiím.