Sehnalová (ČSSD): Kontroly na silnicích. Potřebujeme jasná pravidla napříč EU

21.03.2013 6:26

Poslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D) dnes v Evropském parlamentu oficiálně představila své stanovisko k nařízení o silničních technických kontrolách užitkových vozidel.

Sehnalová (ČSSD): Kontroly na silnicích. Potřebujeme jasná pravidla napříč EU
Foto: sehnalova.cz
Popisek: Europoslankyně Olga Sehnalová

Česká poslankyně je v rámci Výboru pro dopravu a cestovní ruch zpravodajkou připravovaného návrhu, který je součástí širšího balíčku předpisů o technické způsobilosti vozidel.

Smyslem nařízení o silničních technických kontrolách užitkových vozidel je zejména sjednotit právní předpisy v této oblasti v EU, zajistit ve všech členských státech stejný přístup a nastavit podmínky pro vytvoření společné elektronické platformy pro výměnu informací o technickém stavu vozidel v Evropě.

Europoslankyně Sehnalová připravovaný návrh obecně vítá. Hlavním problémem jsou podle ní zejména rozdílné přístupy k technickým kontrolám v jednotlivých členských státech. „Procento nákladních aut, u kterých se při silniční technické prohlídce zjistí nedostatky, se pohybuje od 0,3 % v jednom státě, až po 63 % v jiném. Jinými slovy to, co je považováno za normu v Rumunsku, nemusí být považováno za normu v Německu. Naším cílem přitom je, aby vozidla splňovala minimální společné technické požadavky, ať už jsou odkudkoliv,“ vysvětluje Olga Sehnalová. To podle ní také znamená, že by kontroly měly probíhat i stejným způsobem a podle stejných pravidel.

Nově by podle nařízení měla být na silniční technické kontroly zastavována i lehká užitková vozidla do 3,5 tuny. Těm se dosud tento druh kontrol vyhýbal. Poslankyně Sehnalová návrh podporuje. „Lehká užitková vozidla jsou stále častěji využívána pro obchodní účely. Navíc u nich neplatí povinnosti, které by jinak firmy měly, kdyby provozovaly velké užitkové vozidlo. Bohužel se u této kategorie vozidel neprojevuje klesající trend, pokud jde o počet úmrtí na silnicích,“ dodává poslankyně, která je současně toho názoru, že za stav vozidla odpovídá především dopravce, nikoli výhradně řidič.

Na druhou stranu by podle poslankyně měla být vozidla napříště vybírána podle takzvaného rizikového profilu, jak navrhuje Komise. „V České republice jsou například k silničním technickým prohlídkám vybírána vozidla namátkově. Tím pádem je zastavována i celá řada poctivých dopravců, kteří mají svá auta v pořádku. Systém výběru na základě rizikového profilu umožní, že budou zastavováni jen ti dopravci, se kterými už v minulosti byly problémy. Podobně, jako je tomu například ve Velké Británii,“ říká poslankyně Sehnalová.

Během projednávání balíčku o technické způsobilosti vozidel vyvolala již na podzim velké reakce zejména část nařízení o pravidelných technických prohlídkách motorových vozidel, konkrétně plán Evropské komise na zavedení každoročních STK pro auta starší šest let. Toto ustanovení již na podzim odmítla Rada ministrů dopravy a nyní se podle vyjádření zpravodaje, německého europoslance Wernera Kuhna (EPP), ke stejnému kroku chystá i Evropský parlament.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vondráček (Svobodní): Právě EU pod vedením Německa je příčinou současné energetické krize

21:03 Vondráček (Svobodní): Právě EU pod vedením Německa je příčinou současné energetické krize

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k důležitosti zachování práva veta v tvorbě energetic…