Sehnalová (ČSSD): Boj proti agresivním obchodním praktikám musí pokračovat

26.03.2013 21:07

Evropská komise chce přidat v boji proti nepoctivým obchodníkům a agresivním marketingovým akcím.

Sehnalová (ČSSD): Boj proti agresivním obchodním praktikám musí pokračovat
Foto: sehnalova.cz
Popisek: Europoslankyně Olga Sehnalová

V souvislosti s nedávným Evropským spotřebitelským summitem představila soubor akcí, které mají zintenzivnit vymáhání stávající směrnice o nekalých obchodních praktikách. Těm podle průzkumu evropští spotřebitelé čelí nejčastěji v oblastech cestovního ruchu, dopravy, v digitálních a finančních službách a na trzích s nemovitostmi.

„Zavedli jsme kvalitní pravidla na ochranu spotřebitelů, nyní však musíme dbát na to, aby byla lépe vymáhána, a to zejména v přeshraničních případech. Jde mi o nulovou toleranci nepoctivých obchodníků,“ okomentovala iniciativu místopředsedkyně Evropské komise a komisařka EU pro spravedlnost, Viviane Redingová.

Iniciativa reaguje na hodnocení fungování stávající směrnice, která vstoupila v platnost před pěti lety. Podle Evropské komise spotřebitelé stále při nákupech naráží na neúplné informování o cenách, klamavý či zavádějící popis výrobků nebo na agresivní marketingové kampaně zaměřené na děti či seniory. Instituce proto navrhuje například zdokonalení databáze – „černé listiny“ – nekalých obchodních praktik v EU.

„První zkušenosti ukazují, že přijatá pravidla situaci spotřebitelů skutečně zlepšila. Například obchodníkům zakazují, aby označovali výrobek jako bezplatný a přitom si účtovali další skryté poplatky. Vynalézavost nepoctivých prodejců ale bohužel nezná mezí a vymýšlejí stále nové a nové triky jak opatření obejít,“ říká poslankyně Evropského parlamentu a členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D).

„Velice oblíbené se v poslední době stává zneužívání ekologických tvrzení na obalech výrobků, která nejsou nijak podložena. A celou řadu problémů skrývají netransparentní internetové portály, srovnávače cen, kde není uvedeno, kdo je provozuje a zda si firmy za prezentaci svých výrobků třeba nezaplatily,“ vyjmenovává poslankyně další oblasti vhodné ke zlepšení.

Evropská komise v souvislosti s právě probíhajícím Evropským rokem občanů zahájí letos osvětovou kampaň o právech spotřebitelů. Česká poslankyně Olga Sehnalová zase pořádá pravidelný cyklus přednášek nejen pro seniory s cílem nejzranitelnějším skupinám lidí vysvětlit, jak se proti nekalým obchodním praktikám nejúčinněji bránit.

„Tyto semináře jsme začali organizovat před dvěma lety. Letos na jaře jich máme v plánu dalších pět, s tím, že se více soustředíme na menší města a vesnice. I zde jsou velmi problematické například nejrůznější předváděcí akce, kdy jsou lidé pod tlakem a často velmi vynalézavým způsobem přinuceni podepsat kupní smlouvy na drahé výrobky, které ani nepotřebují,“ vysvětluje poslankyně, která svými semináři v regionu započala zajímavý osvětový trend.

Letos semináře probíhají například v Kojetíně (22.3), Zdounkách (5.4.), Morkovicích (12.4.), Koryčanech (26.4.) nebo v Brumově-Bylnici (3.5.).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Populismus?

Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

22:55 Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

Jak by to asi vypadalo, kdyby místopředseda jakékoli z minulých vlád přiznal, že v zahraničí odsouhl…