Brno-střed: Prodej ovoce a zeleniny na Zelném trhu

20.10.2015 11:28

Odpověď na otevřený dopis spolku Brno+ k prodeji na Zelném trhu

Brno-střed: Prodej ovoce a zeleniny na Zelném trhu
Foto: Martin Šimák
Popisek: Pohled na Brno shora, letecký snímek

Vážený pane Kotziane,

děkujeme za Váš dopis k fungování tržiště na Zelném trhu. Vašeho zájmu si velmi vážíme. Proto Vám nabízíme osobní setkání, na kterém můžeme problematiku trhů podrobněji prodiskutovat.

Dovoluji si jen krátkou reakci na některé myšlenky či body, které Váš dopis obsahoval. Požadavky na označování původu prodávaných plodin nejsou zajímavou myšlenkou, ale jsou stanoveny evropským nařízením Komise (EU) č. 543/2011 ze dne 7. června 2011. Pro Vaši informaci zde uvádíme znění poskytnuté městské části Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí:

Komodity čerstvého ovoce a zeleniny jsou rozděleny na dvě skupiny. Pro jednu (10 druhů čerstvého ovoce a zeleniny) jsou určeny zvláštní obchodní normy (1), pro druhou (ostatní čerstvé ovoce a zelenina) všeobecné obchodní normy (2).

1 - U skupiny komodit, pro niž jsou stanoveny zvláštní obchodní normy a které jsou nabízeny volně ložené nebo v nepůvodním obale, je prodejce povinen vystavit v těsné blízkosti zboží zřetelné a čitelné údaje uvádějící minimálně:

- zemi původu
- jakost
- odrůdu či tržní druh (je-li stanoven)

Do této skupiny komodit patří:

- jablka, hrušky, broskve a nektarinky, jahody, kiwi, citrusové plody, stolní hrozny révy vinné
- rajčata, paprika zeleninová, salát, endevie kadeřavá letní, endevie zimní

2 - U skupiny komodit upravených všeobecnými obchodními normami při jejich nabízení volně ložené nebo v nepůvodním obalu je prodejce povinen vystavit v těsné blízkosti zboží zřetelné a čitelné údaje uvádějící minimálně:

- zemi původu
- druh produktu

Co se týče provozního řádu, domníváme se, že jeho aktualizované znění nemá s obsazeností tržiště žádnou souvislost. Pokud v něm však nacházíte body, které by mohly být příčinou menší obsazenosti trhu, přivítáme jejich konkrétní uvedení.

Označení „Domácí plodina“ je nevypovídající, protože není jasné, zda je produkt samotného prodejce, jeho souseda, z regionu Jižní Moravy, Vysočiny či České republiky. Navíc by toto označení suplovalo již zavedené značky, např.  „BIO“, „Klasa“,  „Regionální potravina“, „Český výrobek“, „Vím, co jím“, „Zdravá potravina“.

Věříme, že staletá tradice prodeje čerstvého ovoce a zeleniny na Zelném trhu bude zachována a že naše aktivity přispějí k rozmanitosti a kvalitě nabídky.

Letošní první rok, kdy se trh vrátil na rekonstruované náměstí, přinesl mnoho praktických zkušeností a podnětů pro jeho vylepšování v příštích sezónách. Problematiku trhu konzultujeme s prodejci, zákazníky z řad široké veřejnosti i s odborníky. 

S přáním pěkného dne

Mgr. Jasna Flamiková
Třetí místostarosta MČ BS pro oblast životního prostředí, obchodu, dopravy a služeb

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Litoměřice: Projekt parkovacího domu v Růžovce je pozastaven

20:27 Litoměřice: Projekt parkovacího domu v Růžovce je pozastaven

Přísné podmínky dotačního programu pozastavují v tuto chvíli projekt výstavby parkovacího domu v uli…