Hradec Králové: Novými vozy MHD se cestující svezou již o prázdninách

22.06.2018 16:03

Letos se vozový park hradecké městské hromadné dopravy rozšíří o dvacet nových elektrobusů, devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem a tři dieselové autobusy.

Hradec Králové: Novými vozy MHD se cestující svezou již o prázdninách
Foto: hradeckralove.org
Popisek: Pohled na historické náměstí v Hradci Králové

Část z těchto moderních vozů je již v garážích dopravního podniku a připravuje se spolu s řidiči na uvedení do ostrého provozu. První cestující se novými vozy, za které dopravní podnik zaplatí celkem 383 milionů korun, svezou již o letošních prázdninách.

Nákupem nových elektrobusů a trolejbusů hradecký dopravní podnik dosáhne stavu, kdy již polovina vozů bude jezdit na elektrickou energii. „Vedle zvyšování kvality poskytovaných služeb se intenzivně zaměřujeme i na ekologii městské hromadné dopravy Co se týká e-mobility českých městských dopravních podniků budeme ve své kategorii na špici,“ řekl Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové.

Na pořízení elektrobusů a trolejbusů dopravní podnik využije dotaci z evropských fondů v celkové výši 338 milionů korun, která pokryje 85% pořizovací ceny vozidla. Nové dieselové autobusy firma zaplatí ze svého rozpočtu. „Prvních deset nových elektrobusů máme k dispozici již dnes, zbytek bude dodán do září letošního roku. Nové trolejbusy, které jsou již u nás zatím v počtu tří, chystáme do provozu na podzim letošního roku,“ vysvětlil Abraham. „Nově budou trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem zajíždět na sídliště Plachta, počítá se zároveň s jejich nasazením i na linku 27.“

Dvacet nových elektrobusů značky SOR NS 12 ELECTRIC – výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. - bude plně klimatizovaných, tedy jak pro řidiče, tak pro cestující. Přepravní kapacita vozu se třemi dveřmi je sto cestujících, z nichž 35 bude mít místo k sezení. Minimální dojezd tohoto elektrobusu je 180 kilometrů na jedno nabití. Součástí dodávky dvaceti elektrobusů v hodnotě 246 milionů korun bez DPH jsou i nabíjecí stanice pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus a tři rychlonabíjecí stanice. Na tuto investici dopravní podnik získal dotaci z IROP 235 milionů korun. S nasazením nových elektrobusů se počítá u sedmi linek hradecké MHD. U linek 12 a 14 bude jejich provoz plně zajištěný elektrobusy.

Tradiční a pro Hradec Králové typické trolejbusy letos doplní nový model s pomocným bateriovým pohonem, tzv. parciální trolejbus, který bude schopný ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení. I tato vozidla s 34 místy k sezení a 70 k stání budou plně klimatizovaná a budou mít čtyři dveře. Dopravní podnik tento rok pořídí devět těchto trolejbusů značky SOR TNB 12 (z projektu IROP a 6 z projektu ITI). Vozy budou vybaveny systémem rekuperačního brzdění, které umožní přeměnit pohybovou energii trolejbusu zpět na elektrickou. Jejich celková cena je 121 milionu korun bez DPH, z toho dotace z IROP a ITI 103 milionů.

Podíl elektrické dopravy ve městě je více než 30 procent

Do dieselové části vozového parku letos dopravní podnik zařadí tři moderní sólo autobusy značky IVECO Urbanway – výrobce Iveco Czech Republic, a.s. - s klimatizací pro řidiče i cestující. Tyto třídveřové vozy s kapacitou 28 sedících a 78 stojících cestujících splňují nejpřísnější emisní normu EURO 6. Za nové a moderní autobusy dopravní podnik zaplatí necelých 16 milionů korun bez DPH.

Všech 125 vozů, kterými společnost v současnosti zajišťuje provoz hradecké MHD, je vybavena informačním systémem pro cestující se zrakovým handicapem a vozy jsou kompletně bezbariérové, stejně tomu bude u vozů nových. Dopravní podnik měl již nyní tři sólo elektrobusy a 31 trolejbusů, z toho 13 v provedení kloubovém, z 91 autobusů jev tomto provedení 25. Nákupem nových vozů tak v Hradci Králové bude jezdit 40 trolejbusů a 23 elektrobusů. Celkově se počet vozů MHD se nezmění, dopravní podnik tak vyřadí 32 nejstarších dieselových autobusů, které byly ve své době symbolem příchodu nové éry moderní veřejné dopravy. S novými elektrobusy a parciálními trolejbusy začíná další etapa historie MHD v Hradci Králové.

V současné době představuje podíl elektrické dopravy ve městě přes 30 % všech výkonů MHD. Po dokončení všech záměrů, tedy nákupu elektrobusů, trolejbusů a dostavby trati ke konečné Pod Strání, by se měl podíl vozidel poháněných na elektřinu zvýšit na rovných 50 %. Změní se také průměrné staří vozového parku z 11,3 let na 7,25 let.

Vozidla hradecké MHD ujela za rok 2017 6,006 milionu kilometrů (z toho 1 696 284 km odjely trolejbusy, 4 170 911 km autobusy a 141 314 km zajistily elektrobusy).

V loňském roce společnost přepravila v síti 41 linek, z nichž 5 linek je trolejbusových, 36,57 milionů cestujících, což bylo o téměř čtyři miliony více než v roce 2016 a nejvíce za roky 2012 – 2017.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Brno: Open House otevře 116 objektů, lidem se znevýhodněním nabízí asistenční službu. Rezervace startují 9. května

11:17 Brno: Open House otevře 116 objektů, lidem se znevýhodněním nabízí asistenční službu. Rezervace startují 9. května

Desítku zbrusu nových podcastů, speciální prohlídky či asistenci pro znevýhodněné návštěvníky a zejm…