Ostrov: Ředitelé škol se sešli se školskými odborníky z kraje

22.02.2018 16:03

V zastupitelském sále ostrovského zámku (Městského úřadu Ostrov) se konala pravidelná půlroční porada ředitelek a ředitelů právnických osob organizací vykonávajících činnost škol a školských zařízení zřizovaných obcemi, které spadají do správního obvodu obce s rozšířenou působností Ostrov.

Ostrov: Ředitelé škol se sešli se školskými odborníky z kraje
Foto: Ostrov.cz
Popisek: Ostrov

Iniciátorem pracovního setkání byl stejně jako v předchozích letech Odbor školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Karlovarského kraje. Tato pracovní setkání již letos proběhla v Aši, Sokolově a Karlových Varech.

Porady v ostrovském zámku se zúčastnilo 20 zástupců škol a školských organizací ORP Ostrov. Přítomné v úvodu pozdravil starosta města Josef Železný a meziúčastníky zasedl také 1. místostarosta města Petr Šindelář.

Poněkud netradičně začala porada krátkým vystoupením žijící legendy – Václava Šrámka, ostrovského občana, člena Československé obce legionářské.

S podporou hejtmanky Karlovarského kraje Jany Vildumetzové dostala iniciativa posledních žijících legionářů zelenou a ředitelé základních a středních škol, zejména učitelé dějepisu mají jedinečnou možnost prostřednictvím autentických výpovědí, plánovaných besed a přednášek získat jedinečné informace k regionální historii s důrazem na zapojení občanů Karlovarska v první a druhé světové válce.

Ke slovům Václava Šrámka se připojila Dana Martincová, vedoucí Oddělení organizačního, správního, mládeže a sportu z OŠMT KÚ KK, aby předala zprávu, že se 21. 3. 2018 od 10:00 hod. uskuteční na Prvním českém gymnáziu v Karlových Varech, příspěvkové organizaci, přednáška „Občané Karlovarska v boji za samostatnost ČSR v 1. a 2. světové válce“. Přednáška je akreditována MŠMT a doporučuje se učitelům společenských věd a dějepisu z Karlovarského kraje.

S dalším příspěvkem vystoupila Marta Mlejnková a její spolupracovníci z Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. MPSV si připravilo prezentaci k Operačnímu programu potravinové a materiální pomoci SC I: Obědy do škol. Cílem projektu je mj. snaha o zlepšení docházky dětí ze socio-ekonomicky slabých rodin do škol, zabránění celoživotní stigmatizaci, zapojení se do dětského kolektivu ad. Program je určen pro děti od 3 do 15 let z rodin v hmotné nouzi, nejedná se o finanční podporu rodin a podmínkou je, že oběd musí být sněden ve škole. Důležitou roli sehrává krajský úřad, který podává žádost o dotaci na MPSV a úřad práce, který identifikuje děti z cílových skupin (rodiny v hmotné nouzi). MŠ, ZŠ, zařízení školního stravování jsou v pozici partnera a dodají odhady počtu dětí, které by tuto pomoc potřebovaly. 4. Výzva SC I OP PMP by měla být vyhlášena na přelomu února a března letošního roku.

Poté se znovu vrátila ke slovu Dana Martincová. Za nepřítomného vedoucího metodika pro DVPP z Gymnázia Sokolov a Krajského vzdělávacího centra, příspěvkové organizace, Petra Chlebka vybrala z dlouhého seznamu jarní nabídky a doporučila posluchačům některé zajímavé, oblíbené a velmi přínosné kursy a semináře – např. Mateřská škola v cloudu, Programujeme v prostředí Scratch, Pracujeme s YouTube, Logické hry ve výuce, Vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni ZŠ, Výuka fiktivních firem ad.

Dalším tématem bylo přijímací řízení na SŠ pro školní rok 2018/2019, které bude kopírovat podmínky z předchozího roku. Každá SŠ by již měla mít na svých webových stránkách kritéria pro přijetí ke studiu a počet volných míst.  Připomněla se informace, že Vojenská střední škola a vyšší odborná škola Ministerstva obrany v Moravské Třebové otevře od září 2018 detašovanou třídu v Sokolově při ISŠTE Sokolov.

Na setkání byla rovněž připomenuta blížící se oslava Dne učitelů. 4. Dubna by měl slavnostní oceňování pedagogů hostit Ostrov – Oranžerie Václava Havla v Městské knihovně Ostrov, příspěvkové organizaci.

Karlovarský kraj (OŠMT) vyhlásil dotační programy ze svého rozpočtu – např. na podporu aktivit v oblasti prevence rizikového chování dětí a mládeže, na podporu získání odborné kvalifikace učitelů základních a středních škol zřizovaných Karlovarským krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, na podporu školních soutěží, sportovních aktivit dětí a mládeže ad.

Stěžejní část setkání byla věnována hrazení přímých výdajů na vzdělávání. Této části prezentace se ujala Jana Trantinová, vedoucí oddělení financování vzdělávání OŠMT KÚ KK.

Zbývá několik měsíců do avizované reformy financování regionálního školství. Novela školského zákona nabývá účinnosti 1. září 2018 (až na několik výjimek). Školy a školská zařízení zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí pak budou podle tohoto zákona financovány od 1. ledna 2019. Školního roku 2017/2018 se připravované změny financování nedotknou.  Údaje o školách získá MŠMT prostřednictvím výkonových výkazů (např. výkaz o ředitelství, výkaz o základní škole apod.) a výkazu o evidenčním počtu zaměstnanců v regionálním školství, které školy vyplňují už dnes.

Počet učitelů (přepočtených úvazků) ve škole bude limitován nařízením vlády, kterým se stanoví pro základní školy a střední školy zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu na jednu třídu v oboru vzdělání v závislosti na počtu žáků ve třídě a pro konzervatoře zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu na jeden ročník v oboru vzdělání v závislosti na počtu žáků v ročníku.  Počet nepedagogických pracovníků bude limitován objemem finančních prostředků, které škola obdrží. Pro nepedagogickou práci ve škole, tj. například pro pozici hospodáře, ekonoma, školníka, uklízeček atd., stanoví normativy MŠMT dle novely školského zákona. Pro nepedagogickou práci ve školních družinách a školních jídelnách budou krajské úřady stanovovat i nadále krajské normativy. Změnou principu stanovení rozpočtu jednotlivých škol však nebude dotčena rozhodovací pravomoc ředitele školy a tedy i po změně financování bude záležet na řediteli školy, jaké pracovní pozice ve škole a školském zařízení bude mít a jak s přidělenými finančními prostředky v rámci právních předpisů naloží.

Zajímavé byly statistky, které vedoucí oddělení financování vzdělávání uvedla: došlo k nárůstu počtu dětí v MŠ, dochází k úbytku počtu dětí v ZŠ a ke snižování zájmu studovat na SŠ (o 175 žáků méně než ve šk. roce 2016/2017), na VOŠ v Karlovarském kraji ubylo 70 studentů. Alarmující je fakt, že 13 – 14 % žáků po ukončení základního vzdělávání buď odchází pracovat, nebo se zaregistruje na úřadu práce a pobírá dávky v hmotné nouzi. 

Ivana Tormová, metodik specialista z Pedagogicko-psychologické poradny v Karlových Varech, pohovořila o vyhlášce 416/2017 Sb., kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky  č. 270/2017 Sb.

Od 1. prosince 2017 došlo na základě první novely (vyhláška č. 270/2017 Sb.) ke změnám v přehledu podpůrných opatření (příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných). Mění se například velikost skupiny, ve které může být poskytováno podpůrné opatření v podobě pedagogické intervence (navyšuje se ze 4 žáků na 6).U pedagogické intervence a předmětu speciálně pedagogické péče se zavádí podmíněná normovaná finanční náročnost. Opravují se dále některé technické nedostatky v příloze. Rovněž se nově zakotvuje možnost poskytnout žákům s potřebou podpory z důvodu narušené schopnosti některé další pomůcky nad rámec dosavadní úpravy. Od 1. 12. tedy budou tedy školská poradenská zařízení doporučovat podpůrná opatření s výše uvedenými změnami.

Dále k uvedenému datu dochází k úpravě vzoru doporučení (příloha č. 5), aby lépe vyhovoval praxi. Na základě druhé novely vyhlášky dochází od 1. ledna ke změně normované finanční náročnosti podpůrných opatření personálního charakteru. Nově se pro výpočet prostředků ze státního rozpočtu použije nižší platový stupeň (pátý u pedagogických pracovníků a sedmý u nepedagogických pracovníků) a ruší se normativní financování nenárokové složky platu u těchto podpůrných opatření. Toto snížení se uplatní i u podpůrných opatření, která jsou poskytována dnes, případně začnou být poskytována do 31. prosince 2018.

Tři měsíce po zveřejnění druhé novely vyhlášky (tedy ode dne 9. 3. 2018) začnou školská poradenská zařízení doporučovat podpůrná opatření  asistenta pedagoga ve změněné podobě. Novela vyhlášky rozlišuje podle náročnosti činnosti zajišťované asistentem dvě různé podoby tohoto podpůrného opatření. Školská poradenská zařízení budou vyhodnocovat, která z těchto podob je v daném případě potřebná pro naplňování práv žáka. Od 9. 3. 2018 se začne uplatňovat i nové odstupňování činnosti asistenta pedagoga podle potřebného časového rozsahu. Dosavadní právní úprava vycházela ze 4 možností (po čtvrtinách úvazku). Nová právní úprava umožňuje 7 různých časových rozsahů podpory, z nichž školské poradenské zařízení doporučí tu, která nejlépe odpovídá potřebám žáka.

Prostředky státního rozpočtu určené školám a školským zařízením v případě využití asistenta pedagoga nově výslovně počítají i s nezbytnou nepřímou pedagogickou činností.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zlín: Škola na Okružní se i nadále pyšní přívlastkem „volejbalová“

7:37 Zlín: Škola na Okružní se i nadále pyšní přívlastkem „volejbalová“

ZŠ Okružní na Jižních Svazích se stále pyšní přívlastkem Partnerská škola Českého volejbalového svaz…