V řece Labe, podél cyklostezky, jsou umístěny dva podpěrné prvky, zatímco most je ještě od druhého břehu řeky vzdálený. „Provádíme výsuv mostu, z pravého břehu Labe na levý. Takovýchto výsuvů bude celkem osm, nyní je to pátý výsuv v řadě, takže budeme za polovinou délky mostu. Zhruba v červnu bychom se měli překlenout na druhou stranu. Zatím jdeme podle plánu a jsme spokojeni s postupem prací. Vysunujeme rychlostí půl metru za 15 vteřin v jednom taktu a celkem vždy vysouváme cca 32 metrů. Výsuv je náročná operace, zajišťována desítkami pracovníků, kteří pečlivě provádějí kontrolu jednotlivých částí mostu, především funkci kluzných ložisek na pomocných podpěrách. Je nezbytné pracovat s maximální přesností, a proto jsou s námi geodeti, aby pomohli kontrolovat milimetrovou přesnost. Most se vysouvá speciální hydraulikou z výrobny, kde se jednotlivé části mostu vyrábějí. Jde o nejdelší zavěšený most v Česku,“ komentoval probíhající práce Petr Škoda z firmy Doprastav a.s. Most s rozpětím 122 metrů již překlenul slepé rameno Labe, zatímco dalších 135 metrů mostu překoná cyklostezku a samotnou řeku Labe.
Kdo byl vaším favoritem ve druhém kole slovenských prezidentských voleb?Anketa
Cyklostezka bude fungovat nepřetržitě. Avšak při výsuvu mostu se může stát, že budou lidé kvůli bezpečnosti požádáni, aby pár minut vyčkali, než budou moci pokračovat v jízdě, či chůzi dál. Cílem je udržet plynulý provoz jak na cyklostezce, tak i na vodě. „Přestože je projekt zadán formou Design & Build, klade se mimořádný důraz na estetický vzhled a design mostu. Společně s projektantem jsme pečlivě propracovali všechny detaily týkající se vzhledu i postupu výstavby mostu, protože oba tyto aspekty jdou ruku v ruce. Tento most, stavěný metodou vysouvání, je prvním svého druhu, a v tomto ohledu nám poskytuje cenné poznatky,“ řekl autor mostu Petr Vítek z firmy Hochtief, který je odborníkem na mostní konstrukce a hrál klíčovou roli v projektu.
Od roku 2006 pracovali silničáři na přípravách obchvatu. Stavba úseku o délce 4,2 kilometru započala v prosinci 2022. Přeložka silnice I/36 začíná na Dubině u Lidlu, kde se napojuje na okružní křižovatku. Dále přetíná řeku Labe a pokračuje přes Hradeckou ulici až k okružní křižovatce u obchodního centra Globus. Celkové náklady na projekt činí téměř 1,5 miliardy korun.
„Na severovýchodní obchvat čekáme desítky let a máme obrovskou radost, že ho nyní Ředitelství silnic a dálnic realizuje, v příštím roce bude otevřený a věříme, že uleví pardubické dopravě. Díky němu získáme výrazně vyšší přepravní kapacitu mezi oběma břehy Labe. Vážíme si toho, že jsme mohli být díky Ředitelství silnic a dálnic účastníky jednoho z výsuvů nejdelšího zavěšeného mostu v České republice. Město spolupracuje s Ředitelstvím silnic a dálnic na výstavbě paralelní cyklostezky, která povede na straně blíž k centru města a spojí Trnovou, Ohrazenice a Polabiny s Dubinou-Židovem. Bude měřit zhruba 4,2 kilometrů,“ řekl náměstek primátora za dopravu Jan Hrabal.
Práce postupují zatím podle plánu a je očekáváno, že severovýchodní obchvat bude dokončen v plánovaném termínu na podzim roku 2025. „Během léta při výstavbě severovýchodního obchvatu dojde k dopravním omezením hlavně v oblasti Ohrazenice a Trnové. Chtěl bych poprosit všechny řidiče o pochopení, po letních prázdninách bude zprovozněna první část severovýchodního obchvatu a situace se výrazně zlepší,“ doplnil Hrabal.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV