ANO: Přichází systematické opatření proti korupci

18.02.2015 22:07

Chyby v hospodaření s evropskými penězi nebo rovnou cílené podvody. Kvůli oběma přicházelo Česko v minulých letech o miliardy.

ANO: Přichází systematické opatření proti korupci
Foto: red
Popisek: Politické hnutí ANO

Minulé vlády nejenže nepodnikly systémové opatření, které by tento trend zvrátilo, ale ty nejhorší případy podvodů byly jimi přímo umožněny. Po roce ve vládě přichází ANO s vypracovaným balíkem zákonných opatření, díky kterým již nebude možné veřejné prostředky snadno tunelovat.

Zákon o vnitřním řízení a kontrole - hlavní body

1. Veřejná správa bude lépe fungovat a plnit služby pro občany

Návrh zákona zavádí nové postupy řízení, které zamezí plýtvání veřejných prostředků. Veřejná správa bude lépe fungovat díky moderním nástrojům jako například řízení rizik nebo ucelenému hodnocení projektů. Díky novým pravidlům pro řízení budou moci být financovány jen projekty, které budou prokazatelně přínosné pro daňové poplatníky a jejichž uskutečnění nebude přesahovat reálné možnosti správců veřejných rozpočtů a veřejných subjektů v jejich rozpočtové působnosti.
Návrh zákona staví na nejlepších zkušenostech z Evropy i z vyspělých zemí v zámoří. Využívá poznatky obsažené v mezinárodně uznávaných standardech a normách. Jedná se např. o aplikaci prvků koncepce PIC (Public Internal Control) a zejm. standardů COSO, INTOSAI, IIA nebo GAO.

2. Omezí se nadbytečné kontroly

Zákon zavádí do veřejné správy tzv. manažerskou zodpovědnosti a jednotný audit. Nebude již docházet ke zbytečnému překrývání ověřovacích činností a bude možné využívat výsledky jiných ověřovatelů. Zjednodušení a zefektivnění kontrolního procesu a posílení manažerské zodpovědnosti je také předpokladem pro účinný boj proti korupci (na problém nízké zodpovědnosti ve veřejné správě upozornila také BIS ve výroční zprávě za rok 2013).

Konkrétně návrh zákona ruší zbytečné kontroly (kontrola dotací prováděná finančními úřady podle kontrolního řádu, veřejnosprávní kontrola, zjednodušení řídící kontroly), klade důraz na zodpovědnost za řízení a kontrolu u těch, kteří s veřejnými prostředky hospodaří, a zjednodušuje kontrolní systém (budou existovat pouze tři typy kontrol: manažerská kontrola, interní audit a externí audit).

V praxi to například znamená, že poskytovatelé dotací budou muset více hlídat veřejné prostředky, které poskytují a budou zodpovědní i za navrácení těchto prostředků do veřejného rozpočtu, pokud byly vydány nebo použity v rozporu se stanovenými pravidly. Kontrolující se budou muset také více koordinovat a sdílet výsledky své práce, tedy nekontrolovat to, co už jednou bylo zkontrolováno (princip jednotného auditu).

3. Sníží se zátěž pro malé obce

Zjednodušení kontrolního systému (např. zjednodušením řídící kontroly) sníží administrativní zátěž zejména pro malé obce, které mají omezené administrativní i finanční kapacity.

4. Kontroly budou kvalitnější a levnější

Návrh zákona ruší evropskou raritu, kdy se finanční úřady podílely i na kontrole veřejných výdajů. Asi nepřekvapí, že tato kontrola mnohdy docházela k rozdílným závěrům, než ostatní kontrolní orgány. Na problémy se zapojením finančních úřadů do kontroly dotací důrazně upozornily také audity Evropské komise. Návrh zákona ruší tyto kontroly a umožňuje pracovníkům finančních úřadů věnovat se tomu, na co jsou experty – tedy na výběr daní pro zajištění financování veřejné správy. Tímto přeskupením dojde ke snížení nákladů na kontroly a zároveň umožní finančním úřadům se více zaměřit například na boj s daňovými úniky.

5. Zvýší se osobní zodpovědnost úředníků, kteří o veřejných prostředcích rozhodují

V současnosti často spočívá zodpovědnost na řadových úřednících, kteří musí, často pod pohrůžkou ztráty zaměstnání, podepisovat rozhodnutí svých nadřízených. Jasné a transparentní nastavení řídících a kontrolních postupů zamezí situacím, kdy jsou přijímána rozhodnutí bez vazby na osobní zodpovědnost toho, kdo ve věci rozhodl.

6. Zavádí se nová protikorupční opatření

Návrh zákona jasně definuje střet zájmu v oblasti hospodaření s veřejnými prostředky. Vztahuje se na všechny osoby, které vykonávají jakoukoliv činnost v systému vnitřního řízení a kontroly včetně externích dodavatelů. Pokud hrozí střet zájmů, musí být toto riziko oznámeno a účast osoby, která by mohla být ve střetu zájmů na dané operaci je ihned pozastavena. Oznamovací povinnost má jednak osoba, která by mohla být ve střetu zájmů a dále každý, kdo se o tom dozví. Prevence a odhalování střetu zájmů je povinnou součástí nastavení řídicích a kontrolních mechanismů (v rámci řízení rizik nebo šetření nesrovnalostí).
Posiluje se také ochrana oznamovatelů, kteří upozorní na zneužívání veřejných prostředků. V souvislosti s mechanismy šetření tzv. nesrovnalostí, včetně podvodů, bude identita oznamovatelů podléhat utajení.

Návrh zákona stanoví i neslučitelnost některých funkcí v systému kontroly s funkcemi v politických stranách. Návrh zákona tak zamezuje nežádoucím politickým tlakům při kontrole veřejných prostředků.

7. Zvyšuje se ochrana veřejných prostředků

Veřejné peníze mají sloužit veřejnému zájmu. Návrh zákona nastavuje mechanismy pro prevenci plýtvání a zneužití veřejných peněz, odhalování plýtvání nebo podvodů a nápravy nežádoucích skutečností. Jedním z těchto nových nástrojů jsou postupy šetření nesrovnalostí jako nástroj pro jejich řešení a mechanismus dotvářející úplný kontrolní proces. Mechanismus šetření nesrovnalostí v rámci sdílení dobré praxe přejímají i další evropské státy.

8. Evropské peníze se budou lépe využívat

Přijetím návrhu zákona dojde ke splnění závazků, které jsme v oblasti kontroly na sebe vzali ještě před vstupem do Evropské unie a které doteď nebyly řádně dodržovány. Nedostatečnost a neaktuálnost stávající právní úpravy finanční kontroly z roku 2001 také vyplývá z požadavku na implementaci směrnice Rady 2011/85/EU, která mj. stanoví nároky na zavedení systémů vnitřního řízení a kontroly v členských zemích. Mechanismy, které návrh zákona zavádí, umožní lepší a transparentnější kontrolu evropských peněz a zamezí korupčním kauzám. Evropské peníze tak zůstanou v České republice a nebudeme je zbytečně vracet Evropské unii.

9. Úředníci budou muset prokázat odbornost a zvyšovat si kvalifikaci

Zákon stanoví požadavky na kvalifikaci úředníků, kteří hospodaří s veřejnými prostředky. O veřejných penězích tak budou rozhodovat úředníci, kteří prokázali, že mají k vykonávaným činnostem patřičné kompetence.

10. Posílí se nezávislost interního auditu

Interní audit funguje jako „lékař“ kontrolního systému a brání jeho degeneraci. Aby mohl skutečně svoji roli plnit, musí pracovat nezávisle na kontrolním systému – tedy bez nežádoucích tlaků a s vyloučením okolností zakládajících střet zájmů. Jedním z mechanismů, které nová právní úprava z důvodu posílení kvality a nezávislosti interního auditu zavádí, jsou výbory pro audit. Budou složeny z uznávaných osobností a fungovat zejména jako platforma pro lepší komunikaci mezi manažery a auditory.

CO TO JE PRINCIP JEDNOTNÉHO AUDITU?

Návrh zákona vychází z modelu jednotného auditu, který je odvozen z požadavků EU na nastavení systémů vnitřního řízení a kontroly nezbytných pro úspěšné čerpání prostředků z fondů EU. Cílem jednotného auditu je omezovat duplicitní kontroly a administrativní zátěž jak kontrolovaného, tak kontrolujícího. Principem jednotného auditu je možnost spolehnout se na výsledky předchozích kontrol a sdílet informace.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ANO

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

10:21 Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) schválil pravidla pro poskytování příspěvků např…