Dolínek (ČSSD): Podchody jsou bolavým místem mnoha veřejných prostranství

05.05.2017 7:34

Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha) zpracoval seznam 38 pražských podchodů, z nichž 5 doporučil k přednostní revitalizaci. Dočkat by se mohly důkladného úklidu, nového osvětlení, výmalby či uměleckých instalací.

Dolínek (ČSSD): Podchody jsou bolavým místem mnoha veřejných prostranství
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Dolínek

„Víme, že podchody jsou bolavým místem mnoha veřejných prostranství v Praze. Leccos se ale dá celkem jednoduše vylepšit například kvalitním osvětlením,“ říká radní pro dopravu Petr Dolínek, z jehož iniciativy analýza vznikla. „Prvních pět podchodů by se mohlo vylepšení dočkat ještě v tomto roce.“

Mezi pěti vybranými je podchod pod magistrálou na Fügnerově náměstí, na Pobřežní cestě v Braníku či u autobusového nádraží v Holešovicích. Dále se jedná o podchod mezi ulicemi Legerova a Vinohradská (u Národního muzea) a podchod na Strašnické ve směru na Gutovu. Oba podchody sice nedávno prošly grafickou úpravou, kterou je možné brát jako počáteční impuls k celkové proměně, avšak její zpracování není kvůli tmavým barvám vhodné.

„Podchody bychom měli vnímat skutečně jen jako krajní řešení, pokud některá bariéra nejde překonat jiným způsobem. Tam, kde už jsou, musíme dbát na to, aby se v nich lidé cítili bezpečně a používali je bez zábran,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Podle nových Pražských stavebních předpisů by mimoúrovňová propojení (podchody a nadchody) ideálně vůbec vznikat neměla.

Mezi opatření, která by měla podchody vylepšit, patří v prvé řadě kvalitní osvětlení. Podchody bývají temná místa, kam se lidé bojí chodit kvůli nedostatku světla a často zanedbanému vzhledu. Proto je klíčem hlavně pravidelná údržba a pokud možno jednoduché, snadno omyvatelné povrchy. K nepříjemnému pocitu z podchodů přispívá i to, že z nich se nedá snadno uniknout. Proto by na některých místech mohl pomoci i vznik doplňkových funkcí, například obchodů či občerstvení, díky nimž by místa působila méně opuštěným dojmem.

„Z analýzy mimoděk vyplynulo, jak velkou bariéru pro pěší pohyb ve městě znamená magistrála,“ pokračuje Boháč. „Z osmatřiceti zkoumaných podchodů jich jednadvacet souvisí právě se severojižní magistrálou.“ V současné době probíhá spolupráce mezi IPR Praha a renomovanou dánskou kanceláří Gehl Architects, která má navrhnout řešení, jak prostředí okolo magistrály zlepšit.

Součástí analýzy jsou i ukázky revitalizace podchodů, které by mohly Prahu inspirovat. Jde například o podchody pod Frýdlantskými či Svinovskými mosty v Ostravě. Ty ožily díky barvám a hravému osvětlení. Za příklad toho, jak nehostinný prostor podchodu změnit na přívětivější místo, může sloužit i podchod pod hlavním nádražím v Amsterdamu či skatepark pod mostem Nehru Part v Budapešti.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Koudelka (Trikolora): Tajemství Michaila Gorbačova

16:14 Koudelka (Trikolora): Tajemství Michaila Gorbačova

Recenze knihy Jánose Zolcera. Nakladatelství Slovart Praha 2023, ISBN 978-80-276-0579-8, 408 stran.