Gajdůšková (ČSSD): Otevřený dopis občanům

03.04.2020 20:33

Vážení spoluobčané, v březnovém Magazínu kraje hejtman označil moje vystoupení na zastupitelstvu Zlínského kraje k tématu Krajské nemocnice T. Bati za nesmyslnou rétoriku podobně jako má dřívější upozornění na problémy v dopravě, sociální oblasti a zdravotnictví.

Gajdůšková (ČSSD): Otevřený dopis občanům
Foto: Daniela Černá
Popisek: Poslankyně Alena Gajdůšková na semináři o koncepci řízení krajských nemocnic ve Zlíně

Hejtman v textu napadl i šéfku odborů zlínské nemocnice Martinu Hvozdenskou. Místo nápravy nejen nesprávného postupu při vedení zastupitelstva a přijímání jeho rozhodnutí, na které upozornilo na základě 21 podání od občanů kraje Ministerstvo vnitra, hejtman zveřejnil otevřený dopis ministru vnitra Janu Hamáčkovi se spoustou invektiv, urážek a nepravd. A jak to tedy je doopravdy? Další text vám ledasco objasní. Vaše Alena Gajdůšková

To, co píše hejtman ministrovi vnitra, není pravda. Takovým způsobem, jak bylo hlasováno dne 16. 12. 2019 o nové nemocnici, nebyl za vedení sociální demokracie zařazen na jednání Zastupitelstva Zlínského kraje (dále jen ZZK) ani jeden bod. V minulosti bylo před konáním ZZK vždy dvakrát jednáno se zástupci politických klubů o materiálech předkládaných na zasedání ZZK. Vždy to bylo uvedeno v návrhu programu, který schválila Rada ZK, a se zasláním příslušných materiálů členům ZZK.

Pokud se chce sociální demokracii něco vytýkat, tak je třeba připomenout, že ČSSD byla ve vedení kraje v letech 2008 – 2016. Už čtvrtým rokem je u kormidla KDU-ČSL. Když se podíváme, za které oblasti odpovídá, tak zrovna tam vidíme nejvíce problémů.

V sociální oblasti došlo k vyvolání značného neklidu a obav snahou převést 13 domovů pro seniory na obce resp. jiné třetí osoby. A kdyby vůči tomuto záměru nebyl tak výrazný odpor a kritika, kdoví jak by to s domovy dopadlo. K dobrému klimatu nepřispívá ani omezování transparentnosti a možnosti srovnání v oblasti financování sociálních služeb.

Ještě horší je situace v dopravě, kde došlo v důsledku zadání špatných výběrových podmínek a uzavření nekvalitních smluv ke zhoršení kvality, což v poslední době těžce nesou občané, kteří jsou nuceni cestovat po železnici či autobusy. Řidiči v Krodos Busu vyhlásili stávkovou pohotovost. Navíc půjde do osobní dopravy (autobusy a železnice) místo námi připravených výběrových řízení ve výši 7 miliard na deset let, částka ve výši 11 miliard korun. Tedy o 400 milionů korun ročně více. Za více peněz horší kvalita. Lidé přesedají z autobusů a vlaků raději do aut! To není dobrý trend.

Největší problémy zažívá kraj ve zdravotnictví. Nejen, že se nerealizovala výstavba „nové interny“ v Krajské nemocnici Tomáše Bati ve Zlíně (dále jen KNTB), byť na ni ČSSD zajistila stavební povolení i peníze. Navíc došlo k personálnímu rozvratu s odvoláním téměř dvou desítek primářů. V důsledku vzniklé situace a klimatu v KNTB následovaly odchody mnoha zkušených lékařů i sester. Personální problémy jsou i v dalších krajských nemocnicích. Nová budova interny ve Vsetíně je kvůli nedostatku zdravotníků zčásti mimo provoz. Urputnost v prosazování nové nemocnice v Malenovicích vyvrcholila dne 16. 12. 2019 na krajském zastupitelstvu. V závěru jednání byl nečekaně na program zařazen bod o výstavbě nové krajské nemocnice a tou nejtěsnější většinou byl schválen. Největší investice v dějinách Zlínského kraje byla schválena naprosto pokoutně a nedůstojně, bez projednávání a neveřejně (veřejnost neměla možnost se v tu chvíli vyjádřit). A co hůře také bez jasné vize financování. Vraťme se nyní do historie, kdy KDU-ČSL v letech 2000 – 2004 měla svého hejtmana a ve své gesci také oblast zdravotnictví, konkrétně za ni v pozici radního zodpovídal Jiří Čunek. V tehdejší koalici prosadili materiál zvaný koncepce, byť jí nebyla, protože de facto šlo o vize příslušných primariátů v jednotlivých oborech v té nejlepší možné úrovni, což je pochopitelné. Co však bylo špatně a na to ČSSD upozorňovala, že nebylo stanoveno, zda to tak bude v daném oboru v každé nemocnici, kdy to bude a zda na to bude! To vedlo ve svém důsledku (z titulu jakési prestiže) k neuvážlivému nákupu přístrojů a zařízení bez ohledu na to, zda jich bude všude potřeba. Nákup šel na úkor úhrady za léky a zdravotnický materiál, čímž došlo k prodloužení lhůt splatnosti o více než jeden rok a k přirážkám dodavatelů o více jak 25 % k ceně. Toto byla jedna z výrazných příčin zadlužení nemocnic spolu s nespravedlivými úhradovými vyhláškami. Nejtragičtější dopady měla vyhláška o úhradách zdravotní péče z r. 2013.

S tímto vším se pak tehdejší vedení kraje za ČSSD, muselo vypořádat, protože to vedlo k zadlužení krajských nemocnic. Zároveň byl snížen podíl sdílených daní z rozpočtového určení daní pro kraje z hodnoty 8,92 % na 7,86 %. Pro Zlínský kraj to znamenalo v roce 2009 proti roku 2008 hned mínus 313 milionů 894 tisíc korun a to v době recese. Tento propad znamenal za období platnosti tohoto koeficientu, že Zlínský kraj přišel o více jak 1,5 mld. Kč.

Přesto i za této situace se podařilo nemocnice v období 2012 – 2016 oddlužit. Jen v KNTB zůstal dluh 200 mil. Kč. Nemocnice ve Zlínském kraji dosahovaly kladného hospodářského výsledku. Na konci roku 2016 jsme předávali kraj s částkou 1 miliarda 750 milionů korun na účtech a záměrem ji využít zejména na výstavbu nové interny v KNTB. Kraj v tuto dobu nesl na bedrech dluh v obdobném objemu jako prostředky na účtech. Čerpal půjčku Evropské investiční banky, díky níž mohl na každou korunu získávat další 3 koruny z evropských dotací. Podařilo se tak získat pro Zlínský kraj 6 miliard korun na krajské investice.

Díky tomu jsme spravili krajské silnice včetně mostů, ručili jsme za úvěr nemocnici v Uherském Hradišti, realizovala se výstavba nové interny a patologie s laboratořemi ve Vsetíně, postavili jsme nové domovy pro seniory ve Valašském Meziříčí, Luhačovicích a Vsetíně, domovy se zvláštním režimem a nová chráněná bydlení po celém kraji. Tak bychom mohli pokračovat ve všech dalších oblastech. Odkážeme však jen na výroční zprávy Zlínského kraje v daných obdobích.

Nyní je otázka, jak hospodaří současné vedení Zlínského kraje? Koeficient rozpočtového určení daní se vrátil na hodnotu 8,92 % podílu na sdílených daních pro kraje. To znamenalo v roce 2017 navíc plus 820 milionů 800 tisíc korun, v roce 2018 plus jedna miliarda 62 milionů korun a v roce 2019 už to byla jedna miliarda 79 milionů korun pro Zlínský kraj proti roku 2008. Ptáme se proto, jaké investice byly realizovány a jaké zadlužení nyní zůstává? Sociální demokraté mohou za sebe s čistým svědomím složit účet. To se současnému vedení nepovede.

PaedDr. Alena Gajdůšková

  • SOCDEM
  • Vždy na Vaší straně!
  • krajská zastupitelka

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

věcná diskuze

Dobrý den, máte dojem, že se na půdě Sněmovny odehrává věcná diskuze? Já mám spíš dojem, že koalice ani diskutovat nechce, že si je jistá svou většinou a naopak opozice obstruuje (většinou až moc), aby se zviditelnila. Nějaký smysluplný dialog mezi vládou a opozicí nevidím a myslím, že je chyba na o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Husák byl proti Bruselu rozumný hospodář

15:14 Okamura (SPD): Husák byl proti Bruselu rozumný hospodář

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k závislosti České republiky na západních mocnostech