KDU-ČSL: Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe je nevýhodná ve všech variantách

10.11.2019 9:20

Lidovci nesouhlasí s plánovanou výstavbou vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe (dále D-O-L). Zpochybňují také studii proveditelnosti celého projektu, která přinesla více nezodpovězených otázek než konstruktivních odpovědí.

KDU-ČSL: Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe je nevýhodná ve všech variantách
Foto: KDU-ČSL
Popisek: Logo KDU-ČSL

Studie prokázala, že záměr je investorsky a ekonomicky nevýhodný ve všech variantách. Podle poslance KDU-ČSL a bývalého ministra zemědělství Mariana Jurečky může navíc výstavba ohrozit okolní zdroje pitné vody, voda z průplavu se totiž dostane do kontaktu s podzemními i povrchovými vodami.

„Kanál urychlí šíření invazivních druhů a patogenů. Průplav také zasáhne do vysokého počtu vodohospodářsky významných vodních útvarů, prochází přes infiltrační oblasti zdrojů pitných vod. V praxi to znamená, že může dojít ke znečištění pitné vody,“ jmenuje rizika stavby Marian Jurečka, kterého udivuje i fakt, že kanál podle studie nepočítá s dnes realizovanými a plánovanými protipovodňovými opatřeními. V případě povodní by se tak voda odváděla kanálem, což ale odborníci nedoporučují.

Zásadní slabinou celého záměru jsou podle něj také úzká a neprůchodná místa na zahraničních úsecích na Labi, Dunaji i Odře. Pokud nedojde k odstranění těchto těžko dostupných míst, není možné části řek adekvátně využívat k dopravě. „Navíc v projektu chybí zcela zásadní posudek, který by zhodnotil vliv výstavby na půdu. Celkově se jí zabere asi 50 kilometrů čtverečních," upozorňuje.

Jurečka zmiňuje také chybějící seriózní průzkum u domácích firem, který by ukázal, jaké zboží a komodity by chtěly po kanále firmy dopravovat. Podle Jurečky bychom za 645 miliard korun měli v České republice vybudovanou vysokorychlostní železnici. „Kromě vysokorychlostní tratě preferuji také budování dálnic a rychlostních komunikací, které přinesou na větším území zlepšení dopravy pro všechny občany a také hospodářský rozvoj regionů,“ dodal lidovecký poslanec.

Senát uspořádal na konci června veřejné slyšení, které upozornilo na závažné nedostatky studie proveditelnosti. „Odhady a předpoklady ekonomických, celospolečenských a environmentálních významů a vlivů záměrů jsou nepřesvědčivé, potřeba a pozitivní přínos záměru nebyl prokázán,“ komentuje výsledek senátorka KDU-ČSL Jitka Seitlová. Dodává, že podle odborníků není možné brát v potaz ekonomické vyhodnocení studie, chybí totiž správná metodika zpracování, která je navíc v rozporu s postupy požadovanými EU.

„Nelze než souhlasit s názorem dopravních expertů, že naše země potřebuje zajistit udržitelnou, rychlou a bezemisní mobilitu dopravních sítí po celé ploše území ČR a propojení s ostatními zeměmi. Ale finančně náročný D-O-L, ve srovnání se současnou rychlejší a energeticky méně náročnější železnicí, není řešením. Může naopak způsobit značné a nevratné škody,“ říká Seitlová. Upozorňuje také na neobvyklý postup ministerstva dopravy, které si zadalo další studii k posouzení projektu D-O-L. „Nechalo ji ale vypracovat Sdružením DOL, které výstavbu prosazuje. Nejsem si jistá, zda takovýto posudek může být objektivní," uzavírá Seitlová.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jelínková (KDU-ČSL): Navrhujeme tři varianty slev, závislé na počtu dětí

10:21 Jelínková (KDU-ČSL): Navrhujeme tři varianty slev, závislé na počtu dětí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prorodinné politice KDU-ČSL