Korytář (ZpL): V kraji dál jezdí zbytečně drahé autobusy

10.09.2015 10:44

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vyhověl firmám ze skupiny ICOM, které si stěžovaly na postup Libereckého kraje ve věci veřejné zakázky na zajištění autobusové dopravy na příštích několik let.

Korytář (ZpL): V kraji dál jezdí zbytečně drahé autobusy
Foto: Změna pro Liberec
Popisek: Jan Korytář

Tuto zakázku od počátku kritizují i zastupitelé za Změnu pro Liberecký kraj, neboť ji doprovázejí nestandardní a pro kraj nevýhodné okolnosti.

V jednom ze zásadních bodů, které přispěly k rozpadu koalice Změny a Starostů, dochází na slova Změny. Kraj jednal nehospodárně a to spíše záměrně, než z neschopnosti. Když ÚOHS zastavil desetiletý tendr pro chyby na straně zadavatele, kraj si nechal zaslat tzv. indikativní nabídky od více dopravců. Přestože však např. pro Českolipsko dostal nejvýhodnější nabídku od firmy ČSAD Slaný ze skupiny ICOM, kraj přes nesouhlas Změny oslovil v jednacím řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) pouze společnost ČSAD Česká Lípa, která do té doby dopravu pro kraj zajišťovala.

Srovnání nabídek pro oblast západ (Českolipsko):

ČSAD Slaný (ICOM): 28,34 Kč/km (cena z indikativní poptávky na roky 2015 a 2016)

ČSAD Česká Lípa: 30,33 Kč/km (cena z indikativní poptávky na roky 2015 a 2016) – v JŘBU dopravce kraji nabídl cenu 29,99 Kč/km, za kterou nyní dopravu zajišťuje

Při ročním dopravním výkonu v této oblasti cca 3 mil. km kraj ročně přijde o téměř 5 mil. Kč.

Podobně i v dalších dvou oblastech jezdí stávající dopravci za ceny vyšší, než které mu byly nabídnuty v původním desetiletém tendru, ve kterém BusLine, ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa neuspěli. To je podle Změny i hlavní důvod, proč kraj přistoupil k náhradnímu řešení. Zejména společnost BusLine je známá svými více než dobrými kontakty na místní politiky do komunistů až po Starosty. Kraj tak ročně přichází o více než 33 mil. Kč.

Odmítnutým firmám ze skupiny ICOM dal nyní za pravdu předseda ÚOHS. Jeho závěry jsou závazné. Kraj se tak nejspíš nevyhne postihu, a to buď finančnímu, nebo zákazu plnění tří předmětných smluv.

Zuzana Kocumová k tomu dále dodává: „Největší konflikt se Starosty nastal, když jsme se neúspěšně snažili změnit nevýhodné a diskriminační rozhodnutí rady kraje o vyhlášení jednacího řízení bez uveřejnění jen pro stávající dopravce, přestože měl Liberecký kraj lepší nabídky. Tehdy nám to přišlo nepochopitelné – dnes jsme přesvědčeni, že to nebyla náhoda, ale zákulisní dohoda, kterou Starostové s ostatními stranami zastupitelstvem protlačili.“

Jaromír Baxa říká: „To hlavní, co ÚOHS vyčítá kraji, je jeho nečinnost. Od začátku roku 2014 bylo zřejmé, že nebude možné uzavřít smlouvy na desetiletou zakázku včas. Přesto vedení kraje otálelo s řešením, díky kterému by se o dopravu v kraji mohli ucházet i další dopravci už od 1. 1. 2015. Zvýhodnil tím stávající dopravce, především firmu BusLine, kteří jezdili a jezdí za ceny vyšší než v krajích, kde ceny vzešly z regulérních soutěží.“

„Tato zakázka bohužel potvrdila naše obavy, že Starostové sice budou oproti ČSSD lepším vedením kraje, ale že u hlavních zakázek a finančních transferů zůstanou v minulosti nastavené vztahy nedotčeny. A nejde jen o tuto zakázku,“ dodává Jan Korytář.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Oslavy konce 2. světové války nejsou jenom Slavnosti svobody v Plzni

8:06 Vích (SPD): Oslavy konce 2. světové války nejsou jenom Slavnosti svobody v Plzni

V těchto květnových dnech si opět připomínáme konec 2. světové války v Evropě a definitivní porážku …