Pražák (ANO): Oprávnění k uzavřenému nakládání s geneticky modifikovanými organismy

26.01.2022 14:04

Projev na 6. schůzi Poslanecké sněmovny 26. ledna 2022 k zákonu o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty.

Pražák (ANO): Oprávnění k uzavřenému nakládání s geneticky modifikovanými organismy
Foto: ANO
Popisek: David Pražák

Děkuji, paní předsedající. Dobré skoro poledne, dámy a pánové. Právní úprava nakládání s geneticky modifikovanými organismy jak na unijní tak na národní úrovni rozlišuje tři způsoby tohoto nakládání.

Prvním je uzavřené nakládání s geneticky modifikovanými organismy, kterým se rozumí každá činnost, při níž dochází ke genetické modifikaci organismů nebo při níž jsou GMO jakkoli používány, pěstovány, uchovávány atd. v uzavřeném prostoru a se kterým jsou spojena adekvátní opatření k zabezpečení tohoto uzavřeného prostoru před únikem geneticky modifikovaných organismů do vnějšího prostředí.

Druhým způsobem je záměrné uvolňování geneticky modifikovaných organismů do životního prostředí pro jiné účely než je jejich uvedení na trh, kterým se rozumí úmyslné zavedení geneticky modifikovaných organismů do životního prostředí, při němž nejsou použita žádná zvláštní uzavírací opatření k zamezení jejího (?) kontaktu s okolím, to je, že jde o takové použití GMO, při němž dochází k jejich záměrnému vnesení mimo uzavřený prostor, ovšem za jiným než komerčním účelem.

Třetím způsobem uvádění geneticky modifikovaných organismů a produktů s jejich obsahem na trh, kterým se rozumí poskytnutí či předání geneticky modifikovaných organismů nebo genetických produktů jiné osobě, ať už za úplatu nebo bezplatně, s výjimkou jejich předání výlučně za účelem uzavřeného nakládání s těmito geneticky modifikovanými organismy nebo jejich uvádění do životního prostředí osobou, která je k tomu oprávněná.

V České republice vzniká oprávnění k uzavřenému nakládání s geneticky modifikovanými organismy, které na základě hodnocení jeho rizika bylo zařazeno do I. nebo II. kategorie rizika, to znamená, že jsou s ním spojena pouze zanedbatelná nebo nízká rizika jeho škodlivých účinků a nároky na zabezpečení uzavřeného prostoru jsou proto méně přísné. Osoba, která hodlá uzavřené nakládání s geneticky modifikovanými organismy I. nebo II. kategorie rizika provozovat, je povinna před jeho zahájením učinit oznámení Ministerstvu životního prostředí.

K uzavřenému nakládání, které bylo pro jeho vysokou rizikovost z hlediska působení škodlivých účinků zařazeno do III. nebo IV. kategorie rizika, stejně jako k uvádění geneticky modifikovaných organismů do životního prostředí, je zapotřebí povolení Ministerstva životního prostředí. Pokud jde o uvádění geneticky modifikovaných organismů a genetických produktů na trh, je třeba rozlišovat, zda jde o geneticky modifikované potraviny a krmiva nebo jiné geneticky modifikované a genetické produkty.

V případě GMO potravin a krmiv přijímá žádosti o povolení k jejich uvádění na trh Ministerstvo zemědělství v režimu zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V režimu zákona č. 78/2004 Sb. se podávají pouze žádosti o uvádění na trh geneticky modifikovaných organismů a genetických produktů odlišných od geneticky modifikovaných potravin a krmiv, které mají být poprvé uvedeny na trh právě na území České republiky. Pak řízení o žádosti vede Ministerstvo životního prostředí a oprávnění k uvedení na trh vzniká na základě zápisu do Seznamu pro uvádění na trh. Seznam pro uvádění na trh a zápisy do něj provádí Ministerstvo životního prostředí.

Nezbytnost navrhované právní úpravy je dána povinností zajistit implementaci výše uvedeného nařízení Evropského parlamentu a Rady 2019/1381. To, ač je vzhledem ke své právní formě přímo použitelné, novelizuje rovněž některé články směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/18/ES, jejichž transpozice je zajištěna příslušnými ustanoveními zákona č. 78/2004 Sb.

Navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky. Přijetí navrhované právní úpravy je nezbytnou podmínkou pro splnění povinností ČR vyplývajících 12 z implementovaného nařízení Evropského parlamentu a Rady 2019/1381, resp. zajištění náležité transpozice změny směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/18/ES. Navrhovaná právní úprava je předkládána výhradně za účelem zajištění řádné implementace příslušných předpisů Evropské unie.

Tímto děkuji za pozornost a prosím o vpuštění do výboru. Děkuji.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

10:21 Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) schválil pravidla pro poskytování příspěvků např…