Škrba (KSČM): Proč ČD neměly k dispozici více motorových lokomotiv v kratším čase?

08.12.2014 9:38

Po skončení kalamity, která byla způsobena namrzlými trolejemi, se začala objevovat kritika na ČD. Podle ní nastalou situaci zanedbaly a nepostaraly se o dostatečný počet motorových lokomotiv k vedení vlaků, které jinak vede elektrická lokomotiva.

Škrba (KSČM): Proč ČD neměly k dispozici více motorových lokomotiv v kratším čase?
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

Úvodem je nutno podotknout, že kritika se snáší jen na ČD a.s., zatímco soukromníci na tom nebyli lépe. Leo Expres dokonce nahradil pětivozovou elektrickou jednotku za dvou vozovou motorovou jednotku, ale to nikomu nevadí.

Díky této kalamitě jsme mohli vidět v čele dálkových vlaků takové lokomotivy, jako jsou třeba Zamračené (řada 749), Brejlovci (754, 750.7), Kocouři (742), Čmeláci (771) a další. Jenže těchto strojů nemáme dostatek kvůli nesmyslnému rušení nákladů. Třeba ještě před 10 lety bylo přímé spojení Brno - Jihlava - Pardubice - Liberec, kde zrovna jezdili i Brejlovci. A kde skončily tyto nepotřebné stroje? Na železničním hřbitově v České Třebové, kde čekají na šrotaci. A některé tam jsou již od devadesátých let.

Jenže delší čekací doba na lokomotivu, není způsobena jen rušením lokomotiv, ale i míst, kde tyto lokomotivy postávají (depa, správkárny, atd..). Opět je to zdůvodňováno peněžní úsporou, jenže to je šetření na špatném místě (zrušená depa, např.: Choceň, Letohrad). Vyjmenoval jsem 2 místa, ve kterých došlo k zrušení dep, obě jsou poblíž České Třebové, kde také došlo k námraze. Stačilo, aby tato depa byla zachována, a aby v nich byla velká motorová mašina. Hned mohla být doba na odtah, po kterou by musel vlak čekat (uvízlý například v Dlouhé Třebové) kratší. Ale ani fungující depo není zárukou, že dieselová mašina bude k dispozici. To z toho důvodu, že v dotyčném depu vůbec nemusí být dislokována (umístěna), příkladem jsou Pardubice, ve kterých oficiálně funguje Provozní jednotka (Depo Kolejových Vozidel, zkráceně DKV, které je nadřazeno Pardubicím,  je v České Třebové). Tam jsou umístěné pouze motorové vozy, jednotky a jedna lokomotiva řady 714 ČD. Lokomotivy řady 742 ČD Cargo ji využívají k opravám. Oproti tomu zde byly dříve umístěné minimálně 2 lokomotivy řady 754.

Již delší dobu kritizuji velké rušení motorových lokomotiv. Pravda, jejich údržba je nákladná v porovnání s využitím, kdy takový stroj vyjede jednou do roka. Ale i na toto mám řešení - obnovme zaniklá přímá spojení. Tím dáme cestujícím dobrá spojení třeba právě Brno - Liberec přes Jihlavu a Pardubice, či Plzeň  - Jeseník. Prostě spojení, kdy se cestující i z menších zastávek a stanic dostanou do krajského, či hlavního města s méně přestupy a rychleji. Tím můžeme získat více cestujících i na regionálních tratích ne jen na koridoru, jak je tomu povětšinou dnes. Z toho logicky plyne, že dráha bude mít větší zisk, než když lokomotivy sešrotuje.

Na závěr bych se chtěl ještě vrátit k tomu, jakým způsobem jsou kolikrát lokomotivy rušeny. Příkladem může být stroj řady 781 (dříve známý jako T679.1) přezdívaný Sergej. Tyto kvalitní stroje ze SSSR, dodnes v mnoha zemích včetně Ruska stálé používané, byly snad nejsilnějšími lokomotivami v ČSSR. Samozřejmě začaly být po revoluci rušeny pro nadbytečnost, a jednou táhl čerstvě opravený stroj (měl dokonce i záclonky, kobereček a celkově se do něj investovalo) jiné, již porouchané, Sergeje, na hřbitov do České Třebové. Poté co je tam zavezl, rozhodl někdo od stolu, aniž by si stroj jakkoliv prohlédl, aby se ani tento kus do depa nevrátil. Tomu říkám plýtvání penězi a silou, která ještě mohla sloužit. A těchto příkladů je mnohem více. Proto logicky hrozí, že příští podobná katastrofa by mohla mít ještě horší dopady, pokud se nezmírní rušení dieselových strojů, respektive jejich navrácení do provozu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: KSČM

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Pohlaví existují jen dvě. Nic jiného není pravda

22:12 Senátor Hraba: Pohlaví existují jen dvě. Nic jiného není pravda

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k výuce o genderu ve školách.